Impossible Creatures

Impossible Creatures Steam Edition

Återutgivningar av gamla spel är vanligt idag. Nu är det Impossible Creatures som dammats av och återuppstått på Steam.

Välkommen till år 2002. Valve är på gång att lansera Steam, en speltjänst som idag är gigantiskt stor. Ett av spelen som användes för att visa upp den kommande plattformen var en tidig version av Impossible Creatures från spelstudion Relic. I januari 2003 gavs spelet ut till PC, fast inte på Steam. Ironiskt nog är det nämligen först nu som spelet hamnar på Steam. Detta i en version med bland annat helt ny grafik, tidigare DLC:er, ny multiplayer och en redigerare där du kan skapa egna kartor.

Att spelet har ny grafik är kanske inget moderna spelare märker eftersom kvaliteten trots allt inte är bättre än hos flera år gamla spel. Fördelen är att du inte behöver en toppmodern dator. Men, räkna med kantig grafik med inte speciellt imponerande texturer.

Så till kampanjen. Den börjar med en frivillig lärodel som är väldigt basal. Redan här märks att Impossible Creatures inte är det mest superavancerade stategispelet på marknaden. Spelet är snarare en alldeles utmärkt introduktion till RTS-genren, realtidsstrategi alltså. Allt är sådär lagom för den som inte spelar RTS-spel till vardags. Om du är en modern RTS-spelare så känner du igen alla grunder i Impossible Creatures. Den fundamentala RTS-grunden tycks inte ha ändrats speciellt mycket sedan 2003. Jag skriver tycks eftersom jag inte följt genren speciellt väl utan bara spelat enstaka spel då och då.

Du spelar som Rex Chance. Han har tagit sig till en ö långt, långt bort för att leta efter sin pappa som är forskare. Istället för att finna pappan stöter han på Upton Julius som inte direkt har fredliga avsikter. Tillsammans med sitt gäng genmodifierade monster försöker han ta Rex till fånga. Men så dyker hjältinnan Lucy Willing upp och räddar Rex. Lucy känner Rexs pappa och nu bildar de ett par som letar efter pappan samtidigt som de tvingas kämpa mot Upton och hans bestar.

I dagens RTS-spel finns ofta inte speciellt mycket röstskådespeleri. I Impossible Creatures kryllar det däremot av dialoger. Till och med lärodelen läses upp. Det finns gott om filmsekvenser där vi får följa Rex och Lucy där de stöter på såväl fientliga som vänligt sinnade människor och varelser. Den här delen är faktiskt riktigt välgjord även om det märks att man använder gammal teknik i grunden.

Eftersom Rex pappa lyckats ta fram en teknik att genmodifiera djur genom att blanda två olika djurslag så får du också den möjligheten. Hela grunden hos Impossible Creatures vilar på att man fångar vilda djur och blandar genomen från två av dessa. Vad sägs om en babian med giraffhals och huvud? Eller en puma med vargtassar? Möjligheterna är enorma. Du tar två valfria djur och sedan bygger du ditt eget djur. Det finns fem delar på varje djur – hals, fram- och bakben, torso och svans som kan blandas fritt. Slutversionen får sedan vissa egenskaper beroende på vilka djurdelar man använt. Här finns faktiskt ganska många egenskaper att hålla reda på såsom skada vid attack, hälsa, försvar och typ av attack. Till och med en så liten detalj som att byta svans har effekt på djurets olika egenskaper. Även om det kanske inte är avgörande för hur effektiv attacken är så kanske valet påverkar kostnaden att skapa ett djur. Eller så ger det en viss specialegenskap med kraftfull attack som bara kan användas under begränsad tid. För visst är det kul att skapa en puma som fiser ut en skunks äckliga gasmoln?

Även om man kan skapa djur i en näst intill oändlig variation blir ändå Impossible Creatures fort relativt repetitivt. Det är få resurser att samla och inte speciellt många byggnader finns tillgängliga. Kampanjen, som för övrigt är ganska lång, innehåller en mängd enskilda uppdrag. Ofta får man skapa en enkel armé i början av ett uppdrag för att bygga på med mer avancerade djur allt eftersom uppdraget sedan fortskrider. Men, visst är det häftigt att kunna dirigera ut egenskapade genetiska monster mot fiendens monster.

Om du längtar efter ett enkelt, men underhållande, RTS-spel så är Impossible Creatures något att titta på. Det passar utmärkt till lite äldre barn, nybörjare inom genren och familjer. Man måste dock ha överinseende med en utdaterad grafik och ett repetitivt gameplay.

• Härliga djur
  • Varje del hos djuret påverkar dess förmågor
  • Bra filmsnuttar