Invizimals: The Lost Kingdom

Av i i Recensioner, 3 Mer

Invizimals: The Lost Kingdom

I Skylanders och Disney Infinity samlar man på plastfigurer. I Invizimals samlar man däremot, precis som i Pokémon, på monster inuti spelet. Hur står sig spelet i konkurrensen? Roger har testat.

Pokémon, Skylanders och Disney Infinity är spel som är omåttligt populära bland både den yngre och äldre publiken just nu. De tillhör skaran spel som går ut på att samla på sig figurer och låta dem strida mot varandra. I vissa fall köper man fysiska figurer i butik för att sedan, genom att ställa dem på en speciell platta, transportera dem in i den digitala världen och ge sig ut på äventyr. I andra fall så är jakten på figurerna en stor del av själva spelet. Invizimals tillhör den senare kategorin.

Det första spelet i serien släpptes 2009 till den bärbara konsolen Playstation Portable (PSP) och har också fått en uppföljare på samma format. Nu är det dags att ta steget över till Playstation 3 i hopp om att kunna bredda seriens något obefintliga popularitet. När jag gjorde lite efterforskningar inför recensionen av detta spel passade jag på att fråga dem som den här typen av spel riktar sig till i första hand, nämligen barnen. Jag frågade helt enkelt barnen på mitt arbete vad de hade för erfarenhet av Invizimals. Ingen visade det sig. Skylanders och Pokémon kunde däremot citeras utantill. Den största anledningen till detta är förstås att Invizimals enbart lanserats på en konsol som tyvärr inte varit allt för populär på marknaden. Hade serien lanserats på låt oss säga, Nintendo DS, så tror jag att några av barnen åtminstone hört talas om spelen. Det finns dock fler anledningar till varför du ska välja något av de andra spelen istället för det här. Men vi börjar från början.

Du spelar som den unge forskaren Hiro som blir utskickad för att rädda Invizimalerna från energitjuvar som ställer till med oreda. Invizimaler är monster som alla har olika förmågor som passar bra till både det ena och det andra. Dessa monster, som det finns totalt 16 stycken av i detta spel, finns lägligt utspridda på banorna och det går i princip inte att missa dem. När du stöter på någon av dessa så startas en kort strid där det gäller att trycka på rätt knapp vid rätt tillfälle för att lyckas vinna över din motståndare. Lyckas du med detta så har du visat dig värdig och belönas med just den Invizimalens förmåga vilket innebär att du kan förvandla dig till den du besegrat när som helst. Sen gäller det att använda sig av förmågorna för att lösa enkla pussel och ta sig vidare genom de många och långa banorna.

Spelet börjar bra och jag gillar systemet med att man måste strida för att få tillgång till förmågorna. Dock märker jag direkt att det är utvecklat för väldigt unga personer då svårighetsgraden är väldigt låg. Men upplägget gör att jag till en början är väldigt sugen på att upptäcka alla Invizimaler och se vilka krafter dem erbjuder. Själva historien glömmer jag snabbt och de svenska rösterna guidar mig överdrivet pedagogiskt genom de många och långa banorna. Jag möter många ondskefulla robotar som gör allt för att stoppa mig men mina attacker är effektiva så striderna blir aldrig långvariga. På vägen samlar jag blixtmynt som används för att uppgradera mina monsters slagkombinationer. Detta blir snabbt monotont då varje monster kan uppgraderas högst sex gånger, utan någon större skillnad karaktärerna emellan.

Grafiken har jag egentligen inget större problem med. Spelet är färgglatt och skarpt. Bilduppdateringen är dock under all kritik ibland vilket gör att det hackar i större områden men överlag så trivs jag rätt bra i miljöerna. Designen, här finner jag det största problemet med denna serie, är rent ut sagt tråkig. När man utvecklar ett spel som går ut på att få barn att samla på häftiga monster så gäller det att leverera på designfronten. Misslyckas man med det så har man inte så mycket att komma med på denna marknad. Invizimalerna är alldeles för anonyma och glöms snabbt bort i jakten på att hitta något monster som känns häftigt att spela med. Detta är synd då spelutvecklarna byggt upp en mindre historia runt varje karaktär som aldrig kommer fram i spelet. Det hade behövts fler dialoger och scener som gör att man får lära känna sina monster. Nu känns det bara som att jag hoppar mellan en massa ointressanta karaktärer bara för att deras förmåga behövs just då. Ljud och röster hade också behövt piffas upp en hel del då det hela känns som ett dåligt översatt barnprogram. Visst, de får jobbet gjort och man förstår precis vad man ska göra men det levereras utan någon som helst känsla. På tal om känsla så finns det tyvärr inte mycket sådan i spelkontrollen heller. Styrningen känns visserligen bra och tajt men när jag behöver hoppa eller slåss så svarar knapparna med en viss fördröjning vilket gör att jag ramlar ner i avgrunden onödigt många gånger under spelets alla plattformsmoment. Kameran ställer också till det då den alltid är i fast vinkel så många gånger ser jag inte vart jag är på väg eller vad som väntar framför mig. Det hade lätt kunnat lösas med ett knapptryck så kameran placerar sig bakom karaktären. Kontroll och kamera är en så pass viktig del i ett spel att hela upplevelsen kan förstöras totalt om den inte funkar vettigt.

Spelet kommer också med en flerspelarmöjlighet där man kan träna sina egna Invizimaler för att sedan möta andra personers monster på arenor över internet eller hemma i soffan. Upp till 4 spelare kan mötas samtidigt för att göra upp om vem som är bäst. Man kan också koppla samman sitt spel med Sonys senaste bärbara konsol Playstation Vita (PS Vita) för att på det sättet byta monster och strida mot varandra. Personligen tycker jag att den delen är det mest intressanta inslaget i hela spelet och det kan säkert bli populärt.

Nu kanske jag har gnällt överdrivet mycket, men det är för att jag verkligen hade hoppats på en rolig och spännande upplevelse med mina Invizimaler. Jag är som sagt inte den tilltänkta målgruppen för detta spel och jag tror säkert att barn i åldrarna 7-10 kan ha roligt med detta över jul. Men det finns verkligen mycket bättre spel i genren ute på marknaden. Själv så finner jag denna sorts spel väldigt intressanta och jag vet hur mycket energi barnen lägger ner på en karaktär när de väl hittat någon de tycker om. Därför är det tråkigt och synd att spelutvecklarna tappar bollen i just det området.

Detta är budgetalternativet till Skylanders och Disney Infinity. Vill du slippa spendera en mindre förmögenhet på att köpa nya figurer varje månad så kan jag rekommendera detta som julklapp till ungarna. Det kommer garanterat att hålla dem sysselsatta hela julen då spelet är långt. För långt för sitt eget bästa i och för sig men det erbjuder en del roliga moment och det ser rätt trevligt ut. Själv så jämför jag spelet med den där actionfiguren man alltid ville ha och när man väl fick den så visade det sig vara den där taskiga kopian som nästan såg ut som originalet men kändes lite fel.

Det Bra

  • Roligt flerspelarläge
  • Det är ändå roligt att samla monster
  • Svenska

Det Dåliga

  • Anonyma karaktärer
  • Bråkig spelkontroll och kamera
  • Alldeles för långt
5

Skriven av: Roger Nilsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN