Infamous: First Light

Av i i Recensioner, 2 Mer

Infamous: First Light

Infamous: Second Son har fått en expansion. Fast, du behöver inte grundspelet för att kunna njuta av den vackra grafiken och jaga neonmoln i Infamous: First Light.

Sony Computer Entertainments plattformsexklusiva spelserie, Infamous, gjorde våren 2014 debut på PS4 i form av Infamous: Second Son. Såväl kritiker som konsumenter världen över var i stort sett lyriska över spelsläppet och verkade enade om att Second Son, just då, var den stora anledningen att äga en PS4:a. Jag var en av dom som inte nödvändigtvis lät mig övertalas. Detta på grund av mina tidigare erfarenheter av andra spel i serien. Men efter att ha spenderat några timmar med Infamous: First Light känns det som att jag ångrar mitt beslut en aning då First Light faktiskt har fått mig att ändra mina åsikter om Infamousserien i helhet.

Infamous: First Light låter spelaren anta rollen som Fetch, som tidigare setts i Infamous: Second Son och som visat sig ha ett samband med spelets ”säkerhetspolis”, D.U.P. (Department of United Protection). Men till skillnad från huvudkaraktären i originalspelet kan Fetch bara kontrollera en typ av kraft, nämligen neon. First Light är ett fristående expansionspacket till Second Son som bygger vidare på delar av originalspelets story och Fetch koppling till D.U.P, men kräver inte originalspelet för att kunna spelas.

Inledningsvis är det svårt att släppa ögonen från det grafiska i First Light, spelet är nämligen otroligt vackert att titta på, och inte bara när det kommer till ljussättning och texturer, utan även när det kommer till de makalöst uttrycksfulla ansiktsanimationerna som varje karaktär i storyn blivit förgyllda med. Staden Seattle, som spelet utspelar sig i är likaså otroligt vackert återskapad och för tankarna direkt till liknande spel, som GTA V och Watch Dogs, men inte utan att glänsa lite extra och kanske till och med få den sistnämnda att se lite blek ut i jämförelse. Efter att ha vant sig vid grafiken tog det inte heller lång tid att inse hur mycket smidigare kontrollen har blivit sedan PS3-spelen släpptes. Det går snabbt och smidigt att ta sig fram, allt på ett kontrollmässigt och grafiskt tilltalande vis. Huvudkaraktären, Fetch, kan redan från start nämligen utnyttja sina neonkrafter till att snabbt färdas i ett neonliknande moln i extremt höga hastigheter i så gott som vilken riktning som helst. Att klättra upp på skyskrapor och höga byggnader är alltså inget som behöver ta speciellt lång tid, eller kräva speciellt mycket tålamod numera. De enda problemen kring kontroll och styrning som kvarstår sedan föregående titlar är den ”flytande” och gravitationslösa känslan av att hoppa och klättra, vilket man förvisso inte märker av speciellt ofta med Fetch nya färdsätt i besittning.

Då den gravitationslösa känslan och det något flummiga klättrandet var en stor del av det som fick mig att vända bort blicken från de första spelen är det såklart väldigt mycket värt att dessa områden numera blivit bättre. Men det är även andra bitar i First Light som känns kvalitativare och mer engagerande vid det här laget, så som den något mer greppbara storyn. Den sticker förvisso inte ut speciellt mycket ur mängden, men som huvudsakligen baseras på en så enkel grund som skräcken över att mista sin enda kvarstående familjemedlem. Kombinerar man sedan dessa aspekter med roliga och meningsfulla samlarföremål, som faktiskt bidrar till karaktärens utveckling, samt adderar det som föregående titlar gjorde rätt – det vill säga roliga, samt uppgraderbara superkrafter – blir Infamous: First Light en riktigt trevlig spelupplevelse. Inte bara på det viset att man vill se hur äventyret slutar, eller hur stark man kan bli genom att samla alla föremål, utan även för att man finner en klar mening i att göra alla dessa saker.

Det enda i First Light, utöver den gravitationslösa klättringen, som kanske inte alltid känns så kvalitativt, är de bitvis halvhjärtade skådespelarinsatserna. Och då bör det ändå understrykas att skådespelarinsatserna är helt okej, men vägs upp av väldigt övertygande ansiktsanimationer. Ser man sedan till de lite kreativare sidouppdragen – som bland annat låter en göra graffitimålningar med hjälp av neon, samt en jaga neonmoln i hiskeliga hastigheter genom stadens alla gator – blir First Light ett rätt så variationsrikt spel. Och som om inte det vore nog finns det faktiskt anledningar att stanna kvar efter storyn och spelets alla uppdrag är avklarade. Detta via spelläget Battle Arenas, där man som Fetch kan stänga in sig i diverse träningsanläggningar hos D.U.P. för att fortsätta uppgradera sina förmågor, samt tävla mot andra spelares high scores världen över.

I det stora hela gör First Light många saker rätt, det kräver bland annat inte originalspelet för att spelas, vilket gör det enklare för nya spelare att komma in i serien. Framförallt för att expansionen inte kostar speciellt mycket att köpa, ca 200 kr, men också för att spelet dessutom inte kräver en speciellt stor tidsmässig investering för att spelas igenom. Men har likväl mycket att erbjuda för de som vill fortsätta spela efter kampanjen är avklarad. Allt som allt var detta något som hjälpte mig att snabbt få en känsla av vad spelserien numera har att erbjuda. För 200 kr får man inte ett mycket bättre spel än såhär och känner man dessutom att man inte kan få nog av Infamous så finns originalspelet att tillgå, som dessutom inte bara erbjuder ännu fler krafter att bemästra, utan även bjuder på en större yta att utforska och en gedignare story att uppleva. Det enda som i mina ögon hindrar First Light från att få en tia i betyg är att det under alla omständigheter faktiskt inte är ett ”helt spel”, det är trots allt bara ett expansionspacket. Även om det i det här fallet är ett väldigt välgjort expansionspaket.

Det Bra

  • Otroligt snyggt
  • Roliga samlarföremål
  • Roliga förmågor
  • Roliga sidouppdrag
  • Battle Arena

Det Dåliga

  • Klättrandet känns fortfarande lite flummigt
  • Bitvis halvhjärtat skådespeleri
  • Inte så långt
9

Skriven av: Sannie Jönsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN