Legend of the Dragon

Av i i Recensioner, 2 Mer

Legend of the Dragon

Tvillingarna Ang och Ling, kända från Disney Cartoon, kämpar mot människor med specialförmågor. Sannie har testat spelet. Läs om även han vill ställa upp i kampen.

Legend of the Dragon är ett spel tillverkat av Neko Entertainment som är baserat på den just nu pågående tecknade serien på Disney Cartoon med samma namn. Serien handlar om ett par tvillingar vid namn Ang och Ling som tränar i Martial Arts och som kämpar mot människor med speciella förmågor precis som de själva, nämligen förmågan att förvandla sig till såkallade Guardians/Beasts.

Spelet har som man kanske kan förstå oerhört mycket med serien att göra och är ett licensspel, och alla vet ju hur licensspel funkar, dvs. inte alls. Spelet har ett ganska simpelt system, man har ett slag (A) och en spark (B) att välja på, man kan greppa (Wiimote-vift), man kan dubbelhoppa (upp upp), man kan rusha (fram fram), man kan hoppa bakåt (bak bak), man kan blockera (pil ner) och man kan ladda upp sig själv till en Guardian/Beast med hjälp av en enkel knappkombination (C och Z). Allt detta, frånsett greppningen, använder man normala kontroller till, med andra ord nyttjas inte Wiikontrollen till fullo, vilket i och för sig är en lättnad då kontrollen i allmänhet inte riktigt klaffar.

Det enda tillfället man brukar Wiikontrollens rörelsekänslighet är när man greppar motståndaren eller när man väl har laddat upp sig till en Guardian/Beast och avser att göra ett specialslag av någon sort (C och Z återigen för ett specialslag). I detta stadium använder man Wiikontrollen till att vifta åt olika håll för att göra en kombination som motståndaren sedan ska försöka kopiera för att undvika attacken. Specialattackerna i fråga är energiladdningar i form av energibollar, energistrålar eller rushkombos, alla olika specialattacker har olika sätt att avlossas på och olika sätt att styras på. Att göra kombinationerna för att avlossa energiladdningarna eller kombinationerna är inga problem, det är bara att vifta åt olika håll och hoppas på det bästa (att verkligen försöka lönar sig inte dock). Men att undvika är omöjligt tack vare kontrollen. Det är svårt att säga exakt vad på kontrollen som inte funkar för nästan allt är en enda stor röra. Det enda som finns att säga är att den verkligen inte är genomtänkt och passar definitivt inte för ändamålet.

Det är inte bara kontrollen som är dålig utan även ljudsättningen och avsaktandet av röster i spelet. Musiken fungerar ungefär som kontrollen, dvs. velig och allmänt kufiskt för att vara uppriktig och att det ovanpå allt fattas röstskådespeleri till ett spel som baseras på en serie är bara patetiskt.

Grafiken är nog en av få de aspekter som ändå verkar vara normalt och relativt fungerande, man ser i alla fall vad som händer och mer än så är det inte. Sedan om man bortser från att det ser livlöst, slappt och tråkigt ut finns det inte något att klaga på direkt.

Det finns dock andra saker som är värda att klaga mer på, mer än det ovanstående vill säga, och det är Questmode. Det funkar på det enkla vis att man som tre valfria kynnen (Ang, Ling och en tredje upplåsbar) ger sig ut på en förhållandevis stor karta med många olika typer att slåss mot. På kartan väljer man sedan i stil med Soul Calibur II vilken väg man ska gå och slåss sedan mot kommande fiender ännu en gång i stil med Soul Calibur II. Med olika krav på sig, så som tidsbegränsade slagsmål och reduktioner till hur man kan döda fienderna på blir man tvungen att kämpa sig igenom varje kamp. Allt från fiender som dör på bara ringouts till dom som tar skada av bara kombinationer till slag med händer till sparkar och så vidare. Att begränsa fightandet till olika kombinationer och så vidare är en fruktansvärt dum idé med tanke på den dåliga kontrollen. Fighterna känns inte roliga utan bara ångestfyllda och uttråkande.

För att summera spelet skulle jag rätteligen behövt uttrycka mig i väldig vrede och ilska, för det är så jag tycker om denna extremt ogenomtänkta smörja. Det finns nog inte många fightingspel som saknar så mycket känsla och kontroll som Legend of the Dragon gör. Frågan är om det ens finns något som kommer i närheten av denna totala katastrof. För er som inte är medvetna om att detta spel faktiskt finns så vill jag bara varna er, om ni ser detta spel i en reahylla någonstans och i all er omedvetenhet tror att ni vill ha det så bara låt det vara. Faktum är att ni inte ens bör titta på det, risken att dö i förtid är för stor.

Det Bra

  • Grafiken

Det Dåliga

  • Ljud
  • Kontroll
  • Spelbarhet
1

Skriven av: Sannie Jönsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi