InFamous 2

InFamous 2

Cole Macgrath är tillbaka i elektrisk storform i uppföljaren till ett av årets bästa spel 2009.

InFamous var en dundersuccé när det släpptes 2009. I rollen som Cole Macgrath fick man möjlighet att antingen rädda eller försaka staden Empire City med sina enorma elektriska krafter. Hypen har varit stor inför uppföljaren som lovat att rätta till några av de fel som första spelet hade samtidigt som de lagt till en massa nytt. Ärligt talat fastnade jag aldrig i InFamous men jag kan gladeligen rapportera att InFamous 2 är ett mycket bättre spel och att jag knappt kunnat lägga ifrån mig handkontrollen.

InFamous 2 tar vid strax efter det första spelet när Cole och hans vänner just fått reda på att en ond kraft vid namn The Beast är på väg. För att bättre kunna möta denna fiende bestämmer sig Cole för att färdas till staden New Marais där det finns ledtrådar till att ytterligare öka sina krafter. I jakten på mer kraft stöter man på mer motstånd av Bertrand, en politiker som spyr anti-Cole propaganda men även kontrollerar staden med sin milis. InFamous 2 har en väldigt djup karaktärdriven story där många referenser dyker upp till händelser i det första spelet. Det är därför ett plus, men absolut inte ett måste, om man spelat InFamous.

De som spelat InFamous kommer direkt känna sig som hemma för det är inte mycket som förändrats och för en gångs skull är detta något bra. Du styr Cole som besitter elektriska superkrafter och de handlingar du utför avgör ifall du blir en superhjälte eller superskurk. Ens handlingar ger en poäng som sedan kan användas för att låsa upp nya krafter. Ett tillägg i arsenalen är The Amp som ser ut som två sammansvetsade basebollträn. Dessa kan Cole kanalisera el genom och därmed effektivt använda dem i närstrid. Närstrid var en av de mer obekväma sakerna i första spelet så detta tas tacksamt emot. Känslan av kraftfullhet som man samlade på sig allt eftersom i första spelet finns här med från start. Utvecklaren Sucker Punch har nämligen valt att låta Cole behålla de flesta krafterna vilket är skönt. Cole är väldigt kraftfull i början av spelet och kommer att bli snudd på gudalik mot slutet för att bättre kunna matcha The Beast.

Estetiskt är InFamous 2 väldigt tilltalande. New Marais är helt annorlunda Empire City och betydligt mer levande. Den är full av människor som lever sina liv och påverkas av ens närvaro. Folk blir rånade kors och tvärs och är skadade eller sjuka. Är du en hjälte som hjälper jublar och skriker de positiva saker till dig medan de är aggressivt inställa om man är skurkaktig. Man känner sig som ett med staden. Staden innehåller även en stor variation av byggnader och stadsdelar som alla inbjuder goda möjligheter för Cole att ta sig fram med hjälp av sina krafter och sin skicklighet i parkour. Och vad vore en stad om inte den var full av fiender? Både mängd och variation på fiender är stor. Och är man inte nöjd med de givna protagonisterna kan man välja att vara extra ond då får man både rättsväsendet och innevånarna mot sig.

Att bara slåss hade varit meningslöst och därför erbjuds man både huvuduppdrag och sidouppdrag. Detta är inget nytt för spel av den här typen men få gånger har jag sett det funka så bra. Huvuduppdragen för storyn framåt medan sidouppdragen oftast innebär att man skall eliminera hot i de olika stadsdelarna. Är man flitig med sidouppdragen märker man snabbt hur mer säker stadsdelarna blir vilket i sin tur resulterar att huvuduppdragen blir lättare. Vissa huvuduppdrag kommer att låta en välja ett av två sätt att slutföra dem på. Det sätt man väljer påverkar vilken sorts karma (hjälte/skurk) man får och det i sin tur vilka krafter man låser upp.

Detta är skönheten med InFamous 2. Friheten att kunna röra dig vart som helst och göra de val du vill. För att helt kunna uppleva allt i spelet krävs det att du spelar spelet två gånger, en gång som hjälte och en som skurk. Skillnaden mellan de två är som varsin ände på ett rep och längst repet finns det olika krafter som låses upp. Spelar du utan att veta vem du är kommer du inte att låsa upp något. Nobel som jag är gick jag helhjärtat in för att spela hjälte vilket innebar en hel del arbete. Rån skulle avvärjas, människor skulle helas och uppdrag som gav dålig karma skulle undvikas. I strider var det viktigt att hela tiden tänka på oskyldiga åskådare som kunde skadas när jag använda mina krafter. När jag sedan valde att börja om och spela som ond var det som om jag startat ett helt nytt spel. Indirekt blev jag mäktigare eftersom inget höll mig tillbaka. Möjligheten att med ens val påverka hur spelet artar sig är häftigt och att det resulterar i två lika grymma men helt olika slut är ännu bättre.

Sucker Punch har tagit lärdom av det koncept som gjort Little Big Planet så omåttligt populärt. InFamous 2 innehåller nämligen en editor som gör det möjligt för spelaren att själv skapa uppdrag. Dessa syns sedan på kartan tillsammans med alla andra uppdrag och vill man kan man dela dem med resten av världen. Editorn är väldigt kompetent och trots att jag helt saknar talang för att göra egna uppdrag kommer det bli spännande att se vad de mer talangfulla åstadkommer inom några veckor.

Som ni märker är jag mer eller mindre förälskad i InFamous 2 och jag har haft väldigt svårt att hitta stora saker att klaga på under min tid med spelet. Det finns dock två saker som kan vara värda att nämna. Det händer, dock inte allt för ofta, att man får utföra uppdrag som i princip är identiska med tidigare uppdrag. Uppdragen blir inte mindre roliga men visst hade det varit bättre om det varit något nytt hela tiden. Kameran i spelet fungerar för det mesta bra men när det är trångt, speciellt i närstrid, kan den ibland få fnatt. Jag störde mig rätt mycket på detta i början men märkte senare att jag anpassat min spelstil och tänkte inte alls på det mot slutet.

Allt som allt är InFamous 2 en mer än värdig uppföljare och det var ett tag sedan jag spelade något som kändes så polerat. Det finns väldigt mycket att göra i New Marais och en spelgenomgång borde resultera i omkring 20 timmar speltid. Skulle du sedan välja att spela om spelet, vilket du kommer vilja göra, har du 40 timmar speltid och då har jag inte ens räknat med alla de uppdrag spelarna själva gjort. Det släpps många heta spel i år men för mig har InFamous 2 just lagt ribban.

• Cole är bättre i närstrid.
  • Man känner sig enormt kraftfull.
  • Ens val påverkar hur spelet artar sig.