Hearthstone

Hearthstone är ett av mina favoritspel. Det är sannerligen ett av de spel som jag spenderar mest av min tid med. Det är därför det alltid är särskilt spännande för mig när en ny expansion eller ett adventure släpps för det digitala kortspelet.

Mean Streets of Gadgetzan är den senaste expansionen till det nu snart tre år gamla spelet. Expansionens scen är staden Gadgetzan. En stad, som många besökare av Azeroth vet, länge inte var mer än en torr oas i Tanaris öken. Gadgetzan förändrades under Cataclysm till en kuststad där nu tre klaner strider om herravälde. Grimy Goons, ett gäng vapensmugglare som förlitar sig på råstyrka, The Kabal, starka magiker med förkärlek till fantastiska potions och The Jade Lotus, en undangömd samling krigare med mystiska förkämpar i form av jade-statyer.

Rent tematiskt tycker jag om vad Blizzard gör med denna expansion. Att ta ett existerande område i World of Warcraft och förstärka det med innehåll och nya karaktärer är ett bra sätt att berätta historier på. Det är även imponerande hur mycket nytt innehåll som skapas genom Hearthstone. Alla tre klaner och deras ledare är skapade just för Mean Streets of Gadgetzan. Jag tycker att det är kul att vi får se Blizzard skapa nya förmågor i spelet. Smuggling, som Grimy goons förmåga kallas, är en kul förmåga som lämpar sig väl för Hearthstones limited-läge, Arena. Den verkar dock inte hålla lika väl i constructed där varken hunter eller paladin verkar ha hittat en tillräckligt bra leklista för att vara framgångsrika i skrivande stund. Man återbesöker även highlander-mekaniken som många associerar med kortet Reno Jackson. Både mage, priest och warlock får alla nya kort som spelar in i detta. Och även om priest har fått det starkaste kortet i form av Raza, the Chained så tycker jag personligen att warlock är den lek som är bäst lämpad att spela highlander. Med en suverän hero power, många olika sorters massremoval och bra sätt att sätta press på motståndaren.

Under den första veckan som Mean Streets of Gadgetzan har varit ute har man sett en mängd nya lekar spelas. Själv har jag inte klättrat högre än rank 12 än i det nya metat, men har sett en stor mängd jade druid som använder Gadgetzan Auctioneer för att dra en stor mängd kort och spela större och större jade golems. Den farligaste aggro leken under denna tid har varit pirate warrior, en lek som nog ingen undgått att möte. Med tillskottet av Patches så blir pirater mycket mer spelbart både för warrior och andra klasser som rogue och shaman. Utöver dessa så är det många spelare som kör highlander-lekar. Främst warlock, men även ett par mage och priest. Dessa matcher är ofta långa och spännande. De kräver också att du förstår din egen och motståndarens lek. Ifall du inte vet hur en reno-lock fungerar kan det vara en bra idé att studera leken och försöka förstå dess mål. Den lek som jag sett mycket mindre av än jag trodde är buffadin. Leken som använder smuggling för att skapa stora hot och enorma doppelgansters. Själv spelar jag leken till och från, men har en rätt låg winrate med den. Det är dock en rolig lek att spela i casual där inte winrate spelar så mycket roll.

I Arena har de nya korten haft en stor inverkan. Med varje ny expansion skiftas balansen mellan de olika klasserna runt. MSG är dock den första expansionen som ser ut att ta bort mage från dess eviga förstaplats bland klasserna i Arena. Detta dels på grund av den nästan totala avsaknad av starka common-kort som mage fått kombinerat med att tidigare nästan ospelbara klasser som priest fått en mängd starka common-kort. Det är fortfarande osäkert hur stark den nya jade-mekaniken som delas av rogue, druid och shaman är. Det är klart att jade kan vara otroligt kraftigt om man får en lek med 6-10 spelbara jade-kort. Den erfarenhet jag har haft är att man helt enkelt inte erbjuds nog med jade-kort i dessa klasser för att det ska göra någon större skillnad. Kort som Jade Lightning och Jade Shuriken är fortfarande spelbara oavsett synergier, men mindre starka kort som Jade Swarmer och Jade Spirit blir närmare dåliga när de inte spelas med tillräckligt många andra jade-kort.

Mean Streets of Gadgetzan erbjuder ett gäng nya kort. Här är en närmare titt på några av dem:

Drakonid Operative

En lek som länge har varit populär är dragon priest. Med Drakonid Operative och Dragonfire Potion har den fått två mycket starka verktyg att fortsätta kampen. Drakonid Operative är ett kort med suveräna stats för sin kostnad och en förmåga som hårt draget är bättre än ”draw a card” i min mening. Det faktum att den är en dragon är också väldigt bra för leken.

Dirty Rat

Ett kort vars värde är svårt att avgöra. Det är ett kort som inte alltid kommer att vara bra, men som kan göra elaka saker. Dirty Rat är det närmaste Hearthstone har kommit en discard-mekanik som drabbar motståndaren. Det är just här som kortet är som bäst. Ifall du spelar en kontroll mirror och kan rycka ut motståndarens Kazakus eller Reno Jackson ur deras hand så har du just förstört en stor del av deras plan.

Kazakus

Ett fantastiskt starkt kort som motiverar alla kontrollspelare att spela highlander. Kazakus tillåter spelare att skapa mycket starka potions som nästan alltid vrider spelet i rätt riktning för dig. Detta är också ett kort som kräver att du gör flera aktiva val när du spelar det. Därför alltså ett kort som belönar duktiga spelare.

Potion of Madness

Blizzard har i denna expansion gett en stor mängd ytterst spelbara kort till priest. Det den observante spelaren kan se är att många av dessa kort är särskilt starka i Arena då de är common. Ett perfekt exempel på detta är Potion of Madness. För en enda mana kan du i rätt situation få en stor boost i värde genom att ta bort två av motståndarens minions. Detta är perfekt för priest som tidigare haft ett svagt tidigt spel i både constructed och Arena.

Det finns en stor mängd av både epic- och legendary-kort som är klart mindre spelbara än andra. Detta gör att de av oss vars primära källa till boosters är in-game gold så finns det rätt stor risk att man inte öppnar några av de kort som krävs för att vara delaktig i det nya metat. Det finns dock en hel del lekar som blir direkt spelbara med bara ett eller två legendary kort förutsatt att man har spelat ett tag. Pirate warrior kräver egentligen bara Patches och ett par rare kort för att bli spelbar. Dragon priest behöver två Drakonid Operative och två Dragonfire Potion för att hålla jämna steg och den som craftar Kazakus får genast en stor boost till alla tre highlander lekarna för priest, warlock och mage.

Sammanfattningsvis är Mean Streets of Gadgetzan en bred och tematiskt stark expansion som möjliggör många nya och gamla lekar. Flera av expansionens legendary kort är kraftiga och roliga, även om många är ojämna eller rent av dåliga. Klanerna ger känsla till expansionen, men deras tydliga teman är också till viss del begränsande för lekarketyper. Tiden kommer utvisa huruvida metat kan växa bortom dess initiala samling lekar.

• Roliga kort
  • Bra tema
  • Arenaförändringar