Kirby and the Rainbow Paintbrush

Kirby and the Rainbow Paintbrush

I en ny grafisk stil har Kirby förvandlats till ett rosa lerklot. Han följer dina regnbågar vart du än ritar dem.

Jag har alltid gillat Kirby. Denna klotformade, rosa varelse har varit med i ett tjugotal spel. Spelen kan vid en första anblick ses som barnspel, men det är de inte utan har genom åren spelats av såväl unga som mer erfarna spelare.

I Kirby and the Rainbow Paintbrush, som är en direkt uppföljare till Kirby: Canvas Curse, har Kirby och hela hans värld förvandlats till lera. Det ger en skön atmosfär och de färgglada världarna han tar sig igenom tycks vara mycket barnvänliga och inte lämpade för vana spelare. Skenet bedrar dock. Visst passar Kirby and the Rainbow Paintbrush även barn och visst är inledningen mycket enkel, men svårighetsgraden stegras ganska snart och de sista världarna är knepiga att klara av.

Misslyckas man fyra gånger med en bana får man emellertid möjligheten att hoppa över banan och fortsätta till nästa. Det är ett välkommet inslag för de barn som spelar och som annars riskerat att köra fast. Mer vana spelare tycker säkert detta är fuskigt, men å andra sidan lär de klara åtminstone de flesta banor inom fyra försök vilket gör att man inte behöver ”fuska” och hoppa över en bana.

Kontrollen är enkel. Du ska rita regnbågsfärgade rep med pekpennan. Dessa rep leder inte bara Kirby rätt utan används även för att skydda Kirby på olika sätt. Det kan vara från fientlig eldgivning men också för att ta bort andra hinder såsom vattenfall. Man kan också peta på Kirby vilket gör att hans fart ökar vilket är nödvändigt för att knocka fienden.

Det kan bli mycket att tänka på samtidigt. Det kan exempelvis vara att man i snabb takt ska rita en regnbåge för att skydda sig mot en laserstråle och en annan för att leda Kirby upp mot en fiende och där peta på Kirby så att han ökar farten och knockar fienden. Detta samtidigt som man måste se upp för annan fientlig eldgivning och eventuellt skapa rep som skyddar mot denna.

Om du spelar ensam använder du helt och hållet pekskärmen för att styra Kirby. Det gör att du tittar på skärmen hela tiden och inte på teven. Detta i sin tur gör att Kirby and the Rainbow Paintbrush nästan känns som ett bärbart spel som spelas på surfplattor. Det är synd, men oundvikligt när man hela tiden använder pekpennan. Visst är kontrollen med pekpennan betydligt bättre än vad ett finger på en surfplatta någonsin kommer att bli, men ändå.

Förutom storyn finns även ett läge kallat Challenge. Detta spelläge innehåller dock inte något nytt. Här samlas de korta minibanor man hittat inne i storyläget. Dessa banor är riktigt kluriga eftersom man bara har 15 sekunder på sig att samla stjärnor eller vad det kan vara. Ofta går några sekunder åt bara till att klura ut vad man ska göra, sedan gäller det att skynda sig innan tiden tar slut.

Minibanorna finns gömda på olika platser i de banor man spelar igenom. Ibland är de riktigt finurligt placerade på platser man trodde var omöjliga att nå. Det finns även fem skattkistor på varje bana. Dessa innehåller olika samlarföremål såsom figurer och musik. Att samla på dessa förlänger givetvis spelets livslängd något och gör dessutom spelet mer utmanande, speciellt i banor som på ett eller annat sätt går på tid.

Kirby kan också på några banor förvandlas till olika fordon. Oavsett det är en ubåt, stridsvagn eller raket så är det ett välkommet avbräck i spelandet och varje fordon har sitt eget styrsätt som skiljer sig från Kirbys ordinarie kontroll.

Sammanfattningsvis gillar jag Kirby and the Rainbow Paintbrush. Det är ett bra spel som kan spelas av såväl barn som mer erfarna spelare. Tack vare möjligheten att hoppa över banor efter fyra misslyckade försök riskerar inte den oerfarne att köra fast. Synd bara att spelet delvis känns som ett bärbart spel och att speltiden är kort. En erfaren spelare spelar igenom Kirby and the Rainbow Paintbrush på runt tre timmar.

• Mysig stämning
  • Stegrande svårighetsgrad
  • Utmanande