Hearthstone

Hearthstone: Rise of Shadows

Efter att nyligen ha passerat sin femårsdag och hundra miljoner aktiva spelare är Hearthstone ett av de i särklass mest väletablerade digitala strategispelen någonsin. Nu kommer årets första expansion och med det en omvälvande förändring i mängden spelbara kort.

RISE OF SHADOWS

Hearthstones nya expansion heter Rise of Shadows. Den utspelar sig tematiskt runt fem av Hearthstone världens mest ökända skurkar; Arch-Villain Rafaam, Madame Lazul, Swampqueen Hagatha, Heistbaron Togwaggle och Blastmaster Boom. Tillsammans bildar de en ondskefull allians med målet att plundra den flygande staden Dalaran på dess rikedomar.

I samband med att Rise of Shadows släpps kommer även en stor del av det tidigare standard-metat i Hearthstone att rotera in i spelläget Wild. Det betyder att kortpoolen av tillgängliga kort krymper avsevärt inför årets första expansion. I många spel är denna typ av meta-skifte mycket välkommet då det ofta öppnar upp för många nya lekar och även gör att en del mindre uppskattade kort försvinner från metat. Med Year of the Dragon (som den nya expansions-cykeln kallas) försvinner Journey to Un’Goro, Knights of the Frozen Throne och Kobolds & Catacombs. De mest märkbara korten som försvinner är förstås de väldigt populära och starka deathknight korten från Frozen Throne. Samt min favorit-neutral, The Lich King. Metat öppnas även upp ytterligare av den sent tillkännagjorda förtidspensioneringen av odd/even korten Genn Greymane och Baku the Mooneater. Dessa kort var fokuspunkten för många lekar och hade varit en så stor inverkan på standard att det gjorde det mycket svårt för andra lekar att få något utrymme.

Med dessa förändringar och avgränsningar i tillgängliga kort ligger då spelbrädet redo för nästa generation av kort att ta plats. Rise of Shadows innehåller ett par nya mekaniker och ett par återkommande. Schemes är kort vars effekt växer för varje runda de ligger kvar i spelarens hand. Ett exempel är Hagatha’s Scheme. Ett massremoval som kräver ett par rundor för att mogna i handen. Dessa kort är potentiellt mycket kraftfulla, men med den klara nackdelen att de är näst intill ospelbara samma runda som du drar dem. Jag tycker om designen på dessa kort och det faktum att de utnyttjar det faktum att Hearthstone är ett uteslutande digitalt kortspel. Den här typen av effekter skulle inte gå att göra i ett pappersbaserat spel som Magic the Gathering. De klasser som tillhör The League of Evil (Warlock, Priest, Shaman, Rogue och Warrior) har fått varsin scheme. De klasser som tillhör Dalaran Defenders (Hunter, Mage, Paladin och Druid) har istället fått två kort var med den nya förmågan Twinspell. En till synes enkel förmåga som gör att kortet med Twinspell skapar en kopia av sig själv (utan Twinspell) när det spelas. Detta är i min mening en intressant förmåga som öppnar upp en hel del designutrymme. Kort som Ray of Frost kan spelas på en mängd olika sätt. Det är också värt att nämna att spellpower är ett mindre tema i klasserna som har Twinspell. Det gör kort som Rapid Fire potentiellt extra starka.

KORTEN

Som tidigare har jag ett par kort från den senaste expansionen som känns värda att uppmärksamma.

Lucentbark

Efter mycket lång tid får äntligen Restoration Druid en chans att delta i Hearthstone. Arketypen känns hittills tämligen svag med Lucentbark som största pay-off. Ifall Blizzard ger ytterligare stöd under Year of the Dragon kan dock Resto Druid bli spelbar hoppas jag.

Kalecgos

En bjässe med 4/12 för 10 mana med en rejält stark battlecryförmåga. Precis den splashiga pay-off jag skulle hoppas att få för 10 mana. Ifall control mage kan ha en chans att bli bra kan Kalecgos vara en utmärkt finisher med Pyroblast eller Flamestrike.

Archivist Elysiana

Ett spännande kort som ersätter det som återstår av din lek med femton nya kort. Detta kräver förstås en förståelse av matchen, din motståndares styrkor och även en känsla för timing för när det är rätt att spela Elysiana. En bonus är att du kan trimma bort eventuella bomber som hamnat i din lek. Kort och gott ett utmanande och roligt kort.

CONSTRUCTED (Standard)

Standard har förändrats stort efter rotationen. De fyra lekar som jag spelar mest för tillfället är dessa:

Bomb Warrior
Code: AAECAQcIsgjN7wKd8AKS+AKggAOblAO9mQOGnQMLS6IE/web8wKD+wKe+wKz/ALx/AL1gAOXlAOalAMA

En av de vanligaste lekarna i standard just nu. Fokuserar på att fylla motståndarens lek med bomber, skaffa tonvis med armor och vara redo med många board-clears för att kunna möta token-druid.

Tempo Rogue
Code: AAECAYO6AgSyAu0CkpcDvZkDDbQB7gaIB90IhgnH+ALVjAO0kQOPlwOQlwP7mgP+mgOJmwMA

Enligt många den starkaste leken just nu. Mycket aggressiv och full av hot. Min version är en aning skojigare än den ännu aggressivare versionen med Leeroy Jenkins. Många battlecry minions och en chans att spela min Barista Lynchen.

Control Shaman
Code: AAECAfWfAwrvAf8Figen7gLv9wKP+wLBiQP2igO5mQO9mQMK+QP1BP4F9vACifoCioUDjIUDrZEDxZkDxpkDAA==

Jag har alltid älskat Shudderwock och är mycket glad att han kunnat finna en plats även efter förra årets nerf som mer eller mindre dödade combo-leken med Shudderwock. Med det nya kortet Swampqueen Hagatha finns det fantastisk potential att skapa galet mycket value. Mitt egna tillägg till listan är 2x Blazing Invocation som möjliggör ytterligare kopior av Swampqueen Hagatha eller Shudderwock. Den här leken vinner inte jätteofta, men när den väl gör det…

Zul’Jin Hunter
Code: AAECAR8GyQS7BfLxApuFA5uKA9iMAwy1A5cIxQj27ALc7gLJ+AKH+wKghQOkiAOwiwP5lgOenQMA

Jag ville inte kalla leken för Spell Hunter även om det är nära sanningen. Med tillägget av Unleash the Beast har Hunter nått kritisk massa vad gäller spells som är upprepbara med Zul’Jin. Efter en utdragen match kan leken stå sig starkt i end-game när man spelar Zul’Jin och kopierar en mängd fördelaktiga spells. Dire Frenzy tillsammans med Master’s Call ger mycket kort av förhoppningsvis hög kvalité. Jag har valt att ta ut Unleash The Hounds då hundarna ibland kommer i vägen för Unleash The Beast när Zul’Jin spelas.

ARENA

Slutligen ett av Hearhtstones bästa lägen, Arena. Förutom tillägget av nya kort har även strukturen för hur Arena spelas gjorts om till stor del. Istället för att följa Standard så kommer framöver ett flertal olika expansioner att blandas in i ett nytt unikt meta. För denna första period spelas exempelvis Basic, Classic, Curse of Naxxramas, Whispers of the Old Gods, Mean Streets of Gadgetzan, The Witchwood, och Rise of Shadows tillsammans. Detta är besvärligt för de personer som specialiserar sig på att ranka och diskutera limited-rankings, men särskilt roligt för oss vanliga spelare. Jag älskar den här typen av variation och oförutsägbarhet. Ifall jag ska dra till med ett favorit-common från den nya expansionen är det nog antingen Eccentric Scribe eller Walking Fountain. Båda med väldigt hög power-nivå för sin kostnad.

Sammanfattningsvis är Rise of Shadows en expansion som inte tillför allt för många radikalt nya saker, men som ändå landar rätt i tiden. Den har möjliggjort ett nytt, fräscht meta och andats nytt liv i Arena.

• Skurk-korten är alla intressanta
  • Twin-spell är kul design
  • Arena förändringarna