Halo Wars 2

Halo Wars 2

Halo-serien är kända för sina skjutarspel. Halo Wars 2 är dock en avknoppning från huvudserien och är ett strategispel.

Halo har länge varit en av Microsofts viktigaste spelserier. Som förstapersonsshooter har det skapat standarder som många andra spel tagit efter både spelsystemmässigt och i förväntan på multiplayer. Det var länge den spelserie som lyfte Xbox som en spelplattform och tillät Microsoft att tävla med Sony om konsolherravälde. Trots att serien primärt har varit associerad med heroism i första person så finns även Halo Wars, ett realtidsstrategispel (RTS).

Halo Wars 2 utspelar sig 28 år efter det första spelet och följer den ursprungliga besättningen från rymdskeppet The Spirit of Fire som fram tills början på spelet har legat i kryosömn. På rymdstationen The Ark konfronteras de av en brutal och rutinerad fiende i form av Atriox, en krigsherre som leder gruppen The Banished. Premissen för spelet är tunn, men tillåter för historien att kunna berättas. En av spelets styrkor är just hur mycket snygga cutscenes kampanjen innehåller. Även om jag aldrig riktigt känner mig medryckt eller engagerad i karaktärerna så måste man beundra de mycket cinematiska cutscenes som spelet innehåller. Handlingen fungerar som ett lim som håller uppdragen samman, men jag känner aldrig att det motiverar mig att bli mer engagerad i spelet.

Spelets struktur är väldigt klassisk RTS utan större utsvävningar. Om något så är spelets system en aning rudimentära. Basbyggandet är mycket centrerat och erbjuder väldigt lite variation. För den som tycker att placering och tech-träd från andra RTS är för mycket kanske tycker om detta. Enheterna i spelet är en aning tråkiga i min mening. Ett plus förstås för igenkänningsfaktorn från det existerande Halo-universumet, men mycket är vad man förväntar sig från ett vanligt RTS. Många av enheterna representeras av en grupp mindre enheter som dör av i takt med att de tar skada. Detta är en snygg detalj, men det gör också att ens armé känns plottrig och svår att ha överblick på vad som är vad. Ett klassiskt sten-sax-påse-system låter spelare använda infanteri, fordon och flygvapen för att variera och kontra. Så länge armén är något balanserad spelar detta dock liten roll.

Eftersom Halo Wars 2 är cross-plattform mellan Xbox och PC så behöver spelet stödja både spelare med handkontroll och spelare med mus/tangentbord. Detta märks då spelet känns designat först för handkontroll och sekundärt för PC. Detta märks dels i kontrollschemat, men även i ambitionsnivån. Rent strategiskt erbjuder Halo Wars 2 inte nog med utrymme för spelaren att applicera sig själv. Även om det finns element av micro-management i form av specialattacker för vissa enheter och ledarkrafter med lång cooldown så är nästan alltid rätt strategi att välja alla enheter och klicka på marken. Har du en tillräckligt stor armé kommer det att vara den bästa lösningen. I kampanjen slutar ofta resurser att spela roll efter halva uppdraget, så en förlorad armé kan lätt ersättas.

En av de mer unika saker som Halo Wars 2 erbjuder är spelläget Blitz där spelkort blandas med RTS. Genom att spela kampanjen, klara achievements och så klart mikrotransaktioner kan man låsa upp kortpaket med nya enheter och förmågor. Som en fanatisk kortspelare tilltalar detta mig mycket. Korten läggs sedan i en lek och används i ett väldigt hektiskt spelläge som heter Blitz där base management är helt borttaget och den enda fokusen är på strid och att warpa in enheter från de kort du har i din lek. Idén är kul, men jag upplevde spelläget som allt för kaosartat. Det fanns sällan någon punkt då jag kände att jag gjorde avgörande strategiska val och inte bara kastade in enheter i stridens hetta.

Den klara jämförelsen för mig mot Halo Wars 2 är såklart Starcraft 2, den gyllene standard som alla RTS-spel måste mätas mot. Det är en aning orättvis jämförelse eftersom Halo Wars 2 tydligt är riktad till en annan publik. Jag föredrar dock den mer strategiska andan i Starcraft där mikrospel, makrospel och snabba beslut är avgörande för att kunna vinna en strid. Jag känner inte samma utmaning i Halo Wars 2, men respekterar ändå spelet för dess försök att skapa ett RTS som kan tilltala konsolspelare.

• Blitz-läget
  • Snygga cutscenes
  • Bra RTS för konsol