Kingdom Hearts: Chain of Memories

Av i i Recensioner, 2 Mer

Kingdom Hearts: Chain of Memories

Spelet som avlöser Kingdom Hearts och avslutningsvis inleder Kingdom Hearts II är nu här, fastän i ett handburet format. Sora fortsätter sina upptåg tillsammans med Kalle och Långben i den förtrollade världen från Square och Disney.

Det är nu ett par veckor sedan jag på E3 i Los Angeles stod och spelade spelet som gör denna serie till en trilogi i höst, givetvis är det Kingdom Hearts II jag syftar till. Det sista spelet kommer säkerligen att underhålla sin publik lika mycket som det första gjorde. Men hur är det då med Chain of Memories?

Ja, det mesta av det bästa är fortfarande där. Om än i en nedbantad version av logiska skäl, vidare bekantar vi oss även med ett nytt stridssystem. Vi har sett det tidigare i andra spel, men jag har lite svårt att köpa konceptet.

Förutom att man ränner runt i realtid på skärmen så använder man sig av olika kort för att banka med sina vapen.Korten är givetvis uppdelade i typer och styrkor. Ett starkare kort kan blocka ett svagare, så det gäller att spela sina kort väl.

Personligen tycker jag det blir lite rörigt med alla dessa kort. Förutom att man måste vara flink i fingrarna så kulminerar det alltför ofta i ett frenetiskt knapptryckande, som aldrig slutar i något annat än sin egen undergång.

Ju mer man gör bort sig, desto svårare är det att komma igen då korten i slutänden blir i stort sett obrukbara mot sina fiender. Räcker det inte med att blanda Square och Disney i ett saligt rollspel, måste man veva ned ännu fler ingredienser och hoppas på något ännu bättre? Nej, skärpning!

Videosekvensen i början av spelet får nog till och med Nintendo själva att sätta kaffet i halsen, det är tveklöst det snyggaste jag än så länge har sett till Game Boy Advance. Dessvärre håller inte spelandet i sig samma klass.

Färgpaletten har onekligen fått vara med, men omgivningarna är detaljlösa och känns inte ”Square” på något sätt alls. Banorna blir även för linjära; man går från rum till rum, knackar fiender, öppnar dörrar med hjälp av nycklar som ska hittas stöter slutligen på en stor och elak boss som behöver få sig en omgång!

Omdöme:
Gäsp! Det större skälet till att skaffa Chain of Memories är just att det väver samman det första och sista spelet i serien till PS2, men det är nog spelet räddning också. Förutom att spelet är alldeles för linjärt och detaljlöst så är även det nya stridssystemet en riktig miss från utvecklarnas sida. Vi tar nya tag i höst istället.

Det Bra

  • Snyggt intro!
  • Måttligt underhållande innan man inser hur linjärt det är!

Det Dåliga

  • Linjärt.
  • Detaljlöst.
  • Kortsystemet.
4

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi