Jewel Match 3

Jewel Match 3

Det finns gott om matcha-tre-spel. Nu kommer ytterligare ett – Jewel Match 3. Vad är det som får detta spel att sticka ut från mängden?

Matcha-tre-spel är spel där man på olika sätt ska matcha tre eller flera likadana föremål med varandra. I Jewel Match 3 ska man matcha minst tre likadana juveler med varandra genom att byta plats på intilliggande juveler. När minst tre likadana ligger i rad försvinner dessa från spelplanen och nya juveler ramlar ner för att fylla luckorna som uppstod. Lyckas man matcha mer än tre får man någon form av bonus som underlättar nästa drag.

Målet är att ta bort alla specialrutor och att fånga olika föremål på spelplanen. Specialrutor kan exempelvis vara juveler som är låsta med kedjor eller träförsedda rutor där det inte finns någon juvel. Luckor av trä knäcks om man tar bort en juvel som angränsar till denna ruta. Juveler låsta med kedjor kan inte byta plats med någon annan juvel så dessa är därför lite knepigare att få bort än vanliga juveler, men genom att matcha tre i rad bryter man kedjan.

Det finns även några olika trollformler som underlättar spelandet. Ett exempel är en trollformel som bryter kedjor, ett annat är en formel som gör att dimman över vissa rutor försvinner. Eftersom man har ganska begränsad tid på sig i två av de tre svårighetsgraderna gäller det att tänka taktiskt och använda trollformlerna vist. Tyvärr tycker jag att tiden var lite väl snålt tilltagen på vissa banor vilket gjorde att man tvingades spela om en del banor flera gånger. Det slipper man om man spelar på den enklaste svårighetsgraden som inte går på tid.

Varje nivå i Jewel Match 3 består av flera spelplaner som måste rensas. Ibland måste man exempelvis hitta en nyckel på en av planerna för att kunna låsa upp en viss del av någon av de andra banorna. Det kan dock ta ganska lång tid att klara en hel nivå vilket gör att man kanske inte hinner spela klart en nivå om man bara kan spela en kort stund. Det är synd och nivåerna känns faktiskt för långa för att vara på en bärbar spelkonsol. Med tanke på att det finns ganska många nivåer i Jewel Match 3 så varar spelet dessutom många timmar. Själv tyckte jag att spelandet blev lite för enformigt i längden för att jag skulle njuta av att spela igenom hela spelet. Jag brukar spela igenom hela spel innan jag skriver en recension, men efter ungefär två tredjedelar av Jewel Match 3 känner jag att jag inte orkar eller hinner lägga ner fler timmar på spelet. Dessutom tillkom inte många nyheter längre till själva spelandet.

Det finns även en story där man ska återskapa ett kungadöme som förstörts av en förbannelse och kungadömet ligger nu helt i ruiner. Storyn var dock inte speciellt fängslande och efter ett tag hade jag inget nöje av den utan den kändes mest som onödigt tidsslöseri. Man bygger upp kungariket igen med hjälp av pengar man tjänar när man klarar de olika banorna. Dessutom kan man köpa vatten och bekämpningsmedel för en annan sorts valuta. Vattnet används för att vattna plantor man planterar mellan de olika banorna och bekämpningsmedlet används för att hålla plantorna fria från ohyra. Fast jag har inte riktigt förstått vitsen med att odla plantor. Det tar bara onödigt med tid och kunde ha tagits bort helt och hållet. Dessutom dyker det då och då upp andra spelmoment mellan nivåerna. Det är dels att leta efter gömda föremål i en bild eller pussla ihop en planta. Pusslandet var kul medan letandet efter gömda föremål verkligen var trist då man använder samma bild med samma föremål flera gånger.

Själva matchandet av juveler är ganska kul i Jewel Match 3, men att både behöva odla plantor och sätta sig in i en tråkig story känns helt onödigt och ett slöseri med tid. Jag skulle vilja att man helt fokuserat på själva spelandet för det är trots allt kul. Fast kortare banor hade vart att föredra då Nintendo 3DS trots allt är en bärbar konsol där långa spelsessioner inte alltid är en fördel.

Jewel Match 3 kan laddas ner från Nintendo eShop.

• Lång speltid
  • Kul matcha-tre-spel