Journey

Av i i Recensioner, 4 Mer

Journey

Välkommen på en resa genom snustorra öknar och vindpiskade snölandskap. Detta i ett spel som mer är en upplevelse än ett spel.

Thatgamecompany är definitivt inte en mainstream-utvecklare. Nej, deras spel har visat sig vara upplevelser sällan skådade i spel. Studions självpåtagna uppgift här i världen är: ”Create timeless interactive entertainment that makes positive change to the human psyche worldwide.” Ingen liten ambition precis. Deras tidigare spel Flow, Cloud och Flower har bevisat att Thatgamecompany tänker långt utanför ramarna för hur spel ska se ut.

När Journey 2012 släpptes till Playstation 3 var recensenterna smått lyriska världen. Bland annat skrev GameElites Håkan Hägglund ”Journey är i slutändan ett konststycke som alla bör ge sig chansen att testa.” Nu har spelet släppts i en högupplöst version till Playstation 4. Om du redan har PS3-versionen är det bara att tanka hem PS4-versionen helt gratis. Själv har jag inte spelat Journey tidigare så jag kan inte jämföra PS4- och PS3-versionerna.

Jag pulsar fram i snön. Stormen tar tag i mig. Några värdefulla meter av min resa går till spillo. Tar nya tag. Vinner några meter igen. Hittar ett vindskydd. Puh, nu kan inte vinden slita tag i mig. Vill framåt. Vill nå till det mystiska berget. Vad finns där? Det där var en del av min resa. En del av den som utspelade sig i ett vindpiskat, snötäckt och kargt landskap. I övriga delar är det sanddyner som gäller.

Man spelar som en mystisk varelse med kritvita ögon och lång klänningslik klädsel. Dessutom har man en fladdrande schal som blir allt längre allt eftersom man spelar. Den innehåller en magisk kraft som blir mycket användbar under resans gång. På vilket sätt? Det får du ta reda på själv. Vill inte berätta för mycket om spelet utan det ska upplevas. Fast så mycket kan jag säga som att du ska ta dig till ett berg som skymtar långt borta i horisonten.

Under själva resan ställs din fantasi på en del prov. Thatgamecompany är inte den studio som talar om vad allt är utan den enda hjälp du får är att spelet talar om vilka knappar du ska använda. Sen är det upp till dig att ta dig fram. Det är inte svårt, men allt är inte självklart vilket gör att tankarna ibland far runt i skallen eftersom fantasierna flödar.

Många recensenter var som sagt lyriska över Journey när det gavs ut till PS3. Själv är jag inte lika överväldigad över spelet. Den hyllade grafiken är inte lika snygg som jag trodde. Sand och snö ger inga fantastiska landskap. Men, visst Thatgamecompany har gjort ett bra jobb med att göra dessa småtrista landskap snygga. Jag ska dock inte sticka under stolen med att grafiken på vissa ställen verkligen exploderade på ett härligt sätt.

Jag måste verkligen hylla musiken. Den är helt fantastisk och det är mycket tack vare den som resan trots allt blev lyckad för min del. Dessutom gillar jag starkt att resan som sagt retar fantasin en hel del.

Under resans gång kommer du att stöta på personer som ser ut exakt som dig själv. Det är i själva verket andra spelare. Så om ni vill kan ni slå följe och genomföra resan tillsammans. Det är en lite udda version av multiplayer som är ganska diskret.

Hur ska jag då summera Journey? Jo, det var en besvikelse för mig då mina förväntningar var skyhöga. Det betyder dock inte att spelet är dåligt. Nej det är ett bra och udda spel som är väl värt att spelas igenom. Räkna dock inte med att spendera mer än två timmar på din resa.

Läs gärna vår recension över PS3-versionen.

Det Bra

  • Kittlar fantasin
  • Musiken är ljuvlig
  • Diskret multiplayer
  • Mer upplevelse än spel

Det Dåliga

  • Småtrista landskap
  • Kort (2 timmar)
  • (Levde inte upp till mina enormt stora förväntningar)
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN