Hearthstone

Hearthstone: One Night in Karazhan

Viktor älskar strategiska kortspel. Han spelar mycket Magic: The Gathering. Nu är det Heartstones senaste expansion – One Night in Karazhan – som han granskat.

Jag älskar strategiska kortspel. Det är förmodligen den spelgenre jag gillar mest. Så pass att jag ofta brukar tala om Magic: The Gathering som världens bästa spel. När Blizzard för två år sedan beslutade sig för att skapa ett digitalt strategiskt kortspel var jag kluven. Hearthstone ser på ytan ganska enkelt ut, nästan banalt för någon som har spelat andra strategiska kortspel i många år. Sanningen är dock att under ytan av enklare gameplay så döljer sig ett väldigt djupt spel som verkligen tar användning av det faktum att det är uteslutande digitalt.

One Night in Karazhan tar en väldigt mörk och seriös raid ur World of Warcraft och vänder dess seriositet på ända genom att ge expansionen ett party och disco tema. Detta är helt i linje med vad jag har lärt mig att förvänta mig från Hearthstone vid det här laget. Spelet har alltid speglat Azeroth med glimten i ögat. Personligen tycker jag att det till viss del är roligt, men en annan del av mig skulle också vilja se innehåll som var lite närmare vad vi ser i World of Warcraft. Jag spelade World of Warcraft Trading Card Game (WoW TCG) för många år sedan och tyckte väldigt mycket om både dess art-style och känsla. För den som inte vet så är en hel del av Hearthstone’s illustrationer taget direkt från WoW TCG.

Karazhan är en mindre sorts expansion som Blizzard kallar för ett ”adventure”. För den som spelar living card games (LCG) så släpps korten på ett liknande sätt. Alla spelare som köper expansionen kommer att få alla kort från den, men det är en mindre mängd kort. Jag tycker att detta sätt att släppa kort på är intressant och snyggt. Blizzard tar till vara på det faktum att de är ett digitalt kortspel och inte behöver hålla sig till en release-modell utan kan släppa en mindre mängd kort med stor inverkan för att skaka upp metat. Det sätter dock förväntningen på korten som är med i expansionen att ha större inverkan på metaspelet än i en vanlig expansion. Tidigare har Blizzard lyckats väldigt bra med detta. Expansionen League of Explorers hade en väldigt stor inverkan på vad som vid den tiden var ett ganska stelt metaspel. I skrivande stund är inte alla delar av expansionen släppt, men från vad jag har kunnat se av förhandsvisningar och de två första delarna av expansionen så kommer även One Night in Karazhan ha en stor inverkan på hur lekar byggs även om den inte kommer att vara fullt lika definerande som League of Explorers. Många av de kort som släpps är antingen tillägg till existerande lekar, eller kort som möjliggör lekar som tidigare varit för svaga för att se riktigt spel.

Barnes – I skrivande stund är Barnes det hetaste kortet i metat. Han är en 3/4 för 4 som spelar in en 1/1 kopia av en minion ur din lek. Alla lekar ställer sig frågan hur de bäst kan missbruka honom. Det populäraste sättet verkar helt enkelt vara att spela lekar med minions som Ragnaros och Tirion Fordring. Personligen spelar jag Barnes i min N’Zoth Paladin lek. Ett misstag som många nog gör är att bygga leken helt runt Barnes förmåga. I min mening är det bäst att bygga en lek som Barnes är bra i, men inte som enbart existerar för att missbruka Barnes.

Kindly Grandmother – Den senaste tiden har kontroll-hunter blivit mer och mer populärt. Särskilt på grund av kortet Call of the Wild. Yogg-n-Load har också varit en populär lek för hunter som siktat på att vinna i den senare delen av spelet. Med kortet Kindly Grandmother som lämnar en 3/2 efter sig när den dör så kommer vi nog att kunna se klassikern Face Hunter göra en comeback den närmaste tiden. Det är svårt att överskatta hur bra minions som lämnar andra minions efter sig kan vara. Detta är också ett kort som funkar utmärkt med Barnes.

Onyx Bishop – Priest har länge varit en het potatis. Dels för att klassen ansetts vara dålig i constructed, men främst för att klassen ansetts vara ospelbar i limited-formatet Arena. Onyx Bishop är intressant för att den möjliggör en ny typ av priest-lek i form av resurrect-priest. Den här leken spelar ut varelser med antingen hög power-level (Sylvanas) eller kort med negativ battlecry (Injured Blademaster) och använder sen kortet Resurrect eller Onyx Bishop för att ta dessa tillbaka på ett billigt sätt. Tillsammans med Barnes kan man i bästa fall få in t.ex. Ragnaros runda 3/4, göra 8 skada och sen resurrecta honom när han dör. Ett spännande tillägg till kortpoolen.

En stor del av Adventures är just single-player delen där Blizzard har skapat tre gånger fyra motståndare med olika roliga förmågor och lekar att spela runt. Jag har tidigare tyckt att det här har varit väldigt roligt och Blizzard lyckas även här att få varje ny motståndare att kännas unik och rolig. Normal-läget i Karazhan är väldigt lätt. Så pass att nästan ingen motståndare kräver mer än ett försök. Detta är förståeligt då spelet måste vara mer tillgängligt för nya spelare.Som tur är finns även ett Heroic läge som erbjuder mycket mer av en utmaning för luttrade veteraner. Detta kan dock upplevas som lite väl svårt i vissa match-ups. Det hade varit roligt att ha ett mellanläge mellan otroligt lätt och otroligt svårt.

Jag tycker att Karazhan är en lyckad expansion eftersom den erbjuder mycket spel för flera olika typer av spelare. Många av korten som kommer i expansionen kommer att skaka upp metat efter Old Gods och skapa ett par nya lekar. Jag hade velat se en större fokus på Arena och att mer gjordes för att skapa samma balans där som vi ser i constructed mellan klasserna.

• Kort med inverkan
  • Roliga bossar
  • Nya lektyper