L.A. Noire

L.A. Noire

Deckarspelet L.A. Noire har fått sig en uppfräschning och ges nu ut på denna generations konsoler och dator.

2011 släppte Rockstar tillsammans med utvecklarna Team Bondi kriminaldeckarspelet L.A. Noire. Det mottogs av övervägande bra kritik och det som stod ut mest var karaktärernas otroligt avancerade animationer och uttrycksfulla ansikten som gjorde att allt annat kändes föråldrat. Jag tillhörde de som införskaffade spelet på release och spelade igenom det. Dock minns jag inte så mycket av det året då jag då var nybliven förälder och som alla vet är det första året en stor dimma. Därför är jag glad att jag nu får chansen att spela det på de senaste konsolerna som marknaden erbjuder.

Vi intar rollen som polisman Cole Phelps som vill avancera i karriären genom att göra Los Angeles gator säkrare under 1940-talet. Till en början utreder man mindre brott och genom att lösa dessa jobbar man sig uppåt på karriärstegen. Spelet är ett detektivdrama ut i fingerspetsarna där det gäller att leta ledtrådar och förhöra vittnen på de aktuella brottsplatserna. Stölder är ett vanligt fenomen som Phelps får i uppdrag att lösa. Det är här som spelets ansiktsanimationer kommer till sin rätt där det gäller att vara uppmärksam på små saker i karaktärernas ansikten som visar om de ljuger eller inte. Trots att många år har förflutit så tycker jag att spelet står upp väl och animationerna imponerar fortfarande. Både upplösning, ljus och andra detaljer har fått sig en upprustning som gör att det ser bättre ut, dock avslöjar texturer att spelet tillhör en äldre generation.

Mellan allt detektivarbete mellanlandar man på polisstationen där spelets huvudstory förs fram. Man får reda på att Phelps kommer från en militärbakgrund och ju mer man avancerar desto klarare blir bilden av hans förflutna. En sak som jag minns från min gamla genomspelning var att jag aldrig fastnade för denna huvudkaraktär. Jag kände aldrig att jag fick en möjlighet att lära känna Phelps och hans nuvarande liv och så känner jag tyvärr nu också.

Man kastas mellan olika brott där man tvingas köra genom ett väldigt öde Los Angeles som mest fungerar som en kuliss. Jag hade hellre sett en extra mellansekvens och skippat körandet. Man har dock möjlighet att hoppa över vissa spelsekvenser som jakt och skjutscener. Dessa tillför inte speciellt mycket till spelet i vilket fall så man kan absolut hoppa över dem om man känner för det. Det visar dock spelets brister på ett tydligt sätt som till och med Rockstar är väldigt medvetna om.

Spelets behållning är givetvis detektivarbetet och förhören. Dessa är oftast underhållande och visar på stora kvaliteter som låg långt före konkurrenterna. Genom att ställa frågor och syna deras svar och minspel genom att antingen låta arg, snäll eller något mitt emellan. Jag har dock problem med att läsa av karaktärernas beteende vilket många gånger slutar med att jag är stensäker på att jag väljer rätt men det visar sig snabbt att det var fel. Detta kan bero på att jag är en dålig förhörsledare också men det är inget som jag kan bekräfta. Min Phelps har humörsvängningar utan dess like och det blir nästa lite komiskt ibland.

Historien utvecklas snabbt och innan man vet ordet av det så är man mordutredare och har hamnat i en personlig vendetta. Jag känner ofta att jag inte har någon riktig koll på vad som händer rent storymässigt. Spelet känns väldigt splittrat och jag får ingen sammanhållning. Jag hade önskat att man hade fått mer tid att utforska sin huvudkaraktär för jag tror att det hade hjälpt mig att bry mig mer om vad som händer i hans liv.

L.A. Noire är för mig fortfarande en splittrad historia. Som deckare tycker jag att det fungerar bra och själva utredningarna är underhållande. Men spelets story och mellanlandningar förbryllar mig och skapar bara en större spricka mellan mig och Cole Phelps. När spelet sedan är över rycker jag på axlarna och undrar vad tusan det var som hände. Jag uppskattar verkligen att Rockstar återupplivar deras äldre spel och speciellt att de ger Nintendo Switch-ägare möjlighet att få spela deras omtalade spel. L.A. Noire får godkänt men det innehåller en del brister som jag har svårt för.

• Fortfarande tekniskt imponerande
  • Intressanta brottsfall
  • Förhören