Helldivers

Helldivers

Att samarbeta är a och o om man ska kunna vinna kriget mot utomjordingarna. Fast det är inte bara du och dina kompisar som kämpar. Alla andra spelare har samma slutmål.

Från ingenstans så släpper de svenska utvecklarna Arrowhead ett riktigt roligt och kompetent spel där samarbete och taktik är det viktigaste för att överleva. Det är dags att bege sig ut rymden för att bekämpa raser som hotar mänskligheten

Helldivers har smugit mig och förmodligen många andra spelare under radarn. Jag visste knappt någonting om det innan jag faktiskt startade det på min konsol. På bilder ser det ut som vilken shooter som helst men under ytan gömmer sig en spännande spelmekanik och ett samarbete som sträcker sig långt förbi dig och dina vänners framgångar på krigsfältet.

En ny superjord har skapats och utsätts ständigt för hot från raser utanför vårt eget solsystem. För att undvika att mänskligheten utrotas har en armé kallad Helldivers tagit på sig den otroligt svåra uppgiften att hålla ordning i galaxen. För att undvika katastrof så har ett system utvecklats som går ut på att motarbeta alla hot som tre utomjordiska raser står för. Detta innebär att man åker från stjärna till stjärna och tar striden innan den kommer till superjorden. Det är här som du och alla andra spelare har ett enormt ansvar som medlemmar av Helldivers. Ni ska nämligen i grupper av fyra bekämpa hoten samtidigt som andra uppdrag ska utföras.

Du och tre kompisar samlas på ett av skeppen som ska ta er ut i solsystemet och ställa allt till rätta. Du kopplar lätt upp dig till någon kompis eller så parar spelet ihop dig med tre andra spelare. Därefter väljs ett uppdrag ut och samtliga hoppar in i sina kapslar. När ni väl landar så får ni vara beredda på ett rent helvete för dessa utomjordingar är definitivt inte fredliga. Varje planet har ett antal uppdrag som ska uträttas innan ni kan lämna krigsfältet. Uppdragen varierar från att guida överlevare till säkerhet, beskydda viktiga byggnader, hitta svarta lådor och spränga potentiellt viktiga fiendebaser. När gruppen utfört eller misslyckats med uppdragen är det dags att tillkalla räddningsskeppet som plockar upp er. Under tiden som man väntar på skeppet kan man vara säker på att fienden kommer i en planerad attack och gör allt för att man inte ska lämna planeten levande.

Alla moment ni som spelare ska uträtta kräver ett otroligt samarbete och är man inte på tårna kan man räkna med att saker går åt pipan. Det gäller att vara snabb med att hjälpa sina fallna kamrater upp och bistå med defensiva och offensiva hjälpmedel för att lyckas. Och det är just tekniken med dessa hjälpmedel som gör Helldivers så speciellt och nervpirrande. Varje spelare har nämligen ett eget utbud av hjälpmedel med sig till uppdragen som behöver användas väldigt taktiskt. Det kan vara lådor med ammunition, stora kanoner, specialvapen eller varför inte en egen robot som scannar av miljöerna. Det finns en stor mängd med hjälpmedel som låses upp ju längre man kommer i spelet. Det speciella för att få tillgång till dessa hjälpmedel är att spelaren behöver knappa in en kod med hjälp av styrkorset varje gång det behövs. När koden är korrekt inslagen så skickas en kapsel ner till planeten med det som man beställt. Det gäller att välja sina tillfällen för alla saker har sina egna koder och behöver kylas ner innan de kan användas igen. Vissa saker kan ta mellan 15-20 sekunder på sig att komma ner till planeten och har man valt fel tillfälle så kan det sluta med katastrof.

Det finns som sagt massor av hjälpmedel och fördelar att låsa upp ju mer man spelar. Många fördelar gör så att frakttid och nedkylning blir kortare vilket underlättar mycket i stridens hetta. Vapen kan också uppgraderas och nya rustningar kan låsas upp. Detta gör att spelet blir otroligt varierande beroende på vad man använder för saker och det gör samtidigt att man kan prova på olika taktiker. Det gäller också att sikta rätt för man kan lätt döda sina egna kamrater vilket också tillför mycket till det taktiska. Kommunikation via headset är nästan ett måste och man känner sig verkligen som ett riktigt team när man täcker varandra i jakt på kryp och cyborgs.

Detta är dock inte ett krig som utkämpas enbart mellan fyra spelare och utomjordingar. Alla spelare runt om i världen som också spelar Helldivers utkämpar samma krig vilket gör detta till en gemensam aktion mot hoten i galaxen. Varenda vunnen strid tillför något till den gemensamma kampen. Detta är enormt spännande och man har hela tiden tillgång till information om hur situationen ser ut. Lyckas man trycka tillbaka en ras så mycket att man kommer in i dess eget solsystem så får man via en gemensam satsning chansen att eliminera den rasen för gott i det pågående kriget vilket underlättar otroligt mycket i ”det stora kriget”. Lyckas dock en ras ta sig fram till vår superjord övergår det hela till en gemensam defensiv handling. Där är det vinna eller försvinna som gäller. Hur det än går så påbörjas ett nytt krig efter varje avslutat. Alla stora krig registreras och i skrivande stund så har jag varit med i två krig och mänskligheten har förlorat båda.

Arrowhead har lagt ner väldigt mycket tid på grafiska detaljer. Trots att perspektivet är satt snett ovanifrån så lägger man märke till småsaker som att det blir fotsteg i sanden och lågan på eldkastaren som vajar sakta fram och tillbaka på eldkastaren. Det ser väldigt snyggt ut och överlag så tycker jag att grafiken funkar riktigt bra. Samma sak med ljudet. Det fungerar utmärkt och musiken är precis sådär ”hjälteaktig” som den ska vara. Just musiken som spelas medan man väntar på att skeppet ska hämta upp en har satt sig stenhårt i huvudet.

Helldivers är en stor överraskning och jag är verkligen jätteimponerad över hur välgjort och tajt det känns att spela. Tillsammans med tre kompisar så är detta det roligaste samarbetsspelet på väldigt väldigt länge. Mycket hänger såklart på hur många spelare som håller sig kvar för att det ska fortsätta att vara intressant. Det är just den gemensamma samarbetsaspekten som gör spelet så otroligt bra. Just i detta nu så är det i alla fall något av det roligaste man kan spela tillsammans.

• Nyskapande gameplay
  • Gemensamheten
  • Snygga grafiska detaljer