Ink

Av i i Recensioner, 3 Mer

Ink

I en osynlig värld finns mängder av plattformar och fiender. Tur att plattformarna färgas av ditt bläck när du glider över dem.

Till en början är allt du ser en kvadratisk varelse på skärmen. Men det finns mer, nämligen plattformar att hoppa på. När du dubbelhoppar skvätter du färg. Det färgar plattformar som tidigare var osynliga. Likaså färgas de när du glider på dem. Ditt uppdrag är att föra din plopp till utgången genom att hoppa på plattformarna. Räkna dock med att prova dig fram några gånger först eftersom allt är gömt.

Till en början är det allt, men fler spelmoment införs successivt. Först ut är fiender. De måste du hoppa på. Alla om du vill öppna dörren och därmed klara banan. Missar du en plattform så att du kommer utanför spelplanen är det bara att försöka igen. Alla fiender måste besegras igen, men som tur är tappar plattformarna inte färgen. Senare införs bland annat rörliga plattformar, flygande trianglar och spikar. Det finns även olika samlarföremål som kan vara svåra att komma åt.

Kontrollen är lite sladdrig. Det gör att det är enkelt att missa plattformar, men samtidigt är banorna uppbyggda med precision vilket gör att många av de 75 banorna kan bli svåra utan att för den skull kännas omöjliga.

Den som har en vän kan utmana denne i speed-run. Den som snabbast klarar en bana vinner alltså.

Grafiskt är Ink mycket enkelt. Det är enkla former och få grundfärger. Det fungerar bra och förstärker på sätt och vis spelet eftersom fokus sätts helt och hållet på själva spelandet. Soundtracket fungerar även det. Visst hade jag önskat mer variation, men den här typen av spel brukar inte ha speciellt omfattande soundtrack.

Ink är ett bra indiespel där fokuset helt och hållet ligger på spelandet. Lite tajtare kontroll hade inte skadat, men banuppläggen är sådana att man hela tiden drivs till ännu ett försök och ännu ett… Hyfsat svårt, men inte omöjligt bidrar även det till den känslan. Variationen kunde dock ha varit större.

Det Bra

  • Övertygande gameplay
  • Hyfsat svårt, men aldrig omöjligt
  • Sparsam grafik

Det Dåliga

  • Något sladdrig kontroll
  • Något dålig variation
  • Bredare soundtrack vore bra
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi