Lara Croft and the Temple of Osiris

Av i i Recensioner, 4 Mer

Lara Croft and the Temple of Osiris

Den ”gamla” Lara Croft är tillbaka på gott och ont. Nu reser hon till Egypten för att leta rätt på Osiris gravkammare.

Förra Lara Croft-spelet, som kort och gott hette Tomb Raider, var en nystart av en gammal spelserie. I spelet utvecklades Laras personlighet från en ung osäker arkeolog till en mer erfaren sådan med större självförtroende. Handlingen var mycket stark och lade stor vikt vid Lara som person.

Nu, i och med att Lara Croft and the Temple of Osiris släpps, återgår spelserien till det mer ursprungliga formatet. Lara är lika tuff som i tidigare spel och här finns inget fokus på personlighetsutveckling. Skönt är också att man inte fastnat i den stereotypa könsfällan med en sexig, lättklädd kvinna som är så vanlig i spelvärlden. Lara är som hon är – påklädd och tuff. Det hela påminner mer om en traditionell mansroll än en stereotypisk kvinnoroll. Dessutom är startfältet helt könsneutralt med två kvinnor och två män.

Att Lara Croft and the Temple of Osiris är mer likt äldre Tomb Raider-spel är inte konstigt då spelet är en direkt uppföljare av Lara Croft and the Guardians of Light. Borta är också det storslagna utforskaräventyret och man är tillbaka till det mer ursprungliga – att undersöka gravar. Det gör du antingen ensam eller så bjuder du in några kompisar att dela äventyret med i ett fyra personers co-op. Fast du får räkna med en del kameraproblem om ni spelar tillsammans.

Du får följa med Lara till Egypten där den onde guden Set håller på att tillsammans med sina bundsförvanter ta över gravkamrarna och vädret. Du och ditt sällskap tvingas hjälpa den goda guden Osiris genom att leta rätt på alla delar av dennes staty som finns utspridda i gravkamrarna.

Hela spelet går ut på att man ska utforska gravkammare som snarast kan liknas vid en kombination av tempel och grottor. I gravkamrarna finns enkelt uttryckt tre saker – fiender som skyddar gravens hemligheter, samlarföremål och en massa problem att lösa.

Man får ett gäng olika vapen som kan användas till att besegra fienden och de placeras på styrkorset vilket ger snabb åtkomst åt dem. Det är bland annat vanliga pistoler, automatvapen, krypskyttegevär, eldsprutare och raketgevär. Att använda fjärrstyrda bomber är också ett mycket effektivt att besegra fienden på.

Problemlösningen är kärnan i Lara Croft and the Temple of Osiris. Den är ganska finurlig och kräver för det mesta flera steg. Här finns plattformar som stiger upp ur marken, bomber som du kan rulla till rätt plats, förrädiska fällor, rep att använda för att klättra uppför klippor med och mycket mera. Stundtals är problemlösningen briljant och sätter de små grå hjärncellerna på prov. I början av spelet förekommer dock en del partier där spelandet känns alltför repetitivt, men allt eftersom man spelar blir problemlösningen mer och mer avancerad och mindre repetitiv. Det räcker dock inte med bra problemlösning utan bosstriderna är överlag riktigt bra.

Det är kul och dessutom mycket intressant att spela gravkamrarna med olika antal spelare. Problemen förändras nämligen. Exempelvis kan de bli mer komplexa med fler spelare där det exempelvis kan tillkomma tryckplattor eller att grindar fungerar på annat sätt. Andra delar kan bli lättare då en kompis kan klättra upp på en avlägsen platå medan du själv försöker lösa en annan del av problemet.

Lara Croft and the Temple of Osiris fokuserar nästan helt på spelandet vilket ger berättandet en undanskymd plats. Om det är bra beror på vem man frågar. Spelet innehåller en stor portion utforskning av gravkammare och finurlig problemlösning. Du som spelat senaste Tomb Raider ska dock inte förvänta dig en regelrätt uppföljare. Lara Croft and the Temple of Osiris är nämligen ett helt annorlunda spel.

Det Bra

  • Tillbaka till gamla Lara Croft
  • Finurlig problemlösning
  • Fokuserar på spelandet, inte berättandet

Det Dåliga

  • Tillbaka till gamla Lara Croft
  • Kameran funkar inte så bra i co-op
  • Inte mycket till berättelse
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN