Kirby: Triple Deluxe

Av i i Recensioner, 3 Mer

Kirby: Triple Deluxe

Kirby är tillbaka efter flera års väntan. Han är fortfarande lika rosa och gullig och kan givetvis suga i sig sina fiender. Han bjuder på ett tvättäkta Kirbyäventyr.

Medan alla Kirby-entusiastiska människor borta i Japan fått möjlighet att uppleva Kirby: Triple Deluxe redan för några månader sedan, har resterande delen av världen vackert fått vänta med att lägga vantarna på den rosa lilla bollens senaste tillskott ända fram till maj, vilket till en början kanske inte känts så kul. Efter att ha lagt otaliga timmar på att utforska spelet kan jag emellertid med största säkerhet tala om att Kirby: Triple Deluxe varit värt väntan.

Mycket av glädjen i Kirby: Triple Deluxe ligger i att det är kul att äntligen återse den rosa lilla bollen i ett tvättäkta Kirbyäventyr på den bärbara marknaden. Senast vi fick göra det var ju i Kirby: Squek Squad/Mouse Attack, vilket var närmare sju år sedan. Men det vi får denna gång är ett Kirbyspel som är milavis från sina bärbara föregångare, med såväl 3D-grafik, stereoskopisk 3D och många nya förmågor för Kirby att testa.

Till en början erbjuder Triple Deluxe ett enspelarläge med en mängd sagolika världar att utforska, med både filmsekvenser – som hjälper den barnvänliga men stämningsfulla handlingen framåt – och en hel uppsjö av olika fiender för Kirby att, på Kirbyvis, absorbera. Allt i ett relativt stort antal olika banor där man ska se till att hitta något som kallas för solstenar, för att i sin tur kunna ta sig till varje specifik världs boss och sedan vidare till nästa värld. Allt detta bara för att få en mystisk bönskälk, som fört stora delar av Dream Land högt upp i himlen, att växa och leda Kirby till personen som ligger bakom bönstjälkens uppkomst.

I jakten på de stenar som ska få stjälken att växa stöter man på en av Triple Deluxe kanske mest prominenta nyheter, nämligen något som kallas för The Miracle Seed. Den ger Kriby förmågan att aktivera Hyper Nova, som tillåter Kirby att suga in enorma mängder fiender och annat bråte i hans enorma gap. Men även om Hyper Novan möjliggör nya och hysteriska sätt för Kirby att förinta fiender på, är det inte huvudsakligen det den är till för. Med Hyper Novan kan Kirby nämligen göra allt från att flytta på enorma strukturer till att suga i sig saker från de olika banornas omgivningar, som i sin tur avslöjar nya passager. Detta bidrar även till en rad olika pussel och problemlösningar som man i nästan varje sektion med Hyper Novan kan förvänta sig att behöva knäcka.

Men även om Hyper Nova sannerligen möjliggör ett av spelets tydligaste problemlösningsmoment finns det fortfarande gott om annan problemlösning utan den. Genom spelets gång får man också vänja sig vid att hoppa mellan bakgrunden och förgrunden på banorna för att lösa diverse problem. Det är allt från knappar som ska aktiveras till fiender som ska förgöras eller undvikas, för att man till slut ska kunna nå slutet på banorna. Det är pussel som inte bara är roliga och roande, utan pussel som bokstavligt talat ger spelet mer djup. En del betonar 3DS:ens stereskopiska 3D-egenskaper och en del nyttjar 3DS:ens gyroskopfunktion.

Det finns, kort sagt, mycket positivt att säga om Kirby: Triple Deluxe enspelarläge. Det enda problemet som jag ser med just enspelarläget, och i viss mån andra delar av spelet, är att det är lite för gulligt och lite för enkelt. Det går förvisso hand i hand med det faktum att spelet huvudsakligen är anpassat för den yngre publiken, men trots det hade det inte skadat med lite mer balans på denna front. Faktum är att jag under spelets gång bara dog en handfull gånger och att detta hände bara på de sista banorna i spelet. Men det är också i spelets slutskede som Kirby: Triple Deluxe blommar ut ordentligt. Det är även där man bjuds på de vackraste banorna, den trevligaste bandesignen och den bästa musiken. Vilket i övrigt är tre aspekter som genom 90 procent av spelet håller en relativt hög klass. Speciellt ljudet, som enligt min mening i dagsläget kan klassas som något av det bästa på 3DS. Och när det kommer till bandesignen finns det en och annan enkelspårig bana som man bör bortse från, allt är förstås inte perfekt.

Vill man ha lite mer utmaning kan man välja att finkamma varenda bana inom varje värld för att hitta alla solstenar. Det låser nämligen upp ännu en bana i världen i fråga. Nöjer man sig inte med det finns det även en hel del ”samlarobjekt” i form av nyckelkedjor att hitta. De bidrar förvisso inte med några gigantiska belöningar, men som i alla fall ger ytterligare en anledning att utforska varje bana till fullo. Enspelarläget blir med alla dessa tillägg omkring 10 timmar långt, vilket enligt min mening är en rätt rimlig längd på ett spel av denna typ. Men skulle man trots det vilja ha ut mer än så av enspelarläget finns det även möjlighet att ta sig an alla bossar igen genom något som kallas för Arena Mode, eller spela igenom en ”remixad” version av äventyret med andra karaktärsmodeller och en något högre svårighetsgrad.

Utöver enspelarläget finns det ytterligare ett par allternativ för den som exempelvis känner för att spela mot sina vänner. Denna del av spelet heter Kirby Fighters och går även att tackla ensam om man så vill. I Kirby Fighters kan man strida mot upp till fyra vänner genom att välja en av sina favoritförmågor från enspelarläget och i sin tur fightas mot varandra på ett Smash-Bros-liknande vis. Download and play fungerar även i detta läge, så om det råkar vara så att en av de fyra vännerna saknar en kopia av spelet finns det möjlighet att ladda ner multiplayer-komponenten separat. Kirby Fighters är ett riktigt kul litet tillskott och är lagom avancerat att sätta sig in i även för de som är helt nya i serien. Det bidrar till många roliga och intensiva strider, nästan helt oberoende av vilka man möter.

Känner man å andra sidan för ett rytmiskt musikspel kan man istället prova på det minispel som kallas King Dedede’s Drum Dash. I detta minispel spelar man som ingen mindre än King Dedede och ska hoppa i takt på gigantsika trummor samtidigt som man ska försöka få tag på mynt som svävar över varje trumma. Det är ett rätt utmanande minispel som förtjänar lite uppmärksamhet, men det är å andra sidan inget som man inte kan vara utan.

Allt som allt är Kirby: Triple Deluxe ett relativt stort bärbart spel som erbjuder många timmars kul underhållning för en relativt rimlig peng. Är man dock lite äldre, som jag, kan man kanske undra om man kommer stå ut med det ibland för barnsliga upplägget. Men jag skulle nog vilja säga att även den hårdaste av stenar smälter som glass i solsken efter ett par timmar med allt det rosa fluff Kirby erbjuder. Ger man spelet en chans blir man rikligt belönad med en av de vackraste ljudbilderna på 3DS och en uppsjö av rogivande banor att ta sig igenom. Tar man sig dessutom tid att samla allt och kanske till och med spelar igenom spelet en andra gång, på en högre svårighetsgrad, finns det även en del utmaning att hitta.

Det Bra

  • Vacker ljudbild
  • Mycket att samla
  • Kirbys alla förmågor
  • Snygg och gullig grafik
  • Roliga och kluriga pussel

Det Dåliga

  • Lite för rosa och gulligt ibland
  • Lite för lätt
8

Skriven av: Sannie Jönsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN