Halo: Spartan Assault

Halo: Spartan Assault

Så var det dags för Halo 5… Nej, inte riktigt. Vi får nöja oss med Halo: Spartan Assault i väntan på nästa stora spel i serien. Är det ett värdigt Halospel som gör väntan kortare?

I väntan på Halo 5 tar jag mig an ett Halo med ett annat upplägg. Denna gång får vi uppleva kriget mellan människor och covenants i en så kallad top-down shooter vilket borde funka utmärkt i detta universum. Jag är inte riktigt nöjd. Spartan Assault släpptes redan förra året men enbart till Windows 8-telefoner och datorer med Windows 8 och det märks ganska väl att det är ett mobilspel i grunden.

Historien utspelar sig mellan händelserna i Halo 3 och Halo 4 och handlar om när covenants attackerar planeten Draetheus V där våra två huvudpersoner är stationerade. Rymdvarelserna får reda på att denna planet kan användas som ett vapen och aktiverar det. För att resten av människorna på planeten ska få tid på sig att evakuera tar våra huvudpersoner på sig att kämpa till sista blodsdroppen. Mellan varje uppdrag får man läsa lite text som för historien vidare och djupare än så blir det aldrig. Det är inget jag lägger på minnet iallafall.

Man spelar Halo: Spartan Assault sett ovanifrån och styr karaktären med den vänstra styrspaken och siktar med den högra. Kontrollen är väldigt enkel att lära sig och funkar väldigt bra i de flesta fall. För egen del hade jag hellre sett att man sköt automatiskt åt det håll man styr den högra spaken men eftersom ammunitionen är väldigt begränsad så förstår jag utvecklarna valt att man måste trycka på högra axelknappen för att skjuta. Annars hade man slösat alldeles för mycket ammunition. Inget att klaga på direkt utan mer vad jag personligen hade föredragit. Utvecklarna har fått till den där speciella Halotaktiken när det kommer till striderna vilket är positivt då det gör att man hela tiden måste tänka innan man skjuter.

Spelet innehåller runt 30 uppdrag och innan varje uppdrag får man chansen att köpa nya vapen, utrustning och olika fördelar för att anpassa sig efter vad som väntar. Ska man försvara något kanske man ska köpa något som gör att man tål mer och ska man attackera något så kanske snabbhet eller mer kraft är något man ska satsa på. Alla uppgraderingar köps med XP som du tjänar genom att klara uppdragen så bra som möjligt. Det finns ett kombosystem vilket går ut på att få död på så många som möjligt utan att det går för många sekunder mellan varje död covenant. På så sätt håller man uppe momentum och kombon ökar. Det finns också små utmaningar på varje bana som gör att du kan tjäna extra XP.

Halo: Spartan Assault ser riktigt fint ut och färgpaletten gör att Halokänslan infinner sig väldigt snabbt. Har man spelat nåt Halo innan så kommer man definitivt känna sig som hemma. De klassiska fienderna dyker upp och de är faktiskt rätt smarta ute på slagfältet. Ljudet och musiken bidrar också till stämningen och låter väldigt bra.

Vill man så kan man spela spelet tillsammans men enbart över nätet vilket jag tycker är lite tråkigt. Hade jag kunnat sitta tillsammans med en kompis i soffan och spela detta så tror jag att det hade varit en väldigt trevlig upplevelse. Nu få vi nöja oss med onlinespel istället och det är bättre än inget och det rekommenderas att prova på. Halo: Spartan Assault erbjuder också dagliga uppdrag som man kan ge sig på för att tjäna lite extra poäng och glänsa på highscoretavlan.

Jag nämnde innan att detta är ett mobilspel i grund och botten och det märks väldigt väl när det handlar om att tjäna XP. Det går väldigt långsamt och när man väl samlat ihop till ett vapen man vill ha så får man bara använda det i nästa runda. Dör du eller klarar banan så måste du köpa nytt till nästa uppdrag. Detta har utvecklarna löst genom att införa mikrotransaktioner där man kan köpa valuta. Då jag är en stor motståndare till mikrotransaktioner tycker jag att detta är riktigt dåligt. Köper man ett spel för 149kr så tycker jag inte att man ska anpassa spelet för att försöka suga ut ännu mer pengar från spelaren. Nu går spelet att klara alldeles utmärkt utan just dessa uppgraderingar men det gör spelet väldigt mycket tråkigare då den taktiska biten blir väldigt enformig med dessa begränsningar. Jag pekar med hela handen och ber alla inblandade sluta upp med detta. Speciellt när grundpriset är så pass högt.

Halo: Spartan Assault är ett spel som står och faller på att det heter Halo. Jag tycker inte att spelet tillför någonting i genren och utan namnet så hade inte detta fått någon uppmärksamhet alls. Som tur är har utvecklarna tagit vara på styrkorna från de äldre Halospelen och anpassat dem bra till detta. Tyvärr så tappar Halo: Spartan Assault väldigt mycket i variation då uppdragen är väldigt lika varandra och det dryga samlandet av xp gör att det inte känns värt att försöka samla ihop till någon annan utrustning. Priset är också ett stort minus då man får väldigt lite för pengarna. Måste du verkligen spela Halo: Spartan Assault så rekommenderar jag att du och en kompis väntar på en rea och spelar igenom det tillsammans.

• Ser fint ut
  • Musiken är riktigt bra
  • Bra spelkontroll