Insanely Twisted Shadow Planet

Insanely Twisted Shadow Planet

Ett av sommarens bästa XBLA-spel är här och erbjuder en intressant resa i en utomjordisk värld. Om nu bara spelets längd hade varit lika långt som spelets titel…

Insanely Twisted Shadow Planet är ett spel som är märkbart likt Metroid-serien. Från ditt rymdskepp utforskar du en bisarr utomjordisk värld, löser pussel och hittar powerups som gör det möjligt för dig att ta dig vidare. Spelet innehåller en enorm atmosfär och är vackert animerat. Jag önskar bara att spelet var lite längre.

En mörk ondskefull kraft har invaderat ditt solsystem och som ensam överlevare är det ditt uppdrag att flyga in i parasitens mitt för att försöka mota bort hotet. Känslan av att man flyger djupare och djupare in i ondskans mitt infinner sig ju längre man spelar. Vart man än tittar blir man påmind om att man befinner sig på en utomjordisk planet som blottad från allt mänskligt. Om inte bilden vore nog för att påminna en om detta ser ljudet till att göra det. Eller jag borde kanske snarare säga att saknaden av ljud. Spelet innehåller nämligen knappt någon musik alls. Stora bossar yttrar då och då basiga stön och ditt rymdskepp piper till ibland men i övrigt rör det sig om läskiga och diskreta ljud från miljön. Man känner sig verkligen ensam i en helt främmande värld.

De som någon gång spelat ett spel likt Metroid-serien kommer känna igen sig direkt. Man ser sitt rymdskepp från sidan likt andra 2d-plattformare och kan röra sig åt alla håll. Till sin hjälp har man en stor karta som visar vilka delar av världen man utforskat, vart det finns powerups och vart ens mål är. Vissa delar av kartan är till en början låsta men allt eftersom man uppgraderar sitt skepp öppnas delar av världen upp. Detta kan innebära av man ofta måste återvända till redan upptäckta delar av kartan för att nyttja de nya egenskaperna på skeppet.

I spelets början har man inga offensiva vapen alls utan skeppet är bara utrustat med en scanner. Med den kan man läsa av olika delar av världen och få information om hur man bör interagera med den. Verktyget kommer att vara nyttigt rakt igenom hela spelet i pussellösning och bossfighter. Under färden uppgraderar man sitt skepp med powerups i form av vapen och verktyg. Vapnen är varierande och inget känns egentligen starkare än det andra men de fyller olika funktioner. De är roliga att leka med när utforskandet av planeten jämnas ut med mycket strider mot såväl små monster som stora bossar.

Insanely Twisted Shadow Planet är ett av de bättre XBLA-spelen men tre saker hindrar det från att bli bäst. Det är väldigt kort, enkelt och har problem med hur det lägger upp ens progression genom spelet. Jag förstod aldrig att det var slutbossen jag hade slagit förrän eftertexten började rulla. Känslan av att jag gjort något storslaget infanns sig aldrig. På fyra timmar hade jag klarat ut spelet och upptäckt 90 procent av allt. De saker som fanns kvar att hitta var mest konceptteckningar och några uppgraderingar till vapen jag redan hade. Normalt brukar jag känna mig manad att gå tillbaka och hitta allt men så var inte fallet här. Vad skulle förändras om jag hittade ett par teckningar och fick den bästa versionen av vapen jag redan klarat ut spelet med?

Spelet innehåller också ett läge för flera spelare som heter Lantern Run. Det är ett intressant läge där upp till fyra personer, med hjälp av sina rymdskepp, skall frakta en lampa framåt. Bakom sig har man ett stort monster som försöker komma ikapp en. Det är ett lagom underhållande läge som håller en upptagen en stund.

Insanely Twisted Shadow Planet är trots sina brister ett riktigt bra spel. Inte en sekund av de fyra timmar jag spelade kände jag mig uttråkad. Man kan alltid föra en diskussion huruvida ett tight spel på fyra timmar är bättre än ett stundvis tråkigt spel på 60 timmar. Gillar man metroidvania-spel, det vill säga spel som liknar Metroid och Castlevania, så är detta ett givet köp. Utvecklaren Fuelcell Games håller just nu på att utveckla DLC till spelet som kommer att innehålla ett nytt samarbetsläge som jag ivrigt inväntar.

• Coola powerups.
  • Metroidvania!
  • Vackert animerat.