King’s Bounty: Dark Side

King’s Bounty: Dark Side

King’s Bounty-serien är tillbaka i en femte upplaga. Tag plats på den onda sidan och försök förinta allt gott i världen. Detta i ett rollspel med strider som kräver strategiskt tänkande.

Jag erkänner direkt! Jag har inte spelat något spel i King’s Bounty-serien tidigare trots att Dark Side har så mycket som fyra föregångare. Men, eftersom jag spelat ett flertal andra rollspel med eller utan taktiska inslag så kände jag mig väldigt intresserad av King’s Bounty: Dark Side. Att man här för ovanlighetens skull får spela på den mörka sidan gjorde mig än mer intresserad. Nu kan jag efter drygt 30 timmars spelande avlägga en rapport till alla er där ute i cyberrymden.

Det första jag kom att tänka på när jag satt redo att skriva var att det var långt ifrån helt självklart vad man skulle göra. För det första finns ingen som helst lärodel utan man får själv lista ut hur man spelar. Det är inga problem för den som spelat tidigare spel i serien och inte heller något stort problem för den som är van vid rollspel och då främst taktiska rollspel. Däremot kan säkert en nybörjare bli konfunderad.

Det andra som säkert kommer att orsaka förvirring hos många spelare är att det visas väldigt lite information om vilka uppdrag man har framför sig. Visst man får bra information om uppdragen från olika, datorstyrda karaktären man stöter på. Men man stöter på väldigt många under spelets gång och det blir många, många dialogrutor att läsa. Därför är det lätt att missa viktig information. Jag tyckte nämligen att det blev alltför mycket att läsa och att en hel del av dialogen inte tillförde speciellt mycket till spelet eller dess handling. Att översättningen sedan inte var perfekt gjorde inte det roligare att läsa dialogrutor. När man väl fått info om ett uppdrag skadar det inte att skriva ner det. Man kan nämligen inte hitta informationen någon annanstans. För hur kul är det att komma tillbaks till ett spel efter några dagars speluppehåll och upptäcka att man glömt vilket uppdrag man ska utföra?

Historien i King’s berättas främst genom samtal med olika personer man stöter på. Berättelsen i sig är bra och väl genomtänkt, men det blir lätt rörigt då man får små pusselbitar här och där istället för lite längre berättande som är vanligt i många andra spel. Sen kändes det som om jag missat en del när jag inte spelat något av de andra spelen i serien.

Som du säkert förstått så bjuder King’s Bounty: Dark Side en liten udda tvist då man inte håller sig på den ljusa sidan utan istället ska förgöra allt gott då man är ond. Alla följeslagare och andra som är på ”din” sida är antingen elakingar eller goda människor som blivit korrupta på något sätt. Att spela som ond ger faktiskt hela spelet en atmosfär som man annars sällan stöter på. Jag gillade det verkligen.

I tidigare spel i King’s Bounty-serien har man inte kunnat välja vilken protagonist man ska spela som. En nyhet i King’s Bounty: Dark Side är att man numera kan välja mellan tre karaktärer. Det är inte revolutionerande många, men ett klart framsteg för spelserien. Man kan spela som en kraftfull orckrigare som främst använder sin vrede och ilska i striderna (rage). Den andra är en kvinnlig demon som har bra ledarskapsegenskaper och därmed kan vara befälhavare över stora arméer. Slutligen finns en vampyr som inte kan leda stora arméer utan får förlita sig på magi och visdom.

En stor del av speltiden tillbringar man på slagfältet. Striderna är turordningsbaserade och kräver en hel del taktiskt tänkande. Du och den datoriserade motståndaren turas om att göra era drag. Din protagonist är inte med på slagfältet utan fungerar som en befälhavare över trupperna som befinner sig på en spelplan med ett antal rutor. Såväl du som fienden har flera trupper att leda, men du kan inte leda fler än vad din ledarskapspoäng tillåter. Det gör att du kan leda större och mer avancerade trupper allt eftersom du tjänar ledarskapspoäng. Om du har för många enheter i någon av dina trupper så kan du inte leda dem utan de irrar runt planlöst på stridsfältet.

Din uppgift är att flytta runt dina trupper på spelplanen och attackera fienden. Du har alltid en mängd möjligheter i striderna. Du väljer fritt vilken trupp du ska göra ditt drag med och du behöver inte attackera utan kan också enbart flytta dem för att få en bättre position inför kommande drag. Det finns alltid många alternativ som att använda trollformler eller trolldryck eller att attackera på ett mer konventionellt sätt med närstridsvapen eller på avstånd med exempelvis pilbågar. Om du av någon anledning inte vill leda striderna själv finns möjlighet till en automatisk strid där du bara kan luta dig bakåt i soffan och njuta (?) av striden som helt och hållet sköts av datorn. Själv förstår jag inte riktigt nyttan med detta eftersom det taktiska tänkandet under striderna är en stor del av det roliga med King’s Bounty: Dark Side. Varför ska man hoppa över det?

Du har tillgång till en hel del varelser att strida med vilket ger en bra variation och ett gott djup åt det taktiska tänkandet i striderna. Även om du briljerar på slagfältet får du tyvärr räkna med att en del av dina enheter, eller kanske till och med hela trupper, slås ut under en strid. Du har dock alltid olika möjligheter att skaffa nya trupper genom att teleportera dig till högkvarteret och köpa fler. Du kan även få vissa trupper på andra sätt. Exempelvis hittar du ägg från såväl spindlar som ormar. Dessa kan du sedan omvandla till stridsdugliga monster. Förutom dina trupper har du även en ande som sidekick vilket ytterligare ger variation åt spelet.

När jag tittade igenom inställningarna till spelet upptäckte jag att man kan spela i 3D. Den initiala glädjen omvandlades dock direkt till en besvikelse. Man måste nämligen använda de gamla och inte speciellt bra glasögonen med ett rött och ett blått öga. Man kan inte använda den moderna tekniken som numera finns inbyggd i många TV-apparater och även i vissa bildskärmar. Varför är man så omodern på den fronten?

Grafiken är annars hyfsat bra. Det finns många detaljer och det är alltid mycket liv under spelets gång. Trots detta kändes grafiken ändå lite utdaterad. Den kunde gott ha varit än bättre och man behöver ingen värstingdator för att spela på de högsta inställningarna. Ljudet är dock inget att klaga på. Det är en riktigt stor variation i musiken och ljudeffekterna är näst intill klockrena.

Vad ska jag då säga om King’s Bounty: Dark Side? Jo, det är ett bra val för dig som inte nöjer dig med att mosa fiender på ett stereotypt sätt utan vill ha ett taktiskt djup. För det är här Dark Side briljerar. De turordningsbaserade slagen är riktigt kul. Spelet kan också spelas av en bred målgrupp tack vare flera svårighetsgrader. Att strida på de ondas sida var riktigt kul eftersom man annars för det mesta är god. Men varför finns ingen lärodel? Och varför finns inte målen tillgängliga att läsa när som helst?

• De taktiska striderna
  • Spelar som ond
  • Numera tre spelbara protagonister