Hearthstone

Hearthstone: Rastakhan’s Rumble

Hearthstone-året drar mot sitt slut och med den sista expansionen för Year of the Raven så försöker Blizzard att skaka upp ett redan spritt och mestadels balanserat meta. Här är vår syn på Rastakhan’s Rumble.

Med ett tema centrerat runt Gurubashi Arena i Stranglethorn Vale och de olika trollklaner som regerar i denna djungel ger sig Hearthstone in i ringen med ett par nya korttyper och keywords. Varje klass har fått tre särskilda kort kallade champion, totem och loa. Champion är en trollkrigare som ”War Master Voone”. Dessa starka krigare har unika effekter och fungerar särskilt bra i lekar anpassade runt dem. Totem och loa är två kort med starka synergier. Korten ”Spirit of the Tiger” och ”Shirvallah, the Tiger” är båda anpassade att spelas i en lek med många spells och fungerar utmärkt tillsammans. Med dessa tre typer av kort lägger Blizzard en god grund att bygga nya lekar runt.

Det nya keyword som introduceras i Rastakhan’s Rumble är overkill. Detta keyword innebär att när varelsen med overkill gör mer skada än vad som krävs för att döda en annan varelse så orsakar det en bonus-effekt. Ett kort som jag har spelat mycket i Arena är ”Sightless Hunter” som skapar två 1/1:or varje gång hon overkillar. Jag tycker om detta keyword då det ofta kräver en del planering och taktik för när det är lämpligt att spela overkill varelser och vilka mål man väljer att anfalla. Effekten kan tyvärr göra att en spelare som redan har ett övertag får ytterligare övertag (en s.k. snowball-effekt), men även detta ser jag som något att spela runt.

Hearthstone har nu funnits länge nog för att ha funnit en god rytm med sina expansioner och standard-år. Som i andra kortspel (Magic the Gathering) med en roterande standardpool så ligger det alltid en extra vikt på den sista expansionen för att påverka metat då kortpoolen är avsevärt mycket större precis innan en rotation än efter en rotation. Vanligtvis brukar detta markeras av större effekter och mer extrema kort. I Rastakhan’s Rumble finns det helt klart kort som är menade att möjliggöra nya arketyper. Både ”Cannon Barrage” och ”Captain Hooktusk” visar tydligt att det finns möjlighet att skapa en pirat-fokuserad lek för rogue. Tyvärr är få av dessa nya arketyper gångbara i mer kompetativt spel, utan där är det istället fokus på de etablerade lektyper som har förbättrats med nya kort.

Korten ”Da Undatakah” och ”Akali, the Rhino” är båda exempel på kort som passar solklart i deathrattle- respektive rushlekarna som redan fanns, men kanske behövde någon extra lite push. Blizzard skapar ofta lekarketyper i en expansion för att bygga på, eller fylla ut den i nästa. Vi kan se lekar skapas idag som face-druid eller pirate-rogue där powernivån helt enkelt inte är hög nog. Detta kan komma att ändras i framtida expansioner. Vissa arketyper som beast-druid och discard-warlock har Blizzard försökt att få gångbara i över ett år utan att riktigt lyckats. Balansen mellan spelbar och overpowered är tyvärr inte så stor och ofta är Blizzard försiktiga för att inte förstöra den vackra balansen som metat har.

Med Rastakhan’s Rumble släpptes också ett single-player läge vid namn Rumble Run. Här kan spelaren välja ett totem som följer dem genom en kamp mot åtta bossar samtidigt som man bygger på sin lek efter varje besegrad boss. Läget påminner om Dungeon Run från Kobolds & Catacombs, men är märkbart mer begränsat. Bossarna är desamma varje gång även om deras lekar och totem är annorlunda och lekbyggandet känns mycket mer begränsat. Utmaningen i läget är bra, men vissa totems är klart starkare än andra och vissa näst intill omöjliga att vinna med. För den som tycker om att utmana sig själv finns det inget sätt att spåra vilka klasser/totem man har vunnit en run med utan efter din första vinst är du ”färdig” med läget. Jag gillar den här typen av single-player innehåll väldigt mycket och hoppas därför att framtida varianter får mer innehåll och variation.

Under den andra halvan av december släppte Blizzard nästan utan förvarning en patch som försvagade en uppsättning kort (Wild Growth, Nourish, Level Up, Saronite Chain Gang och Leeching Poison). Detta för att begränsa ett gäng lekar som hade tagit för mycket plats på ladder i spelet. Efter att festligheterna på reddit.com/r/fuckdruid hade lagt sig vaknade Hearthstone upp till ett meta fyllt av Hunters. Då nu både Paladin, Shaman och Druid hade plattats till av nerf-hammaren och utrustade med ett nytt hero-card var Hunter redo att ta ladder med storm.

Som jag ser på metat idag, ett par dagar innan årets slut så är det gott om både Hunter och Paladin som båda har mer än en mycket stark lek. Hunter har secret/spell hunter och recruit hunter medan paladin spelar antingen odd eller even paladin. Även Shaman och Mage har gångbara lekar, men de är inte lika vanliga som hunter. Här är tre lekar som jag spelar för tillfället:

1. Dinosaur Hunter
Deck code: AAECAR8KhwSuBsUI+AjGwgKWwwKG0wK26gKbhQObigMKjQG1A8kElwjTzQLd0gLf0gLj0gLh4wLy8QIA

En variation på recruit hunter där jag har packat in ett större end-game och ofta kan vinna när man väl kommit förbi tur 5.

2. Tigerstrike
Deck code: AAECAaToAgqZArcE+gb+B7nBAsLOAs30Auv3AuyGA8CPAwrcA/QFzwavB/YHlgmzwQKIxwKW6ALvhgMA

En lek med mycket power och en framåtlutande midrange-strategi. Combon Spirit of the Tiger + Avenging Wrath är särskilt tillfredställande.

3. Odd Mage
Deck code: AAECAf0ECNACm9MCw+oC7vYCnvgCoIADqIcD7IwDC+wH68ICysMCyMcC1+ECt/ECzvICvfoCpIcDpocDzYkDAA==

En lek runt det nya legendary-kortet Jan’alai the Dragonhawk. Med ett elementaltema har leken både bränn nog att vinna snabbt, men även nog med värde för att klara ett long-game.

Spelets andra sida som inte lika ofta får uppmärksamhet är Arena. Rastakhan’s Rumble har introducerat en mängd nya kort som påverkar metat här. Vissa på grund av Overkill och vissa andra genom ren power-nivå. Här är tre kort jag gillar särskilt mycket:

1. Saronite Taskmaster

Ett kort som påminner starkt om Zombie Chow. Att spela en 2/3 runda ett är ett mycket effektivt sätt att ta brädet på. Att ge motståndaren en 0/3 är ofta inte så farligt. Med overkill kan det rent av vara en fördel.

2. Ticket Scalper

Det främsta kortet för snowball-effekten som Overkill skapar. Att kunna få anfalla bara en gång med Ticket Scalper ger ett stort övertag. Att få anfalla två gånger med den säkrar matchen för dig kortmässigt. Tricket är att antingen spela den tidigt nog, eller kunna skydda den tillräckligt väl.

3. Dragon Roar

Random-effekter är inte alltid bra. När det gäller random drakar är saken dock en helt annan. Med ett par få undantag är drakar i regel väldigt kraftfulla. Att dra två kort för två mana i Warrior är en väldigt bra deal, särskilt när ett eller kanske båda av dessa är av mycket högre power-nivå än resten av din lek.

Sammanfattningsvis är Rastakhan’s Rumble en god avslutning på Year of the Raven. Expansionen har ett kul tema och en hel del kort som påverkar existerande lekar eller skapar möjligheten till nya. Dess single-player läge är kul, men skulle kunna ha erbjudit mer.

• Roliga legendaries
  • Single-player läget
  • Bra kort till Arena