Infamous: Second Son

Infamous: Second Son

Ur dina händer skjuts eldklot som förintar alla illasinnade agenter i din närhet. Du är nämligen en kraftledare med enorma krafter som du måste lära dig att behärska.

I sju långa år har DUP (department of unified protection) funnits för att skydda folket mot alla kraftledare. Dessa kraftledare har alla unika egenskaper som gör att de behärskar olika element, däribland rök. DUP ser kraftledarna som bioterrorister. Det visar sig dock snart att det inom DUP finns mängder av agenter som också behärskar olika element. Så är kraftledarna missförstådda likt mutanterna i X-Men? Och vem är de riktiga skurkarna?

När en DUP-agent skjuter betong som skär in i benen på den gamla damen Betty är måttet rågat. Delsin, som precis upptäckt att han kan absorbera kraften från kraftledare för att själv bli kraftledare, bestämmer sig för att hitta ett botemedel. Han inser att han själv måste lära sig betongkraften för att suga ut betongen ur Bettys, och flera andras, kroppar. Han beger sig till Seattle på jakt efter en DUP-agent med betongkraften. Det visar sig snart att DUP har Seattle i ett järngrepp. Det finns vägspärrar överallt och befolkningen i denna nordamerikanska storstad lever i skräck.

Delsin är en kaxig ungdom som är mycket stolt över sin nyvunna förmåga att absorbera rök. Han ser sig inte som något missfoster utan är en stolt kraftledare som mer än gärna vill utforska sina nya förmågor. Han kan inte bara skjuta rökskott utan kan förvandlas till rök och på så sätt ta sig upp på hustaken genom ventilationstrummor. Dessutom kan han skjuta eldbomber och han har en enorm attack som eliminerar alla i hans närhet, fast denna attack kan han bara använda ytterst sparsamt.

Handlingen är hyfsat intressant även om den säkert inte kommer att ge något bestående intryck hos mig. Men, Delsins kaxighet och hans beslutsamhet att rädda Betty och de andra ur deras stam är intressant. I kontrast till Delsins spontanitet och våghalsighet finns hans bror, som för övrigt är polis, som är mer eftertänksam och tänker på lagens långa arm. Alla skådespelarinsatser är bra vilket givetvis lyfter handlingen något.

För att kunna använda sina rökförmågor måste Delsin suga i sig rök från skorstenar på taken eller kraschade bilar. Så om rökmätaren går i botten mitt under en strid måste man som spelare leta rätt på rök för att kunna fortsätta strida. Det var stundtals lite irriterande att behöva sticka bort från en strid för att suga upp rök. Fast samtidigt innebar detta en extra dimension åt spelandet som gjorde spelet mer utmanande.

Delsin kan som sagt absorbera krafterna från kraftledare och under spelets gång stöter han på några andra kraftledare som han tvingas besegra i bossliknande strider. När de väl besegrats kan Delsin suga i sig deras krafter och på så sätt lära sig nya krafter. Jag tänker inte berätta vilka krafter det är, det får ni upptäcka själva. När man sedan har tillgång till flera krafter kan man för det mesta välja vilken kraft man ska använda genom att suga i sig rätt kraft. Det går alltså inte att använda olika krafter samtidigt.

När Delsin besegrat en kraftledare ställs han inför ett dilemma. Ska han skona dennes liv och lita på att hen sällar sig vid hans sida? Eller ska han sonika döda kraftledaren. Det här är en del av charmen med Infamous: Second Son. Ska du spela som ond eller som god person? Det gäller inte bara när du slåss mot kraftledare utan du kan exempelvis välja att skjuta DUP-agenter i benet eller i huvudet. Du kan också välja att skona DUP-agenter som gett upp eller helt sonika döda dem. Beroende på vilket du väljer blir utvecklingen något annorlunda. Själv spelade jag som god och då anslöt de kraftledare jag besegrat till min sida och jag fick chansen att kämpa mot DUP-agenterna tillsammans med dem. Tyvärr har jag inte haft möjligheten att spela igenom Infamous: Second Son mer än en gång så jag vet inte hur stor skillnaden är om man spelar som ond, men givetvis kan de dödade kraftledarna då inte ställa upp vid Delsins sida.

Det finns mängder av DUP-soldater i Seattle som väntar på att möta dig öga mot öga. Så räkna med en hel del motstånd i din kamp mot DUP. Eldstriderna kan bli väldigt intensiva med många DUP-agenter att besegra. Dessa agenters intelligens (AI) varierar en hel del. Stundom kan agenterna träffa Delsin från ett par hundra meters håll och deras eldgivning kan vara otroligt intensiv med agenter som skjuter från alla håll. Det hjälper då inte att man är på ett hustak utan agenterna träffar ändå eller så hoppar de själva upp på taket. Andra gånger kan Delsin stå uppe på ett hustak och eliminera agent efter agent utan att de lyckas upptäcka honom. Denna skiftande intelligens är ett stort frågetecken för mig. Hur kan agenterna uppföra sig så olika från gång till gång?

Om man vill rensa Seattle från alla DUP-agenter, kameror, störningssändare med mera så får man räkna med många timmars spelande. Det finns en mätare som visar hur stor kontroll DUP har över varje distrikt vilket gör att det finns en sporre att rensa ut DUP ur staden. Detta var ett alternativ jag ställdes inför när jag väl spelat klart kampanjen. Ett annat val var att byta från god till ond och spela om spelet ytterligare en gång. Det ger givetvis ett bra omspelsvärde och om man gillar att steka DUP-agenter så har man som sagt åtskilliga timmars extra speltid att se fram emot vilket ger extra valuta åt spelet.

Infamous: Second Son är ett utmanande spel med åtskilliga möjligheter att uppgradera krafterna. Det finns ett skicklighetsträd (skill tree) där man kan köpa nya förmågor eller uppgradera de man redan har. Valutan är en sorts skärvor, fast om man plockar upp de skärvor man stöter på genom spelets gång så kan man i princip låsa upp alla förmågor i trädet. Därför behövde jag aldrig tänka strategiskt över vilka förmågor jag skulle satsa på utan jag kunde låsa upp nästan alla. Detta givetvis med undantag för de förmågor som krävde att jag var ond. Därför ställer jag mig lite frågande inför detta skicklighetsträd. Vad är det för nytta med ett sådant om man lätt kan låsa upp allt?

Infamous: Second Son är ett spel som verkligen visar vad PS4:an går för. Här finns en detaljrikedom i grafiken som man bara kan drömma om på äldre konsoler såsom PS3:an. Utsikten uppifrån den 184 meter höga utsiktstornet Space Needle är exempelvis fantastisk. Animationerna och texturerna är mycket bra gjorda vilket tillsammans med ett superbt ljud gör att Second Son blir en härlig spelupplevelse.

Om vi bortser från några smärre negativa saker såsom ojämn AI och att det är alltför lätt att låsa upp nya förmågor så älskar jag Infamous: Second Son. Det var härligt att få chansen att lära sig nya förmågor och striderna blev stundtals riktigt intensiva. Superkrafterna man fick var verkligen kul. Att utvecklarna, Sucker Punch Productions, även lyckats rent grafiskt och ljudmässigt förstärkte givetvis spelkänslan. För den som vill lägga ner extra energi finns ett stort omspelsvärde. Fast det finns ytterligare en svaghet som jag inte nämnt tidigare – det blir lite väl mycket springande fram och tillbaka i Seattle med alltför långa transportsträckor.

• Kul med superkrafter
  • Stort omspelsvärde
  • Bra skådespelare