Harry Potter and the Order of the Phoenix

Många har fängslats av Harry Potters öde. Nu är han inne på sitt femte år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Nu väntar återigen en strid mot lord Voldemort.

Många har fängslats av Harry Potters öde. Nu är han inne på sitt femte år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Den ondskefulle Voldemort har återigen kommit tillbaka för att slå ut sin främste fiende, Harry Potter. För att förhindra detta öde samlar Harry, tillsammans med Hermione och Ron, ihop ett gäng trogna elever på Hogwarts som står redo att strida mot den ondskefulle lorden. Gruppen kallar sig Dumbledores armé (DA), ett gäng som är ytterst hemlig gentemot såväl andra elever som lärare.

Hogwarts har återgivits med stor detaljrikedom. Det finns enormt många rum och korridorer att utforska. Därför är den mycket lätt att gå vilse. Din uppgift är att samla ihop gänget. Var de olika medlemmarna finns visas på en karta. Nu är det inte så enkelt som att traska fram till gängmedlemmarna och säga till att gruppen ska samlas. Innan dom går med på det måste du utföra det uppdrag som du får av honom eller henne. Du får lasta lådor i en båt med hjälp av besvärjelsen wingardium leviosa, laga saker med reparo, klättra uppför stuprör och avsatser, spela ett minispel som liknar biljard och mycket mera.

Tyvärr är inte alla uppdrag i närheten av den plats du är på för tillfället utan du måste ofta springa längs korridorer och trappor innan du kommer fram. Dessutom måste du springa tillbaka till DA-medlemmen när uppdraget fullföljts. Som tur är kan du markera på kartan vart du ska. När du väl gjort detta visas fotspår som ska följas. Utan fotspåren hade jag säkert gått vilse många, många gånger. Att man måste tillbringa så mycket tid med att springa än hit och än dit är frustrerande. Ett tips för att springa så lite som möjligt är det bra att leta efter DA-medlemmar som finns så nära som möjligt. Dessutom får man olika lösenord vilka används som genvägar genom tavlor.

Under spelets gång får lära du lära dig allt fler och fler besvärjelser. Att utföra dom är ofta mycket enkelt. Man använder höger styrspak. Exempelvis utförs reparo genom att rotera höger styrspak medurs. Denna rörelse används dessutom till stridsbesvärjelsen petrificus totalus som paralyserar motståndaren. PlayStation 3-varianten av Harry Potter and the Order of the Phoenix använder även den rörelsekänsliga sensorn Sixaxis vilket inte tillför spelet någonting.

Många delar av slottet är riktigt, riktigt fina. Jag tror att riktiga Harry Potter-fans kommer att älska att utforska miljöerna, att gå igenom Hogwarts är onekligen en upplevelse, det vill sära om man inte går vilse. Andra delar, såsom korridorerna är däremot gråa och trista. Det finns antagligen en poäng med det.

De olika karaktärerna är dock inte lika välgjorda. Visst, vid en första betraktelse såg karaktärerna väldigt fina ut. Vid närmare betraktelse såg jag dock en livlöshet. Karaktärerna var stela och ser plastiga ut. Ansiktet såg livlöst ut.

Licensspel håller ofta inte samma kvalitet som andra spel. Jag tror att en anledning är att man förlitar sig på att spelet ska sälja bra i skuggan av filmen. Harry Potter and the Order of the Phoenix är tyvärr inget undantag från denna regel. Jag vill inte påstå att det är ett dåligt spel. Spelet balanserar på gränsen till godkänt (fem), men allt springande hit och dit gör att betyget stannar vid en fyra.

• Mycket att upptäcka
  • Hogwarts är stort
  • Papperskarta medföljer