Lego Indiana Jones: The Original Adventures

Nu när den nya Indiana Jones filmen gått upp på biograferna känns det helt perfekt att ett spel om samma karaktär gjorts. Skillnaden är bara att det här spelet handlar om de tre tidigare filmerna och en liten detalj som att spelets karaktärer och miljöer är gjorda i lego. I Lego Indiana Jones styr du Indiana och andra karaktärer genom filmerna Raiders of The Lost Arc, Temple of Doom och The Last Crusade. Spelet följer filmernas handling med en viss glimt i ögat. Ta t.ex. flykten från den stora stenen i början av Raiders of The Lost Arc. I spelet är stenen en stor kub uppbyggd av flera legobitar som inte alls rullar något vidare, men roligt är det!

Jag kan direkt säga att Lego Indiana Jones inte är ett spel för en person utan bäst spelas i lag med någon. Tyvärr finns det inget läge för att spela online så du blir tvingad att bjuda hem någon till dig om du vill uppleva spelet till fullo. Genom att med varsin karaktär ur Indiana Jones serien lösa enkla pussel, boxa på fiender och precis allt som ser ut som lego i omgivningen tar man sig vidare i spelet. Emellanåt stöter man på pussel som verkligen sätter ens lagarbete på prov och kräver mer kreativa idéer och som också ger större behållning att lösa.

De olika karaktärerna har olika egenskaper som hjälper en att lösa pusslen. Indiana har sin piska, de kvinnliga karaktärerna kan hoppa högt och den lilla kinesen Short Round från Temple of Doom har i egenskap att vara just liten. Många av karaktärerna har också någon form av fobi. I filmerna är Indiana Jones rädd för ormar vilket han är även i spelet. Det finns även många verktyg som man måste använda i spelet som spadar för skatter, skiftnycklar för att laga maskiner, böcker för att kunna läsa hieroglyfer och så vidare.

Det som gör Indiana Jones till ett spel man kommer spela länge, förutsatt att man har någon att spela med, är att det finns massvis av saker att göra. Varje gång man klarar en bana i spelet låser man upp karaktärerna man spelat med och sedan kan man gå tillbaka till en tidigare bana och använda dem där. Många av pusslen går nämligen inte att klara första gången man spelar utan man måste gå tillbaka med en annan karaktär. Det kan kännas frustrerande att inte få lösa allt på en gång men det går hand i hand med vad spelet egentligen handlar om. Att låsa upp, slå sönder och samla på saker.

Det finns några saker som inte riktigt fungerar så bra i spelet. T.ex. har de valt att lägga funktionen för att byta karaktär och att sätta sig i ett fordon på samma knapp. Detta kan medföra att när man i stridens hetta behöver sätta sig i ett fordon för att fly, plötsligt byter karaktär och dör. Något jag fann väldigt frustrerande i Lego Indiana Jones är att det kan vara väldigt lätt att av misstag lösa fel pussel eller gå genom fel dörr och ovilligt blir knuffad vidare till nästa sektion av spelet. Detta upplevde jag som störande när jag ville klara så mycket som möjligt innan jag gick vidare. Skjutvapnen i spelet, med undantag för bazookan, faller alla ganska platt och visade sig snabbt vara svårare att använda än plocka upp en spade, ett svärd eller helt bara använda nävarna. Det är även roligare att klubba folk med en spade och höra det efter följande *klonk* ljudet.

Ja, både ljud och grafik är väldigt bra i Lego Indiana Jones. Det märks att det funnits tre stora filmer att plocka musiken ifrån. Ljudeffekter håller också hög klass och ljudet som uppstår när man bygger saker av legobitar i spelet är ett av de mer beroendeframkallande jag hört i ett spel. Grafiken håller hög klass och det är något speciellt med att se miljöer som ska se så verkliga ut som möjligt på samma bild som växter och andra saker i lego. Alla karaktärerna är också väldigt bra gjorda och innehåller mycket personlighet så man finner sig ofta leendes när man spelar.

Lego Indiana Jones: The Original Adventures kan verka vara ett väldigt simpelt spel och det är det. Men vem säger att ett spel behöver vara avancerat för att vara otroligt roligt att spela? Gillar man att samla på sig saker och lösa pussel är detta ett perfekt spel. Se bara till att spela med en vän när spelet inte alls kommer till sin rätt när man är ensam. Blir man någonsin för gammal för lego? Tydligen inte!

• Stort omspelningvärde
  • Lego är lika roligt nu som förr
  • Utmanande pussel