Heavy Rain

Av i i Recensioner, 2 Mer

Heavy Rain and Beyond: Two Souls Collection

Spelen Heavy Rain och Beyond: Two Souls ser nu återigen dagens ljus. Denna gång i remastrade versioner till Playstation 4.

Den här recensionen var från början tänkt att omfatta båda spelen i samlingen Heavy Rain and Beyond: Two Souls Collection. Men, eftersom vi nyligen publicerat en recension av Beyond: Two Souls så väljer vi istället att fokusera på Heavy Rain och hänvisa dig läsare till vår tidigare recension av Beyond: Two Souls.

Heavy Rain

Året var 2010 och jag hade ägt min PS3 i drygt fyra år. Helt ärligt så hade jag dittills inte alls varit så nöjd med vad den förra generationens konsoler haft att erbjuda. Jag började sakta ge upp hoppet om att uppleva någonting annat än det som redan funnits till de tidigare konsolerna fast med uppdaterad grafik. Sen hände något; det började viskas i spelvärlden om ett spel som skulle förändra sättet att spela spel på. Ett spel som skulle sudda ut gränserna mellan vad tv-spel och film var och kasta dig in i en så uppslukande upplevelse att du till och med i slutet av spelet inte visste vilka av dina protagonister som skulle klara sig. Spelet var Quantic Dreams Heavy Rain och om jag då hade recenserat det hade det varit en solklar nia. Även om delar av spelet då inte höll hela vägen ut och trots en seg uppstart så var Heavy Rain en fantastik resa som med sina alternativa slut och livsavgörande val lyckades suga in spelaren i en turbulent och galen historia.

Nu har sex år gått, en ny konsol och massa nya spel med liknande spelstil kommit och den stora frågan är – hur håller sig den grafiskt uppdaterade PS4 versionen av Heavy Rain? Det finns två svar på den frågan, ett enkelt och ett lite mer komplicerat. Det enkla svaret är nej, spelet håller inte alls så bra. Visst, det är vackert med sina uppdaterade texturer i 1080p och det flyter på väldigt bra med sina fasta 30 fps. Jag tycker inte att spel som Heavy Rain, som försöker förmedla en filmisk känsla ska vara mer än 30 fps då de filmer vi kollar på bara är 24 fps och så fort man tar sig upp mot 60 fps tappas den filmiska känslan och får istället känslan av billig såpa. Med ett spel som så mycket förlitar sig på sitt berättande blir det dock ofta påtagligt hur illa röstskådespeleriet har åldrats. Vi har under de senaste sex åren blivit bortskämda med spel som Telltales The Walking Dead och Naughty Dogs The Last of Us. Det blir nästan ett dåligt skämt att lyssna på de styltiga karaktärerna som försöker förmedla ett mörker, ett djup – något som ska ”beröra oss”. Såklart finns det nivåer i uselheten och med jämna mellanrum så kan mysfarbrorn och privatdetektiven Shelby vara lite fin att höra på.

Trots att Heavy Rain inte alltid vet vilken genre den vill tillhöra så flyter handlingen på och visst blir jag involverad och intresserad av vad som kommer att hända med mina fyra karaktärer. Trots stolpiga replikskiften som får en att tro att de olika karaktärerna har blivit lobotomerade så är det i slutändan din egen fantasi som spelare som får spelet att bli involverande. En sak som förvånar mig är att Quantic Dream inte ändrade de förbryllande konstiga kontrollerna där du trycker på R2 för att gå framåt, svänger med vänstra analogspaken medan den högra mer eller mindre förblir oanvänd. Lägg sedan till påtvingade och fasta kameravinklar á la Resident Evil så lovar jag att du kommer bli fly förbannad när du misslyckats med ett uppdrag bara för att du inte vet hur du ska navigera med karaktären. Däremot så blev jag positivt överraskad över hur jag tycker att quick-time eventen (som alla actionsekvenser i hela spelet bygger på) höll förvånansvärt bra. Visst, repetitiva, men likväl eggande och lyckades sätta en press på mig som spelare att faktiskt vara ständigt fokuserad på vad som händer. Tyvärr så känns det som att skaparna på Quantic Dream fastnat en aning i sin egen briljans över hur bra de tyckte deras QTE var att de var tvungna att lägga in de så fort de hade möjlighet. För varenda byrålåda, flaska, dörr och så vidare ska ett QTE komma till för att de ska öppnas. Dessutom finns en av spelvärldens mest pinsamma sexscener mellan två av de stolpigaste av de stolpiga karaktärerna. Såklart QTE-styrt kan det med enkla medel bli hysteriskt knäppt, konstigt och löjligt.

Om du aldrig spelat Heavy Rain förut så spela det inte för att få en bra spelupplevelse i första hand. Spela det för sin plats i spelhistorien. Det kanske inte är så jättebra men det är kanon. Det banade vägen för många andra spelutvecklare att våga satsa på storydrivna spel där handlingen kommer i första hand och skjutandet (alternativt svärdhuggandet, knivhuggandet, motorsågandet etcetera) kommer i andra hand.

Beyond: Two Souls

Var god läs vår tidigare recension av Beyond: Two Souls.

Det Bra

  • Snygg, uppdaterad grafik
  • Involverande
  • Kanon

Det Dåliga

  • Daterad kontroll
  • Dåligt röstskådespeleri
  • Stolpigt dialog
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi