Impact Winter

Av i i Recensioner, 5 Mer

Impact Winter

Det är 30 dagar kvar. En månad i extrem kyla. I fientlig miljö. Med begränsad mängd mat. Med främlingar du måste lita på. Klarar du dessa dagar?

Du, Jacob, bor i en övergiven kyrka helt avskuren från världen. Ett asteroidnedslag har gett förödelse utan dess like. Snön ligger djup, djup och har helt eller delvis begravt omgivande bebyggelse. I kyrkan finns ytterligare fyra personer som du måste hålla glada, varma, mätta och otörstiga. Klarar du det? Till din hjälp har du Ako-Light, en robot som visar sig bli oumbärlig.

Du och din grupp får in en svag radiosignal med knappt hörbara ord. Ni lyckas höra att hjälp kommer om 30 dagar. Innebär det att räddning är på väg? Ni tolkar det så – om 30 dagar räddas ni. En klocka börjar räkna ned tiden.

Dina vänner är definitivt inte hjälplösa även om de behöver mycket vägledning av dig. En kan laga mat. En annan kan fixa saker och en tredje är ett tekniskt snille. Fast, du måste tala om vad de ska göra och vad de ska bära med sig. Så förse dina vänner med mat. Att hålla dem vid liv är mycket viktigt. När de väl fått uppdrag klarar de sig bra själva. De lämnar till och med kyrkan ibland.

Impact Winter utspelar sig i en mycket fientlig miljö. Det är främst kylan som hotar, men även fiender, hunger och törst. Den mesta delen av tiden ägnar du dig åt att utforska omgivningarna och leta efter saker. Vill du uppgradera Ako-Light? Då får du i uppdrag att hitta vissa saker. Det kan vara kretskort, lakan, rör och annat.

Du pulserar runt i djup snö. Undviker eller angrips av vargar. Letar igenom hus som nästan försvunnit i snön. Spränger övergivna bilar. Begår uppdrag åt främlingar. Allt i din jakt på grejer. Snart upptäcker du att det inte går att bära allt du vill ta tillbaka till kyrkan. Din väska är helt enkelt för liten. Det är viktigt att uppgradera den. Det skadar det inte om man har ett bra minne så att man kommer ihåg var det finns rör, skruvar, mat och annat. Efter ett tag upptäcker man att uppdragen man får är alltför lika varandra. Spelet blir mer och mer enformigt.

Nu är det inte bara för att konstruera och uppgradera saker om man letar efter prylar. Nej, än viktigare är RP-mätaren. RP står för Rescue Points. Det är en livsviktig mätare. Genom att utforska, skapa saker och hjälpa främlingar stiger RP-mätaren. En fylld RP-mätare innebär att tiden helt plötsligt tar ett skutt framåt. Man kommer närmare räddningen.

Impact Winter är inte spelet som kommer att vinna de stora prisen för sin tekniska genialitet utan det är detaljerna som gör helheten i spelet. Man ser Jacob snett uppifrån ur ett fågelperspektiv med Ako-Light svävande som ett ufo bredvid honom. Grafiken är enkel och färgfattig. Grått och vitt, det är de två vanligaste färgerna. Utvecklarna har trots färgfattigdomen lekt med färger på väl valda platser. Ljus spelar exempelvis i snön på ett inbjudande sätt utanför ingången till kyrkan. Grafikens färgsättning är på så sätt både fin samtidigt som den känns riktigt daskig. Det är en enkel grafik som trots det stundom hackar. Hackandet kan man leva med, värre är det med alla obegripliga buggar som smugit sig in i spelet.

Musiken är ganska anonym, men den fyller verkligen sin funktion i att förstärka känslan av ensamhet långt ute bland snömassorna. Eller att förtydliga att du näst intill får en klaustrofobisk känsla när du kommer in i trånga utrymmen. Eller att farliga vargar med stor glädje vill sätta tänderna i dig. Stundom tar tystnaden över för att plötsligt spräckas av ett gevärsskott. Allt är riktigt välgjort.

Jag fascinerades till en början av Impact Winter. Spelet kändes speltekniskt välgjort tills jag stötte på ett flertal irriterande buggar. Soundtracket är stark. Atmosfären är på topp och spelvärlden enorm. Allt ser dock näst intill likadant ut. Det är tröttande att ta sig igenom den miljön genom hela spelet. Spelet blir efter ett tag tjatigt.

Det Bra

  • Musiken
  • Krävs en del för att alla ska överleva
  • Atmosfären
  • Stor spelvärld – mycket att utforska

Det Dåliga

  • Enformigt i längden
  • Buggigt
  • Grafiken hackar
  • Trista karaktärer
5

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Miniversionen av Nintendos klassiska NES-konsol är inte större än att den nästan får plats i en handflata. Den är f… https://t.co/mX471g66vT
I Octopath Traveler möter Super Nintendo-erans rollspel nutidens. Är det tillräckligt för att imponera på Roger?… https://t.co/JwHrpGiKeT
Söker du en trådlös laddstation som är liten och behändig? Mophie Charge Stream Pad Mini är en sådan.… https://t.co/pS3kxZgfJW