Hearthstone

Av i i Recensioner, 2 Mer

Hearthstone: Scholomance Academy

I Scholomance Academy blandas Azeroths fantasy-värld i sann Hearthstone-anda med samtida populärkulur.

Tidigare har vi sett gangsterdraman, heist-film och ett flertal äventyrsklassiker. Här tar Hearthstone avstamp i 80-talets college-filmer à la John Hughes.

Att sätta sin expansion i den amerikanska high school / collegefilm-miljön är lustigt då det dels visar vilken förkärlek Team 5 har till populärkultur av den här typen, men även för att den uppenbara associationen för de flesta som hör ordet ”trollkarlsskola” är J.K. Rowlings bokserie om Harry Potter. Det är dock en tacksam scen att sätta upp en kortexpansion på. Kort som Lab Partner och Plagiarize fångar verkligen känslan av temat. Om något borde man ha gjort ännu mer för att bygga upp världen genom de kort som inkluderats. Många av korten känns som att de skulle kunna varit i vilket set som helst. Det kan även vara något av en besvikelse för Warcraft-fans att äntligen få besöka Scholomance men i en sådan annorlunda skepnad från vad man är van vid i Warcraft.

Bland de nyheter som vi ser i expansionen finns dual-class cards. Detta är kort som kan spelas i en av två olika klassers lekar. I stort följer korten de ”regler” som finns för klassernas klassidentitet, men till viss del så flirtar de med mekaniker som tillhör den andra klassen. Ett bra exempel är kortet Coerce vars korttext är:

”Destroy a damaged minion. Combo: Destroy any minion.”

Att förstöra skadade minions är klassiskt Warrior och Combo är förstås klassiskt Rogue. Det är inte otänkbart för båda klasserna att kunna göra någon del av detta även om Team 5 förmodligen inte skulle göra ett kort enbart för Warrior med Combo på det. Jag tycker att utförandet av dual class korten är elegant för det mesta. Det bidrar även med att underlätta lekbyggande för de av oss som tycker om att ha ett flertal lekar då vissa epics och legendaries förstås kan användas i flera klasser. Jag skulle säga att detta är den största fördelen med konceptet. Rent spelmässigt är det inte jättespännande utan leder om något till mindre variation i de lekar man möter. För mig är det mer som den duplicate protection Blizzard införde för att hindra spelare från att få onödigt många av epics och legendaries. Det är bra för samlande, men inte en säljande feature för en expansion.

Den andra nyheten för expansionen är Spellburst, en ganska tam förmåga som ger en bonuseffekt första gången en spell spelas efter att kortet kommit in i spel. Detta medför förvisso en aspekt av planering och risktagande runt när kortet kan spelas och hur snart man vill eller kan aktivera spellburst. I stort är det dock en ganska intetsägande förmåga som inte utforskar spelets design space på ett relevant sätt.

Som en spelare av flera strategiska kortspel (främst Magic: the Gathering) är det svårt att inte konstant jämföra Hearthstone mot dessa andra spel. Det som gör Hearthstone unikt och spelvärt är i mina ögon tre saker.

  1. En stark anknytning till en spännande existerande franchise.
  2. Ett accepterande och omfamnande av slumpmässighet i spel.
  3. Det faktum att Hearthstone är fullständigt digitalt.

Jag tycker att det är viktigt för Hearthstone att verkligen utnyttja dessa tre styrkor för att särskilja sig från andra spel vars främsta styrkor är strategiskt djup och underhållande komplexitet. Båda de nya förmågor som visas upp i Scholomance Academy skulle lätt kunna återskapas även i ett icke-digitalt spel. Förmågor som Outcast och Primes från Ashes of Outland och Invoke från Descent of Dragons är bra exempel på digitala förmågor som vore mycket svåra att återskapa i analoga spel. Jag säger inte att varje expansion måste ta till vara på denna aspekt, men det är en stor anledning för varför jag ser Hearthstone som ett unikt spel värt att lägga tid på att spela.

Roliga kort

Här tänker jag uppmärksamma ett par kort från expansionen som jag tycker särskilt mycket om.

Jandice Barov

Dual class legendary kortet för rogue/mage är årets största mindfuck. Hon skapar två illusioner varav en spricker när den tar skada. Ofta finns det ett bättre val att göra mellan dessa två, men det kanske är uppenbart även för din motståndare. Kanske du därför väljer den andra. Men om din motståndare tänker på det, kanske du borde välja den första. Men om de tänker på det…

Mindrender Illucia

Ett kort som perfekt passar vissa priest-lekar och även ett kort som blivit nerfat ganska snart efter release (från 2->3 mana). Kortet låter dig spela din motståndares lek en runda och mot aggressiva lekar eller lekar med mycket billiga kort kan det vara lätt att sno en del kort ur deras hand på detta sätt. Ännu bättre blir det ifall du spelar en priest-lek med alldeles för många dyra kort eller någon dum combo som inte alls funkar för motståndaren när de håller din hand.

Combustion

Ett ganska starkt removal som stävjer aggro väl. På rätt bräde kan du lätt ta ner tre varelser för tre mana. Mycket starkt. Kortet leker även runt med positionering på ett bra sätt. Något som många kanske inte tänker på medan de spelar, men som varit relevant redan från spelets början med kort som Betrayal. Detta är lite som Betrayal, men med mer eld.

Transfer Student

Ett av mina favoritkort från expansionen. Ett ganska enkelt koncept där kortet är en väldigt normal 2/2 för 2 men med en slumpmässig extraeffekt utifrån vilket spelbräde du landat på. Det påminner lite om unidentified korten från Kobolds & Catacombs. Det gemensamma här är att du inte styr över vilken effekt som kortet får, men de flesta effekterna är väldigt bra för kortets kostnad. Lätt att spela i nästan varje lek.

Roliga lekar

Jag tycker om att spela ett flertal olika lekar. Här är de lekar som har fått mest speltid för mig för tillfället.

Pure Paladin

AAECAaToAgaPCcOkA/y4A4TBA5PQA8PRAwybrgOcrgPKuAP9uAPquQPruQPsuQPKwQOezQPA0QPK0QPg0QMA

En lek som bygger på att använda librams och andra buffar för att skapa stora varelser om och om igen. Leken ger chans att spela nya roliga kort som Lord Barov, High Abess Alura och Lady Liadrin. Ett av lekens starkaste kort är Argent Braggart som kan bli löjligt stor för bara 2 mana.

Big Warrior

AAECAaPLAwqRBvaWA9aZA9utA9+tA7i5A765A/O7A/nCA6vUAwpLogT8BP8HlpQD9sID4swD48wDp84D0tEDAA==

En klassisk lek som aldrig varit riktigt bäst, men ofta rolig att spela. När Hearthstone var nytt älskade jag att spela Control Warrior. Detta bygger vidare på samma idé om att överleva det tidiga spelet för att senare dominera matchen sent. Avsaknaden av små varelser gör kort som Dimensional Ripper och Commencement riktigt starka. Att kunna dra ut två Troublemaker eller Scrapyard Colossus är helt omöjligt för vissa lekar att bemöta. Lekens bästa kort i min mening är Kargath Bladefist som både håller dig vid liv i början av spelet och senare blir ett mycket relevant hot att hämta ur leken.

Highlander Mage

AAECAf0EHooBqwTFBMsE7QSNCIOWA5+bA6CbA4qeA6GhA8KhA/yjA4ukA5KkA/KlA/qsA+yvA/CvA5GxA4S2A4y2A+G2A8O4A427A97EA8PMA+DMA5TRA9nRAwAA

Förmodligen en av mina favoritarketyper genom tiderna. Jag älskar mage och jag älskar highlander. Att få sådan variation i matcherna och få spela så många olika kort är riktigt kul. Här får man också chans att spela många roliga kort som Jandice Barov, Reno the Relicologist och förstås Zephyrys. Bland de nya korten är Devolving Missiles och Combustion bra sätt att hålla sig vid liv för att kunna nå en stark position i den senare delen av matchen. Det kanske märks att jag föredrar denna typ av lekar. Inte många aggro-listor som vinner runda fem.

Sammanfattningsvis är Scholomance Academy en expansion med väl rotade rötter i populärkultur. Det är inte en expansion som bryter någon ny mark vad gäller spelmekaniker, men det finns ändå en hel del kul kort att spela med.

Det Bra

  • Roliga kort
  • Bra tema
  • Lätt att bygga många lekar

Det Dåliga

  • Tråkiga nya förmågor
  • Kunde utnyttjat temat ytterligare
7

Skriven av: Viktor Larsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi