Killing Floor 2

Av i i Recensioner, 6 Mer

killing_floor_2_textbild1Intensivt, kladdigt, rörigt och fullt av Zeds över allt – eller zombieliknande varelser om man vill kalla dem så. Det är Killing Floor 2 kortfattat.

Grunden i Killing Floor 2 är otroligt enkel – döda alla Zeds du ser. De väller in. Våg efter våg. Döda ensam eller i co-op grupp beroende på din läggning. Oavsett om du spelar en- eller multiplayerläget är upplägget detsamma. Här finns inga kampanjer utan du ska överleva på olika arenor. Inga extra krusiduller på den fronten alltså. Själv tycker jag att det är roligare när det finns kampanjer i enspelarläget. Det är helt enkelt för liten skillnad mellan en- och flerspelarlägena i Killing Floor 2.

Banorna är visserligen ganska enkelt gjorda, men variationsrika. Trots variationen fann jag mig strida på likartade ytor gång på gång. Det kommer nämligen så stora horder Zeds att jag aldrig ville bli trängd i ett hörn. Resultatet? Jo, jag letade upp stora ytor gång på gång. Det gjorde att jag inte utnyttjade de strategiska element som fanns på de olika banorna speciellt väl.

killing_floor_2_textbild4Vill du stiga i XP gäller det att klara av olika mål som att döda på ett specifikt sätt. Målen är ganska rakt fram så det är bara att sätta fart. Med rakt fram menar jag att målen, precis som själva spelet i sig, kunde ha varit lite mer finessrika. Givetvis tjänar man även pengar på olika saker som speciella sätt att döda på. Dessa kan spenderas i en variationsrik affär mellan de olika vågorna av Zeds.

killing_floor_2_textbild2Nu har jag sagt att banor och upplägg är ganska enkelt, eller snarare rätt fram gjorda. Tripwire Interactive har lagt desto mer energi på perks, vapen och skills. Här är variationen stor. Du har tio olika klasser att välja mellan och varje klass har sina egna egenskaper. Efter ett tags spelande upptäckte jag dock att trots att olika perks har specialegenskaper så flöt effekten av perksen ihop lite mer än vad jag ursprungligen trott. Det innebar att skillnaden mellan exempelvis berserker, commando och field magic inte blev så stor som jag initialt trodde. Tripwire Interactive har visserligen lyckats hyfsat bra att balansera de olika klasserna, men att skillnaden inte är större än vad den är gör att det inte är helt avgörande hur man sätter ihop en grupp i co-op-delen. Det blev att mosa Zed efter Zed i vilket fall som helst. Den karaktär och egenskap jag fann viktigast i en grupp visade sig bli helaren. Helande vapen skjuter antingen pilar eller granater och är mycket effektiva. Många andra specialegenskaper är passiva, exempelvis att bära ammunition. Det innebar att den största delen av tiden gick åt till att mangla Zeds oavsett vilka perks man valt.

killing_floor_2_textbild3

Rent tekniskt glänser Killing Floor 2 ganska mycket. Tripwire Interactive har tänkt på detaljerna. Exempelvis har olika typer av fiender distinkta röster och sätt att uttrycka sig på. Det finns mängder av detaljer i grafiken också. Animationerna hos fienden imponerar. Det finns mängder av små detaljer i dödandet av Zeds. Hugger du huvudet av en Zed eller dödar den på annat utmärkande sätt går spelet in i ett slow motion-läge en kort stund. Det är inte mycket värt förutom att man kan hämta andan en kort stund. Däremot tycker jag att de långsamma animationerna är riktigt snygga i detta läge. Jag spelade på en PS4 Pro med en 4K-tv. Skillnaden mot att spela med vanlig HD-upplösning var inte överväldigande även om allt blev något skarpare och snyggare

Som helhet tycker jag att Killing Floor 2 var kul några få timmar. Därefter, när jag väl börjat bygga upp mina karaktärer ordentligt, upptäckte jag att man gjorde samma sak om och om igen. Mosandet av Zeds klev från att ha varit enormt givande till kul till enformigt. Killing Floor 2 håller alltså inte i längden. Gillar du blodig FPS-action på relativt små banor är Killing Floor 2 emellertid ett bra alternativ.

Det Bra

  • Många perks, skills och vapen
  • Snyggt
  • Intensivt
  • Co-op för sex spelare

Det Dåliga

  • Ingen stor skillnad mellan HD och 4K
  • För liten skillnad mellan perks
  • Håller inte speciellt länge
6

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN