Injustice: Gods Among Us

Injustice: Gods Among Us

Ta några serietidningshjältar och skurkar såsom Superman, Jokern och Batman och kasta in dem i ett fightingspel. Det har NetherRealm gjort och resultatet imponerar på Håkan.

Utvecklaren till det senaste Mortal Kombat-spelet ger sig på några av vår världs största hjältar och superskurkar och resultatet blir ett överdrivet, snyggt och framförallt roligt spel som trots sina få brister bryter ny mark.

Injustice: Gods Among Us är inte en fightingsimulator. Köper du det här spelet i hopp om att finna ett spel med mycket realism är du helt fel ut. Det här är ett spel fyllt av övermäktiga superhjältar som Superman, Flash, Green Lantern och superskurkar som Doomsday, Bane, Jokern och Bane. Alla är karaktärer ur DC Comics kända galleri. När jag fick höra att detta spel skulle komma förväntade jag mig en Mortal Kombat-klon med nya karaktärer men så var inte fallet.

Injustice: Gods Among Us gör något som väldigt få fightingspel försöker göra nämligen att berätta en historia. Istället för att välja en karaktär i spelets storyläge och spela med den hela tiden så väljer spelet vem du skall spela utifrån spelets story. Och det är en bra story även om den stundvis är lite överdriven. Vad skulle hända om Superman en dag tappade all tro till mänskligheten och slutade beskydda den för att istället regera. Det är en mörk historia där en gud bestämmer att mänskligheten inte längre förtjänar fri vilja.

Vad som får storyn att funka bra är att utvecklaren till största del har fått kända röstskådespelare från den animerade Justice League serien att göra rösterna. Den ikoniska Kevin Conroy som alltid spelat Batman och som kan höras i spel som Arkham Asylum och Arkham City är tillbaka. De har till och med fått Stephem Amell som just nu spelar (green) Arrow på TV att göra rösten för Green Arrow. Det enda negativa i storyläget är att de i mellansekvenserna misslyckas fånga den enastående grafik som spelet har när man slåss. Det är som om allt krut tog slut till just det för detaljrikedomen är försvunnen och man möts av suddiga arméer, tråkiga texturer och konstigt byggnader som tar en ur upplevelsen. Synd när spelet lyckas så bra under fighterna där det får det overkliga att se så verkligt ut.

Nog om storyn och vidare till slagskämparna och banorna! NetherRealm har tagit 24 kända DC-karaktärer där många aldrig setts i ett spel tidigare. Truppen är varierad, intressant och innehåller inga kloner som slåss likt varandra. Jag skrev tidigare att spelet är rätt orealistiskt och vad kan man förvänta sig när man spelar som en gud. Varje karaktär har en superattack som kan aktiveras om man fyllt en mätare och denna är spelets höjdpunkt. Superman slår till exempel sin motståndare så hårt att han eller hon lämnar atmosfären för att sedan flyga ikapp och slå tillbaka personen i marken. Flash tar kanske den största ansatsen innan ett slag genom att springa ett extra varv runt jordklotet! Men eftersom spelet ser så bra ut ser allt ultrarealistiskt ut.

Banorna är minst lika överdrivna som slagskämparna. Står man i utkanten av banan är det möjligt att slå personen så hårt att den lämnar banan och landar på en ny. Detta hade jag lite problem med. Det är väldigt häftigt att se någon superstark karaktär som Doomsday bitchslappa Superman genom ett par skyskrapor, men när någon av de mer mänskliga hjältarna som Jokern eller Batman gör det ser det mest löjligt ut. Effekten är dock densamma och den är snygg som vanligt.

Injustice försöker för det mesta följa riktlinjerna från rötterna som är serietidningarna. Det märks dock helt klart att NetherRealm gjort Mortal Kombat för det osar MK. De har dock bara valt att ta med de bästa sakerna ur den serien och förbättrat det dåliga. Spelet innehåller två nya system som skiljer dem från Mortal Kombat-serien. Det första är kraftmätaren som kan aktivera varje karaktärs superattack, men också ger dem individuella krafter de kan nyttja under matchen. Utvecklaren har varit väldigt kreativ när de kommer till krafterna och att lära sig använda dem ordentligt är roligt och lägger till ytterligare en teknisk nivå på spelet.

Också nytt, men kanske mer jobbigt, är de interaktiva banorna. Varje bana är smäckfylld med tunga objekt som kan lyftas upp och kastas eller kasta in sin motståndare i. Står man på rätt plats kan man som jag skrev tidigare slå sin motståndare genom en serie av hinder för att byta lokal. Allt som allt är detta en rolig grej på banorna men för fightingspelsfantasten i mig är det svårt att inte i slutändan känna att det är saker som kommer i vägen för fightingen. Som tur är ges man möjligheten att stänga av det.

Slutligen måste jag bara skriva om den enorma mängd material som Injustice: Gods Among Us innehåller. NetherRealm skämmer bort oss med flera olika dräkter, konst och musik att låsa upp. I läget STAR Labs finns det hundratals olika matcher att gå där man måste vinna under olika speciella regler. Det finns ett bra träningsläge och onlineläget fungerar bra. En riktigt häftig funktion är att man kan satsa sin egen XP i pris och även bestämma speciella regler för matcherna.

Med tanke på hur väl NetherRealm lyckades med Mortal Kombat hade det varit lätt för dem att bara göra en klon av deras spel och lägga in lite nya karaktärer. Men det visade sig att den lätta vägen inte var något alternativ utan istället tog de sakerna som gjorde Mortal Kombat bra och byggde vidare för att få ett ännu bättre spel i Injustice: Gods Among Us. Resultatet blev ett spel som både kommer att göra fansen av karaktärerna och fightinggenren nöjda. Att kontrollera de gudalika krafterna som ägs av några av de starkaste hjältarna och skurkarna i serietidningsvärlden är en mäktig känsla och en som definitivt inte bör missas.

• Bra story! Oväntat för en fighter.
  • Väldigt snyggt.
  • Mycket material.