Hearthstone

Hearthstone: The Boomsday Project

Blizzard fortsätter att ge ut expansioner till sitt kortspel Heartstone. The Boomsday Project är en rolig expansion med tydliga teman.

Hearthstone har länge följt ett mönster av att släppa seriösa och… mindre seriösa expansioner om varandra. Efter det mörka och skräckfyllda Witchwood är The Boomsday Project en klart mindre seriös expansion fylld av galna vetenskapsexperiment, gigantiska robotar och väldigt, väldigt mycket laser.

Hearthstone har nu genomgått två stora standardrotationer och börjar kännas som ett väletablerat kortspel med en lång livslängd. Den fantastiska och nyfikna känslan inför varje release har ersatts med en känsla av familjaritet och igenkänningsfaktor. Precis som en stormig förälskelse som övergår i en mer vardaglig relation. Detta är, som i relationer, på gott och ont. Även om Boomsday inte välter spelet på samma sätt som dess första standardrotation eller introduktionen av alternativa hjältar så känns korten genomarbetade och balanserade på ett annat sätt.

Redan från början har Hearthstone påverkats starkt av dess legendariska varelser. Dessa har ofta varit extra stora, extra dyra och extra roliga. Med Boomsday får varje klass även en legendarisk spell med minst sagt stora effekter. Som exempel får mage ett kort som gör alla lekens varelser näst intill gratis, något som passar väldigt bra med upprepat kortdrag eller kort som Archmage Arugal och Book of Specters. Dessa spells är alla stora, roliga och kraftiga. Då de är legendariska innebär det dock att man enbart kommer att kunna spela en kopia av dem i sin lek. Detta gör att korten blir svårare att bygga sin lek runt. Man måste i princip ha en lek som stödjer samma tema som kortet, men utan att vara beroende av att casta det. Kanske svårt för vissa lekar. Det lättaste kortet att använda i min mening är rogue-kortet Myra’s Unstable Element. Ett kort som låter spelaren dra hela sin lek i ett drag. Ett tvåeggat svärd då detta direkt försätter spelaren i fatigue, men väldigt starkt i en lek som tömmer sin hand tidigt och bara behöver lite extra gas för att stänga spelet.

Det roligaste tillägget i expansionen är förmågan magnetic som låter vissa varelser av klassen mech binda ihop sig med andra mechs. Detta för att skapa jättevarelser med en mängd olika förmågor. Jag tycker mycket om denna förmåga då den ofta leder till variation i matcherna och ständigt tillåter spelaren att göra relevanta val för vad det bästa draget är. Vissa kombinationer som Missile Launcher tillsammans med Venomizer är mycket starka. Missile Launcher skadar allt utom sig själv i slutet på din tur medan Venomizer ger poisonous. Resultatet blir att alla andra varelser dör i slutet på din tur, runda efter runda. Ett mycket starkt hemmasnickrat vapen. Den stora nackdelen med att använda magnetic är att du placerar alla robot-ägg i samma korg. Om din supervarelse dör eller blir silenced förlorar du en hel del kortvärde på detta sätt.

– Intressanta kort –

Dr. Boom, Mad Genius
Expansionens guldgosse. Efter en lång tid av att vara förvisad till Wild återvänder allas favoritdoktor för att ordinera fler bomber till Azeroths invånare. Denna gång i form av en Warrior-hero. Kortet spelas bäst med en stor mängd mechs i leken, men kan även stå på egna fötter. Dr. Booms hero power växlar varje runda, men är oavsett bättre än Warriors vanliga skruttiga hero power.

Giggling Inventor

Ett kort som omtalats av arenaexperter som ADWACTA och Merps som expansionens starkaste och mest inflytelserika kort. Medföljd av två annoyotrons skapar Giggling Inventor en sköld som kräver åtminstone fyra attacker att slå igenom. Detta kort har börjat spelas så pass mycket i constructed att vissa techar in kort som Mossy Horror och Blood Knight för att motverka det.

Biology Project

Project-korten är en samling spells som ger en till synes symmetrisk effekt för båda spelare. Detta är i de flesta kortspel dåligt då du själv spenderar ett kort och mana för att få samma sak som motståndaren. Vissa av dessa effekter kan dock vara avsevärt mycket bättre för den som cast:ar kortet. Med Biology Project får druid möjligheten att skippa matchens early game och gå direkt in i late game då de kan spela dyra kort. Ett onekligen intressant kort.

– Roliga lekar –

Odd Control Warrior

En lek som nästan aldrig har gått ur stil är Control Warrior. Denna version spelar en hel del mechs och även nya kort som Dr. Boom och The Boomship. Leken har många board-clears och står sig starkt mot aggrolekar. Med kort som Omega Assembly och Ysera finns det goda chanser att vinna matchen även mot midrange-lekar och sätta press på combo-lekar.

Even Shaman

Denna lek är en variation på den mycket populära even shaman listan som spelats av många sen release. Den innehåller inte lika många nya kort, men kombinationen av Thunderhead + Zap kan ge riktigt bra tempo i midgame. Med flera starka finishers och ett bräde som kommer tillbaka om och om igen är Even Shaman en rolig midrange-lek att spela.

Boom Hunter

Denna lek är en variation på ett hemmabygge från reddit-användaren /u/tails6666. Det är ovanligt idag att se framgångsrika lekar som inte skapats av spelets mest framstående personligheter som Orange, Dog eller DisguisedToast. Denna lista har dock tails6666 skapat på egen hand och tagit till legend-rank. Minst sagt inspirerande. Jag fann leken otroligt rolig att spela. Den är aggressivt lagd och använder synergier för att utnyttja goblin bombs till att sänka motståndarens hälsa. Den enda ändring jag har gjort från originallistan är att byta ut Azalina Soulthief mot Deathstalker Rexxar.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är The Boomsday Project en rolig expansion med ett par tydliga teman. Det känns inte lika kittlande som många av spelets tidigare expansioner, men erbjuder ändå något för de flesta.

• Magnetic är rolig och utmanande
  • Tillför både till nya och gamla lekar
  • Genomarbetat