Hearthstone

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne

Hearthstone fortsätter att erövra Warcraft-universumet. Den nya expansionen innehåller även ett nytt gratis enspelarläge.

Legenden om den fallne prinsen, Arthas har länge tillhört de mest älskade i Warcraft-universumet där World of Warcraft expansionen Wrath of the Lich King för många var höjdpunkten i fenomenet som var WoW. Kampen mot Arthas och hans till synes oövervinnerliga styrka i det frusna och främmande Northrend var mörk, kall och mycket utmanande. Hearthstone har alltid tagit något mer lättsamt på de ämnen de behandlar. Nyligen gjordes den mycket mörka raiden Karazhan om till ett glättigt discoparty med den brydde och mysiske Medivh som en glittrande Gatsby-karaktär. Många hade nog med bävan förväntat sig att något liknande skulle hända med Arthas när Team 5 fick tag i honom. Blizzard har dock varit mycket återhållsamma vad gäller känslan i Knights of the Frozen Throne. Expansionen har en tydlig känsla av Northrend och det mörka, kalla som jag själv hade hoppats på.

Det har länge talats om möjligheten för Blizzard att lägga till ytterligare klasser i Hearthstone. Death Knights, Monk och Demon Hunter saknas alla för att komplettera den breda palett av tillgängliga klasser i Warcraft-universumet. Som Magic-spelare vet vore det lättare sagt än gjort att lägga till en ytterligare klass (eller färg) i efterhand med tanke på hur många kort som redan finns för varje existerande klass. Blizzards lösning på detta är inget annat än elegant. Varje klass har i Knights of the Frozen Throne fått ett Death Knight kort som förvandlar spelarens hjälte till en Death Knight. Detta följer med en stark Battlecry-förmåga och en ny, starkare Hero Power. På detta sätt kan alla klasser spela som Death Knight utan att lägga till en ytterligare klass eller urholka de existerande. Till skillnad från Quest-korten som kom i Journey to Un’goro så är inte Death Knight-korten lika beroende av en lek som är byggd runt dem. Detta är i min mening positivt då Quest-korten skapade lekar som ofta spelades på samma sätt utan flexibilitet eller kreativitet. Death Knight korten är starka och vrider klart spelet när de spelas, men inte på ett sätt så att lekarna där de spelas inte kan vinna utan dem.

Knights of the Frozen Throne innehåller även en stor mängd intressanta kort som inte är Death Knights. Låt oss se på några särskilt intressanta.

Defile

Ett kort som vid första anblick kan se svagt ut. Skenet bedrar dock då Defile kan vara ett mycket starkt kort i rätt händer. Med rätt planering eller lite tur kan effekten spelas tre eller fyra gånger och mer eller mindre rensa brädet. Det kräver dock att spelaren kan tänka logiskt under press och inte räkna fel innan kortet spelas. Det har hänt mig två gånger att min motståndare spelat en Defile felaktigt och concedeat direkt efteråt.

Bonemare

Förutom att vara förskräcklig i Arena är Bonemare intressant för att kortet är så otroligt starkt för att vara common. Med både en stor kropp och ett mycket kraftigt battlecry som dessutom ger initiativ rundan den spelas så är Bonemare ett av de starkare commons som har släppts på länge. Det ser dessutom spel i många av de populäraste lekarna på ladder just nu. Jag är mycket positiv till att inte alla starka kort behöver vara epic eller legendary.

Skelemancer

Knights of the Frozen Throne innehåller en cykel av kort som alla ger en effekt ifall de dör på motståndarens runda. Designen är intressant då de i princip blir odödliga ifall motståndaren inte vill ge dig ett större övertag. Skelemancer är det extrema exemplet då 5 för en 2/2 är otroligt dåligt värde ifall den blir kontrad av en 2/3 taunt minion. Dock är 2/2 + 8/8 för 5 en väldigt bra deal. Detta kort har sett spel i ett par lekar och kommer kanske bli viktig senare i metat i lekar som Control Paladin där man kan para ihop den med Spikeridge Steed.

Ultimate Infestation

Det är omöjligt att tala om Hearthstone för tillfället utan att nämna Druid som klass. Metat är i skrivande stund helt dominerat av ett flertal olika Druid-lekar som alla drar mycket styrka från två kort: Spreading Plague som mycket effektivt skyddar mot lekar som sprider ut sina hot och Ultimate Infestation som ger en otroligt kraftfull payoff till den klass som har bäst möjlighet att spela kortet. Många icke-Druid-spelare är minst sagt upprörda över den till synes brutna styrkan i detta kort och jag kan sympatisera med det. Trots att kortet kostar 10 att spela så är effekten så brutal på så många nivåer. Spelaren får tillbaka de kort som hen investerat för att komma till 10 mana (ramp, removals, dåliga trades), kortet har direkt initiativ med 5 skada, kortet skyddar spelaren med armor och slutligen lämnar den efter sig board presence i form av en 5/5. Ta bort vilken som helst av dessa effekter och kortet är fortfarande mycket spelbart. Om ett kort någonsin hade behövt kosta 11 mana så är det detta.

Shadowreaper Anduin

Ok, jag sade att jag skulle skriva om annat än Death Knights, men jag måste säga att jag ÄLSKAR Priest-DKn. Innan Knights of the Frozen Throne hade jag spelat en egenbyggd och mycket girig Highlander Priest lista. En lek som var både rolig och rätt stark (på rank 13). När jag fick se Shadowreaper Anduin och insåg hur väl den fungerar med kortet Raza the Chained fick jag en glimt i ögat. Tillsammans skapar de en kulspruteliknande effekt där varje spell ger ett extra skott på motståndarens varelser eller ansikte. Anduins battlecry är dessutom ett mycket välkommet vapen mot Jade Druids stora samling med 7/7or och 8/8or.

Bortom Ladder, som jag anser vara spelets huvudläge, finns det även ett innehållsrikt enspelarläge i Knights of the Frozen Throne. Detta påminner starkt om de Adventures som vi sett tidigare i spelets historia och kvalitén på striderna är lika hög som tidigare. När detta nu släpps gratis samtidigt som expansionen är det svårt att vara något annat än lycklig. Blizzard har även lärt sig från hur Quests hanterades i Un’Goro och ger nu varje spelare en slumpmässig Death Knight. För spelare som inte köper kort i stor mängd är detta mycket välkommet och i min mening väl förtjänt. Om en expansion ska centrera så pass mycket runt en ny typ av legendariska kort som Quests eller Death Knights borde alla ha chansen att ta del av dem. Min personliga favorit är som sagt Shadowreaper Anduin, men jag har även haft mycket roligt med Frost Lich Jaina vars emotes är kalla och bittra.

Idag, två veckor efter släppet av Knights of the Frozen Throne, har jag för första gången fått chansen att spela mot The Lich King. En strid som minst sagt är utmanande. Jag har lyckats besegra honom som Priest, men det verkar också vara det lättaste läget. Den riktiga utmaningen ligger i att besegra honom med alla nio klasser för att få en alternativ Paladin-hjälte. Den nästa klassen jag ska försöka med är Warrior. I den striden börjar Lich King med 100 extra armor. Jag har ännu inte funderat ut hur jag ska klara detta då man i stridens sista fas är på en mycket verklig klocka mot hans hero power som ökar i styrka för varje runda. Min bästa idé än så länge är att använda det nya kortet Mindbreaker för att köpa mig tid att knacka bort hans armor. Jag ser många veckors spelande framför mig och det gör mig riktigt glad.

• Roliga Death Knights
  • Gratis enspelarläge
  • Bra kort för nya och existerande arketyper