HTC Vive

HTC Vive

Länge har drömmen om virtual reality varit just det, en dröm. Förra året lanserades två flaggskeppsprodukter för VR, nämligen Oculus Rift och HTC Vive. Vissa av er har kanske redan läst min recension av Oculus Rift. Idag skriver jag om HTC Vive och vad som egentligen hände med VR under det gångna året.

Vive har redan från början stuckit ut på ett par olika sätt från de andra spelarna i VR-utrymmet. Precis som Rift, PSVR (Playstation VR) och Gear VR ligger fokusen på ett tekniskt avancerat headset med dubbla skärmar för ögonen. Byggkvalitén är mycket hög och det känns som en dyr leksak när man sätter den på huvudet, vilket inte är så långt ifrån sanningen. Den största skillnaden från Rift är att Vives headset är aningen tyngre och inte har en inbyggd ljudlösning. Det senare är något jag föredrar då jag gärna vill kunna koppla in mina Bowers&Wilkins-lurar för bästa ljud och komfort. Jämför man däremot med PSVR eller Gear VR märker man direkt skillnad både i upplösning och i byggkvalité.

Inputmetoden för Vive är i tre delar. Dess headset spårar ditt huvud i VR och de två handkontrollerna spårar dina händer. När VR-maskinerna släpptes under 2016 var Vive ensamma om att tillåta input genom rörelsekontroller, något som idag känns självklart. Jag kommer att tala en del i denna recension om ”riktig VR” i kontrast till halvtaskig VR eller dålig VR. Låt mig börja med att säga att riktig VR kräver input med rörelsekontroller.

Hela VR-upplevelsen bygger på att kunna förflytta sitt medvetande till en annan, fiktiv verklighet. I vanliga livet är våra primära interaktionsverktyg våra händer, så det faller sig naturligt att så även vore fallet i VR. Idag har Oculus Rift och PSVR stöd till stor del för rörelsekontroller som tur är. Förhoppningsvis kommer även framtida utveckling inom området att röra sig i den riktningen. Med undantag för cockpit-spel och andra simulatorer finns det inte mycket anledning att blanda in handkontroller i virtual reality.

Det som gör Vive unikt och, i min mening, den enda riktiga VR-upplevelsen är dess room scale funktion. Denna uppnås genom att montera upp små sensorer på olika platser i din lägenhet och sedan skapa en tom yta där du kan röra dig. Detta är ibland lättare sagt än gjort, men jag har nu kunnat skapa en 3×4 meter tom yta (förutsatt att jag flyttar mitt soffbord och en kontorsstol åt sidan när jag vill spela). Inom detta område målas sedan den virtuella världen upp och tillåter mig att röra mig och interagera inom den. Jag kan inte understryka nog hur otroligt viktigt detta är för att få en bra VR-upplevelse.

De spel som använder sig av detta på rätt sätt är avsevärt mycket bättre upplevelser än spel som spelas sittandes eller ståendes. Man brukar inom VR-kretsar tala om ”immersion” eller inlevelse, vilket kort beskrivet är känslan av att faktiskt vara i den virtuella världen. När jag först ”lekte” med min Oculus Rift hade jag svårt att uppnå immersion och framför allt att hålla kvar känslan. Med Vive gick det mycket enklare. Efter att ha rört sig i den virtuella världen i fem minuter, interagerat med föremål, duckat och vänt på mig så var det som att jag var där. När jag senare tog av mig hjälmen kändes verkligheten mig främmande en minut innan min hjärna ställde om. Detta är målet med all VR i min mening. Att låta användaren uppleva en värld som inte finns i verkligheten.

Ingen plattform är starkare än dess spel sägs det. Vi har sett många exempel på detta genom historien och detta gäller även för VR. Detta är också ett av de vanligaste klagomålen som har kommit från användare av Vive och Rift under det gångna året. Man hade hoppats på fler stora spel från stora utvecklare, men dessa har i stort lyst med sin frånvaro. Det har kommit en mängd häftiga spel från mindre utvecklare och nu i dagarna släpps tre stora spel som portats till VR. Något som jag har blandade känslor inför. Jag tänkte ta och nämna några spel och upplevelser som ligger mig själv nära hjärtat.

Budget Cuts (demo)

Jag talade nyligen om spel på Studentradion 98,9 i Uppsala. I denna sändning nämnde jag en Svensk spelutvecklare med ett VR-spel i kontorsmiljö utan att kunna minnas namnet. Detta är det spelet. Budget Cuts är ett smygspel där spelaren ska infiltrera ett kontor och stjäla dokument samtidigt som hen undviker patrullerande mördarrobotar. Spelet är väldigt inlevelsestarkt och även om demon är kort så är det ett mycket underhållande spel.

Holopoint

Ett spel med mycket enkelt upplägg. Du befinner dig i en dojo där holografiska motståndare dyker upp på olika platser och du måste besegra dem med endast en pilbåge samtidigt som du duckar inkommande projektiler. Detta är i högsta grad ett actionspel som kräver både uthållighet, precision och reaktionsförmåga från den som spelar. Som många VR-spel så är det fysiskt krävande och mycket högt tempo.

Superhot

En anpassning av det populära PC-spelet med samma namn. Superhot sätter spelaren i olika kniviga situationer som skulle kunna vara tagna ur actionfilmer. Du kan finna dig i ett restaurangkök omringad av beväpnade fiender med bara en stekpanna och en glasflaska att försvara dig med. Sättet du överlever detta på är att tiden står stilla så länge du inte rör dig. På detta sätt kan du snyggt ducka kulor, avväpna fiender och göra riktigt häftiga combo-slag i matrix-stil. En vacker blandning mellan pussel och action.

Vart är VR på väg?

Efter detta är då frågan, vart är VR på väg? Jag hade själv gärna sett ett större stöd för detta nya medium och hoppats att adoptionen av plattformarna hade varit större. Det finns så mycket potential att fånga och en helt ny värld att utforska. Dock verkar spelmarknaden inte ha följt denna nya teknologi lika bra som vuxenunderhållningsbranchen har. Det återstår att se ifall VR kommer att slå igenom till att bli mainstream eller ifall det kanske är Augmented Reality eller Mixed Reality som blir det som slutligen får oss bort från våra platta, fyrkantiga skärmar.

Jag är i varje fall mycket stolt ägare av min HTC Vive. Det är verkligen en spelupplevelse som inte går att jämföra med något annat som man inte riktigt kan förstå utan att prova det själv. På många sätt är det som vad jag drömde om som barn, en helt annan värld att utforska och förundras över.

Recommended Minimum Computer Specs

• Graphics*: NVIDIA® GeForce® GTX 1060 or AMD Radeon™ RX 480, equivalent or better.
  • Processor: Intel® Core™ i5-4590 or AMD FX™ 8350, equivalent or better