Kick-Ass 2

Kick-Ass 2

Vanliga killar och tjejer klär ut sig till superhjältar och plötsligt får stadens alla busar det hett om öronen. Klarar du av rollen som superhjälte?

Som så många andra filmer och spel om superhjältar bygger Kick-Ass på en serietidning. Den första filmen var ganska bra trots att den ofta var lite smålöjlig. Men temat att en vanlig tonårskille klädde ut sig till superhjälten Kick-Ass och började rensa stadens gator var riktigt bra. Den andra filmen var tyvärr inte lika bra, men trots det sevärd. I den har Dave börjat tröttna på livet som superhjälte men när han träffar Hit-Girl så förändras hans syn på superhjältelivet. Hon är superbra på att slåss och tränar upp Kick-Ass. Snart är Kick-Ass ute på gatorna igen, men han är inte ensam. Ett gäng andra, helt vanliga människor, har inspirerats av Kick-Ass och klätt ut sig till superhjältar de också. De tar upp jakten på superskurken The Motherfucker. Det här var filmen Kick As 2:s handling men kan appliceras även på spelet, fast i spelet är handlingen inte lika välutvecklad.

Även om jag har en del dålig erfarenhet av spel baserade på filmer så blev jag intresserad av Kick-Ass 2. Flera licensbaserade spel har ju trots allt blivit lyckade. I Kick-Ass 2 möts jag initialt av en ganska häftig värld som, tack vare en grafisk teknik som kallas cel-shading, gjorde att det kändes som om jag förflyttats in i en tecknad värld. Tyvärr är denna värld ganska enahanda vilket gör att den initiala glädjen tyvärr försvann efter ett tag. Många spelare kommer säkert även att bli besviken på att grafiken är alltför enkel. Å andra sidan krävs därmed inte någon superdator för att spela Kick-Ass 2.

Jag kanske ska erkänna direkt – jag har inte spelat igenom hela Kick-Ass 2. Varför då? Jo jag fick nog av spelet nästan direkt och klarade inte att spela längre än till den andra bossen. Inte för att spelet var svårt utan för att Kick-Ass 2 är ett av de sämsta jag någonsin spelat. Varför då? Jo, det finns väldigt många orsaker till det. Jag kommer att förklara några, men inte alla eftersom jag då skulle behöva skriva en extremt lång recension. Som recensent borde jag kanske ha bitit ihop och spelat vidare. Samtidigt undrar jag om det inte finns en gräns för vad en stackars skribent ska behöva stå ut med. Den gränsen tycker jag överskreds med råge i Kick-Ass 2.

Redan när jag kom fram till första fighten insåg jag att Kick-Ass 2 är skit. Där stod fyra killar i en ring. De gungade lätt och hade händerna knutna som om de var på väg in i en fight. Usch så löjligt det såg ut. Lite längre fram kunde till och med de som hade pistoler stå på det sättet. Vilken person i verkliga livet tänker använda pistolerna som boxningshandskar? Och ibland står de kvar i denna löjliga ring trots att jag pratar med dem.

Själva fighterna är också en plåga. När en person inte attackerar Kick-Ass står han mest och gungar och liksom väntar på att bli slagen i fejset. Sedan när hen går till attack visas utropstecken över dennes huvud. Det syns dessutom direkt när de ska attackera, men som spelare får man inte reagera på den rörelse en attackerande buse initialt gör. Nej, gör man det riskerar man att sätta in sin motattack för tidigt och därmed själv få på käften. Man måste istället reagera först när utropstecknen visas. Dina attacker byggs upp i styrka dels av att göra olika kombinationer av knytnävsslag och sparkar. Dessutom kan Kick-Ass ladda upp sig själv med elektricitet vilket gör honom mycket stark. Tyvärr går det knappast att göra det under en fightingsekvens eftersom det tar tid att ladda upp sig och när man fightas rör man sig ganska långsamt.

Nu var det jag precis nämnt inte det enda som gör mig förbannad. Nej, när jag klarat min första boss ville spelet inte låta mig fortsätta. Det visade sig att en tjej ur Motherfuckers gäng stod förstenad i ett hörn. Började fightas med henne, men insåg snabbt att loppet var kört. Hon hade blivit en vaxdocka som tålde hur mycket stryk som helst. Tvingades därmed avsluta spelet och spela om vad som kändes en hel evighet av spelet. Sen förlorade jag flera bossfighter i rad. Inte för att jag var dålig i fighterna. Nej, det berodde helt och hållet på kameran. ”Skyll på den du” tänker du säkert. Men kameran kan faktiskt ställa till ett rent helvete (ursäkta svordomen) under fighterna. Rätt som det är kom nämligen en buse mitt i vägen och jag såg ingenting. Eller än värre så hamnade Kick-Ass och busarna utanför skärmen. Hur lätt är det då att fightas? Hur ska jag då se när jag ska göra en motattack?

Så här buggigt är Kick-Ass 2. Busar kan frysa och bli odödliga. Det hände tre gånger för mig. Sedan kan faktiskt även Kick-Ass frysa om han hamnar inuti en fiende. Ja, du läste rätt. Det hände två gånger för mig. Det såg jättefestligt ut när Kick-As sammansmält med en stor, biffig buse och det bara var hans huvud och lemmar som syntes. Fast det var inte lika kul att tvingas avsluta spelet och starta om på nytt.

Tillbaka till fighterna. Utvecklarna tycks ha lagt ner mest pengar på snygga avslut. När en knapp (om du använder handkontroll, annars tangent) visas ovanför en buse har denne fått tillräckligt med stryk. Tryck på den knapp som visas och du gör ett häftigt (?) avslut. Avsluten är riktigt råa. Kick-Ass vrider huvudet ur led på busen, knäcker hens ben eller dunkar dennes huvud i asfalten medan blodet sprutar. Det kanske låter kul för den som gillar ultravåld, men tro mig, alla lär tröttna efter ett tag. Dessa sekvenser tar nämligen minst fyra-fem sekunder, ibland ännu längre tid. Nej, jag lärde mig snabbt att undvika dessa avslut.

Om du inte förstått det redan så tycker jag att Kick-Ass 2 är ett fruktansvärt spel. Det är ett av de absolut sämsta spel jag spelat. Det är en sörja av dåligheter. Så snälla, var förståndig och gå inte in på Steam och köp Kick-Ass 2. Gör du det kastar du nämligen bara pengarna i sjön.

• Cel-shading

• Fruktansvärt spel
  • Buggigt