Horse Life 4

Horse Life 4

Upp på hästryggen och rid ut i naturen. Rid! Rid! Rid! Hjälp dina vänner. Tävla mot kompisar. Kort sagt – ha roligt.

Du är en ung tjej – ja, tjej. Det finns nämligen ingen kille att välja mellan. Du har en underbar häst som du älskar att rida. Inledningsvis får du några möjligheter att skräddarsy dig själv och hästen. Det finns flera frisyrer, men inte mycket kläder att välja mellan. Du kan dock köpa fler senare. Du kan välja mellan 12 hästar och lika många manar så där finns en del valmöjligheter. Däremot finns inte lika stora alternativ gällande utrustning, men återigen, du kan köpa mer under spelets gång.

Jag tillhör inte direkt målgruppen. Jag är varken tjej eller ung, men jag har delvis tagit hjälp av en åttaårig flicka. När hon spelade stötte hon direkt på ett problem – spelet är på engelska och det är stundtals en del text att läsa. Så, även om barn har lätt för att sätta sig in i ett spel krävs ändå att man hjälper de yngsta barnen en del.

Det gäller bland annat vissa uppdrag. När man exempelvis ska samla 16 svampar så visas svamparnas position inte på kartan och om man inte kan läsa förstår man kanske inte vad man ska göra. Andra uppdrag förklarar sig nästan själva. Då finns nämligen målen markerade på kartan. Spelet består för övrigt till stor del av olika uppdrag. Det kan vara att dela ut paket vilket innebär att man får rida runt över ett stort område. I ett annat uppdrag gäller det att jaga kaniner så att de inte äter upp bondens morötter. När man räddar en flickas drake gäller det att stå på sadeln för att nå draken högt uppe i trädet.

Andra uppdrag går ut på någon form av kappridning eller backhoppning. Min åttaåriga testpilot älskade att tävla. Här finns inga avancerade kontroller som i vissa andra hästspel. Man behöver inte tajma hoppen över huvud taget. De sker helt automatiskt. Det finns därför inga mätare som talar om när du ska trycka på någon viss knapp. Det gör allt enklare, men det är ändå en utmaning att vinna. Samtidigt kommer antagligen en del barn, och framför allt lite äldre barn, att sakna mer avancerad ridning. Istället har utvecklarna lagt fokus på enkel ridning och uppdrag. Det finns, utöver uppdragen även frivilliga tävlingar. Det är både hästhoppning och ryttarprov (kallas equestrian games) som bland annat går ut på att man samlar flaggor.

Hästar är levande djur som behöver omsorg. I Horse Life 4 finns tre olika sätt att ta hand om hästen – mat, hygien och sinnesstämning. Jag höll till en början på att bli galen när jag matade hästen. Den tycktes aldrig bli mätt utan jag kunde ge den mat hur många gånger som helst. Efter ett tag kom jag på att man kan köpa annan mat än det grundfoder som finns. Morötter och äpplen är bara två saker som hästen älskar. Sedan väljer man en blandning, häller upp ingredienserna i en hink och rör runt innan man utfodrar hästen. Allt med trevliga rörelser i form av att vicka konsolen och röra runt med pekpennan på skärmen. Roligt enligt åttaåringen.

Hon tyckte även om att rengöra hovarna och kela med hästen. Här finns dock stora begränsningar. Hygienen består enbart av att borsta och kratsa hovarna. Barnet får alltså inte rykta hästen. Däremot kan man klappa och borsta hästen för att få den på rätt humör. Det kvittar var på kroppen man borstar. Hästen blir lika nöjd ändå. Här upptäckte jag en lustig, men definitivt inte avgörande detalj. Med 3D-funktionen avstängd klappar man på hästens päls, men ju mer 3D-effekt man slår på desto mer ser det ut som om man klappar i luften.

Det finns en karta där stall, arena, shop, och än viktigare, uppdrag finns markerade. Barnen lär sig fort att hitta, men kartan kan ändå vara förvirrande. Området är stort och på den lilla kartan kan det se ut som om man ska rida åt ett håll, men eftersom vägarna är krokiga ska man kanske rida åt ett annat. Det går dock att ”veckla” ut kartan så att man ser precis hur man ska rida.

Innan du köper Horse Life 4 bör du vara medveten om att det är ett hästspel och ingen häst- och ridsimulator. Det innebär att mycket förenklats vilket passar bäst till de yngre barnen. Var beredd på att ställa upp och förklara för de yngre barnen eftersom spelet är på engelska. Horse Life 4 är under dessa förutsättningar ett riktigt roligt spel. Jag hade kul, men viktigare är att åttaåringen gillade Horse Life 4.

• Enkelt att spela
  • Mysigt att mata hästen
  • Kul uppdrag