Ico and Shadow of the Colossus HD Collection

I denna samling finner man två av de bättre spelen som släpptes till Playstation 2 uppdaterade med HD-grafik. Båda spelen är bra men Shadow of the Colossus är till och med bättre än tidigare!

En skara utvalda utvecklare från Sony Computer Entertainment, som kallar sig Team Ico, skapade historia under Playstation 2-eran via spelen Ico och Shadow of the Colossus. Båda ansågs de vara lika mycket konst som spel tack vare sina artistiska undertoner. Jag har ända sedan jag spelade mitt första spel till Playstation 3 drömt om att få uppleva Shadow of Colossus med bra grafik. Nu får jag det samtidigt som jag också får kanonspelet Ico på samma skiva.

Båda spelen är en erfarenhet som, speciellt de som aldrig spelat dem tidigare, inte bör gå miste om. Ico som är det äldre av spelen har inte åldrats lika bra som Colossus men samlingen är överlag imponerande.

Ico handlar om den unga pojken Ico som på grund av en förbannelse som får horn att växa från hans huvud, fängslas i ett slott. Efter att pojken lyckats fly sin cell stöter han på en annan fånge, en flicka vid namn Yorda, som också tycks vara förbannad. Hon förföljs och plågas nämligen av skuggor. Tillsammans försöker de fly från slottet.

Genom att kontrollera Ico utforskar man slottet, slåss mot fiender och löser pussel i miljön samtidigt som man försöker skydda Yorda. Som spel var Ico inget tekniskt mästerverk när det släpptes och ännu mindre nu. Dess charm kom inte från fin grafik eller nyskapande funktioner utan från den känsla det gav spelaren. Det var ett spel som inte var perfekt men innehöll många perfekta stunder. Känslan från musiken och miljöerna från förr återfinns igen men tyvärr har spelmekaniken inte åldrats med värdighet. Att hoppa med Ico leder ofta till många ofrivilliga, dödliga misstag och pusslen saknar den uppfinningsrikedom man ser i dagens spel.

Det är dock Icos följeslagare Yorda som bidrar med den största delen frustration. För att vara ett spel där man hela tiden eskorterar någon visar sig ens partner vara otroligt korkad. Hon kan springa mållöst under stegar medan man väntar på att hon skall komma upp, stanna utan anledning och rör sig sakta nog för att avbryta spänningen i spelet. Det hela resulterar i att man mer än ofta känner irriterad istället för underhållen.

Som tur är kan man genom att klara spelet låsa upp möjligheten att spela två spelare där den ena styr Yorda. Varför Team Ico inte lät denna funktion vara upplåst från början förstår jag inte när den gör spelet så mycket bättre.

Om man kunde säga att Ico var otekniskt för sin tid kunde man säga det motsatta om det andra spelet på skivan, Shadow of the Colossus. Till skillnad från Ico är det otroligt polerat och tack vare den uppdaterade grafiken ser det otroligt bra ut. Här kontrollerar man en ung man som reser in i ett bannlyst land för att få varelsen Dormin att återuppliva hans kompanjon. Dormin lovar att infria hans önskan om han lyckas möta och besegra 16 Colossi (stora jättar) som vandrar i landet.

Colossus är också väldigt simplistiskt i sin design. Landet man rör sig i på sin trofaste häst Agro är stort, tomt och tyst. Ser man sig omkring slås man av en isolerande känsla. Förutom dig och din häst finns inget levande så långt ögat kan nå. Genom att hålla upp sitt svärd i solskenet visar det vägen mot den annalkande striden mot Colossi. Varje jätte en är ett pussel där man först behöver lista ut hur man skall bestiga dem, hitta deras svaga punkt och sedan attackera den. Det är få spel än idag som matchar den fullbordande känslan som infinner sig man fäller en Colossi.

Både Ico och Shadow of the Colossus flyter på väldigt bra och ger ett skarpt intryck i HD. Av de två spelen är det Colossus som gynnas mest av uppdateringen och det är också det spelet som är det bättre. Till Playstation 2 fick spelet stor kritik eftersom konsolen hade kraft nog i striderna vilket resulterade i FPS-drops. Det problemet är helt bortblåst nu så spelet är helt enkelt bättre nu än förr.

För de som aldrig spelat Ico eller Colossus så är detta ett givet köp. Tack vare att Colossus är bättre än förr kan även dem som äger originalen rättfärdiga ett köp. För priset av ett spel får du två fyllda med otrolig musik, vackra miljöer och en mystisk atmosfär!

• Skarpt i HD.
  • Otroligt bra flyt i Colossus.
  • Stämningsfylld atmosfär.