Killzone: Mercenary

Killzone: Mercenary

Legosoldaten Danner krigar inte för att han är trogen landets ledare. Nej, han är mest intresserad av pengar. Detta i ett av de bästa FPS-spelen som landat i en bärbar konsol.

Det har inte gått speciellt bra för Sonys bärbara konsoler. Playstation Portable sålde inte enligt förväntningarna och detsamma gäller deras nuvarande konsol, Vita. Båda konsolerna har fått se sig rejält slagna av Nintendo DS och 3DS. Att Vitan inte sålt så bra beror säkert till stor del på att det inte getts ut tillräckligt många spel som verkligen utnyttjar den råstyrka som finns i konsolen och därmed har man inte lockat tillräckligt många hardcore-spelare. Det tror jag Killzone: Mercenary har möjlighet att ändra på. Nya Killzone utnyttjar nämligen Vitans kapacitet till max. Jag tror inte jag sett något snyggare och mer välljudande spel till en bärbar konsol tidigare.

Det pågår en infekterad konflikt om den jordlika planeten Vekta. Rebellerna som tvingades fly till grottorna på Helghan har samlat sina styrkor och anfallit Vekta. För att slå tillbaka anfallet anlitar ISA ett gäng legosoldater, där du som spelar Danner är en av dem. Legosoldaterna är knappast av den typ som offrar sig för att tjäna sitt land. Nej, de tänker bara på pengar. Därför genomsyras allt du gör av pengar och annat som glorifierar dig. Skjut en soldat och du tjänar pengar. Men, du kan få ännu bättre betalt om du skjuter dem i huvudet eller om du går in och besegrar dem i närstrid. Smyg upp osedd och lönnmörda dina fiender och du tjänar än bättre. Om du smyger upp bakom ett befäl och torterar honom så att han ger dig viktiga underättelseuppgifter så skramlar det än bättre i pengabörsen. Fast, det är inte säkert att man tjänar på att lönnmörda någon för om man skjuter ihjäl soldaterna med en automatkarbin så väcks en massa andra soldater som rycker till undsättning och plötsligt har man en hel svärm rebeller att döda och tjäna pengar på.

Pengarna ligger sedan till grund för hur ansedd du blir. Det visas genom att du får tapperhetskort i form av en vanlig kortlek. Dessa finns både i enspelar- som flerspelarläget och lyckas man samla alla kort i en serie får man en bra belöning.

Givetvis ska man använda sina surt förvärvade slantar till att köpa vapen och rustningar. Även här finns pengar att tjäna eftersom det bland annat finns en rustning som genererar bättre betalt än andra. Det finns en hel del vapenlådor från vapenhandlaren Blackjack utplacerade på banorna. Här kan man fylla på med ammunition samt köpa nya vapen och förbättra sin rustning. Förutom att du kan bära med dig två traditionella vapen samt granater så kan du även ha en manick som kallas VAN-GUARD. Det finns flera olika manicker att välja på. Martyr Engine kan du exempelvis styra som ett radiostyrt flygplan och smyga på fiender och effektivt eliminera dem. Ett annat exempel på VAN-GUARD är en sorts målsökande missilsystem som är mycket effektivt.

Enspelarkampanjen är tyvärr lite i kortaste laget. Det finns totalt nio uppdrag som är hyfsat varierande. Men, när man spelat klar ett uppdrag så kan man genomföra ytterligare tre kontraktsuppdrag på samma bana. För att klara dessa kontrakt måste man spela på helt olika sätt. De olika kontrakten innebär nämligen att man måste uppfylla olika kriterier. Det första kontraktet är precisionsbaserat, i det andra måste man vara lönnmördare medan det tredje innebär att man måste vara aggressiv och orsaka förödelse. Eftersom det finns många kriterier att uppfylla inom varje kontrakt så är de ganska tuffa att klara av. Att man valt att ha tre extra kontrakt utöver det som finns i kampanjen så är banornas omspelsvärde stort och det är kul att se om man kan uppfylla kraven och byta spelstil helt mellan de olika kontrakten.

Det är sällan utvecklarna bemödar sig med att skapa bra och omfattande flerspelarmöjligheter i spel till bärbara konsoler. Här bryter Killzone: Mercenary en hel del mark i form av riktigt bra multiplayer. Det finns fyra spellägen med såväl lag- som alla-mot-alla-spel. Alla lägen är riktigt kul och välgjorda. Jag tror faktiskt att Killzone: Mercenary stoltserar med det absolut bästa flerspelarläget bland spel till Vitan.

Spelet visar också hur bra det är att ha dubbla styrspakar på en bärbar konsol. Då Killzone: Mercenary är ett FPS-spel (first person shooter) underlättas styrningen oerhört mycket av dubbla styrspakar och även om precisionen inte kommer upp i samma kaliber som hos fullstora kontroller så funkar Vitans spakar mycket bra, precis som kontrollen för övrigt. Visst, utvecklarna har fått göra lite speciallösningar då det finns färre knappar än på en vanlig kontroll, men det gör inte så mycket att man måste peka på skärmen för att aktivera handgranater och VAN-GUARD.

Killzone: Mercenary bjuder på ett helgjutet FPS-spel. Allt är välgjort med ursnygg grafik, tuffa fiender som är hyfsat smarta, bra omspelsvärde och omfattande flerspelarmöjligheter. . Jag vill sträcka mig så långt att Killzone: Mercenary är ett av de bästa FPS-spelen som sett dagens ljus till en bärbar konsol. Om jag ska klaga på något så tycker jag att kampanjen kunde ha varit lite längre, men att den är något kort gottgörs av att det finns tre extra kontrakt på varje bana utöver det uppdrag man genomförde i själva kampanjen.

• Utnyttjar Vitan till max
  • Vrålsnyggt
  • Fyra kontrakt per bana ger bra omspelsvärde