Khaba

Khaba

Att hitta rätt väg i en pyramid är aldrig det lättaste. I Khaba krävs att du med hjälp av prismor och speglar leder ljusstrålar rätt för att öppna utgången ur rummet.

Michael är på upptäcktsfärd i en pyramid. Han har bestämt sig för att ta reda på pyramidens och faraons hemlighet. Lurar det någon värdefull skatt inne i pyramiden? Fångad inne i pyramiden är en solstråle hans enda hopp. Denna stråle ska ledas till utgången genom att utnyttja såväl rörliga som fasta prismor samt speglar på väggarna.

Pusslen du ställs inför blir snart riktigt kluriga. Genom att leda strålen mot olika brytare öppnas nya delar av rummet du befinner dig i. Det räcker att man belyser vissa brytare en enda gång. När väl en dörr öppnats gäller det att flytta om prismorna för att öppna nästa dörr i rummet och komma en bit närmare rummets lösning. Andra brytare kräver att de belyses konstant för att hålla dörren öppen.

Förutom den vanliga, ljusa solstrålen, finns även en annan ljusstråle som är mörkare – den är blå närmare bestämt. När den är aktiverad kan man låsa den vanliga ljusstrålen och man använder istället den blå strålen. Tidigt i spelet tillkommer olika filter som bara släpper igenom den ena av de två ljusstrålarna.

För varje rum man besöker får man en liten story berättad. Till en början kändes denna story ganska överflödig och den var mest en hjälp till att lära sig spelet. Längre fram blev dock storyn lite mer fängslande och jag önskar verkligen att jag kommer att klara hela spelet så jag får reda på hur det går för Michael. Det finns totalt 28 banor som successivt blir allt svårare. När man klarat ungefär hälften av banorna blir det utmanande och när man närmar sig bana 20 blir det riktigt svårt. För att göra det än knepigare finns en alternativ story i spelet som låses upp genom att man lyser upp tre skalbaggar med den blå strålen. Lyckas man med det får man en liten pusselbit till vad som hände faraon. Skalbaggarna är dock helt frivilliga.

Själv har jag fastnat på bana 23. Efter att ha försökt ett stort antal gånger har jag nu beslutat att låta spelet ligga några dagar för att förhoppningsvis senare kunna klara banan och ta mig vidare. Jag gör så ibland när jag fastnat i pusselspel. Tar man någon eller några dagars paus rensar man skallen och får förhoppningsvis bort det tankesätt man fastnat i och får en annan syn på hur man kan klara nivån.

Khaba är betydligt lättare att spela på en surfplatta än på en mobil. Detta då det kan vara ganska pilligt att placera ut prismorna. Det krävs nämligen ofta millimeterprecision för att lyckas leda strålen rätt. Det är svårare på mobilen eftersom den har betydligt mindre skärm och då man skymmer en hel del med fingret när man placerar ut och riktar ljusstrålen med hjälp av prismorna. Jag har testat på en Sony Xperia Z samt en Samsung Galaxy Tab 7. Det funkade hjälpligt på mobilen, men jag kan tänka mig att spelet blir än pilligare på en iPhone som har betydligt mindre skärm. Dessutom har jag testat Khaba på datorn via webbläsaren. Det visade sig vara betydligt lättare att placera ut prismorna med hjälp av musen och en större skärm. Tyvärr finns spelet ännu inte att köpa till datorn utan Hello There försöker få grönt ljus (greenlight) för försäljning på Steam.

Slutligen måste jag klaga på en sak. Om man tar en paus i spelandet, till exempel för att svara på ett samtal, och återgår till spelet efter exempelvis en kvart är det inte säkert att man kan fortsätta där man var utan risken är stor att spelet startar om. Man tvingas då börja om rummet från början vilket är extremt irriterande speciellt om man suttit och klurat länge och nästan tagit sig igenom hela rummet. Det här gäller för Androidversionen av spelet. Jag hoppas att det är annorlunda och att spelet inte startas om lika lätt på iPhone.

Khaba är spelet för dig som gillar svåra pusselspel. Spelet innebär en rejäl utmaning och är riktigt tålamodskrävande av två orsaker. Dels beroende på att det kan vara ganska pilligt att placera ut prismorna rätt och dels då man får sitta och klura en hel del innan man lyckas hitta lösningen.

• Utmanande
  • Skalbaggarna ger en extra utmaning

• Pilligt