Harvest Moon: The Lost Valley

Harvest Moon: The Lost Valley

Har du gröna fingrar och ett sinne för djuruppfödning. Det är nämligen det som krävs av den som spelar nya Harvest Moon. Samt en hel drös med tålamod.

Även om jag spelat några spel i Harvest Moon-serien så vill jag definitivt inte kalla mig någon expert på serien. Jag har bara skummat på ytan av alla de spel som givits ut under åren. En sak är dock säker – The Lost Valley är definitivt det segaste av spelen jag spelat.

Harvest Moon: The Lost Valley börjar lite märkligt. Man får i uppdrag att skotta snö och plantera spenat och broccoli mitt i vintern. Det får dock snart sin förklaring. Skördegudinnan har nämligen tappat förmågan att skydda folket i dalen och se till att deras skördar blir stora. Istället breder vintern ut sig och alla invånare förutom du har flytt.

Det blir du som ska blidka gudinnan och återskapa årstidernas rytm. Du börjar med att odla spenat, broccoli och ganska snart även blommor i det snökarga landskapet. Detta håller man på med i flera timmar. Man sår, vattnar, göder jorden och skördar, timme efter timme. Under tiden händer väldigt lite. Du har någon dröm, handelsmän dyker upp och du får prata med ett fåtal invånare och diverse feer. Man kan också gräva och förändra landskapet samt hugga ner träd. Det ger definitivt inte speciellt mycket variation. Jag ska trots detta ge utvecklarna en eloge för att det numera är betydligt enklare att odla grönsaker än i tidigare spel. Man behöver nämligen sällan gå in i något avancerat menysystem utan det mesta sker automatiskt.

Det dröjer alltså länge innan man får chansen att bygga till huset och bygga andra byggnader för djurhållning. Det är först då som spelet blir lite intressant, men bara lite. Det var ändå fortfarande för segt för att verkligen fängsla. Det händer inte mycket. Man träffar sällan några intressanta karaktärer. Inte ens alla uppdrag räddar The Lost Valley. Att springa ärenden åt olika människor visar sig snart vara mer enformigt än intressant. Det tar helt enkelt evigheter att komma vidare och låsa upp nya delar av spelet. Det resulterar i att när man väl låser upp något nytt så blir man inte glad utan snarare är man så pass uttråkad att man inte kan glädjas åt nyhetens behag. Visst ger detta spelsätt många timmars speltid, men det är inte rätt sätt att förlänga spelet. Det är ungefär lika tråkigt som att sitta och titta på en tretimmars film där producenterna dragit ut på varje scen så mycket de bara kunnat.

Summa summarum så är Harvest Moon: The Lost Valley ett av de tråkigaste spel jag spelat på länge. Jag kan inte rekommendera spelet till någon utom självplågaren. Utvecklarna Tabots försök att vara nyskapande har inte lett till något gott utan är ett misslyckande.

• Skön grafik
  • Enkelt att odla

• Seeeeeeeeegt