Lego Marvel Avengers

Av i i Recensioner, 10 Mer

Lego Marvel Avengers

Traveller’s Tales fortsätter leverera Legospel. Nu är det Avengers från Marvel som blivit spel. Frågan är hur mycket Lego Marvel Avengers skiljer sig från tidigare Legospel.

Batman, The Hobbit, Jurassic World och Indiana Jones är bara några av alla filmer som Lego tagit sig an. Nu är det lätt att tro att Lego Marvel Avengers bygger på de båda Avengers-filmerna, men det är bara en del av sanningen. Nej, handlingen i Lego Marvel Avengers är ett hopkok från många av Marvels filmer, närmare bestämt The Avengers, Avengers: Age of Ultron, Captain America: The First Avenger, Iron Man 3, Thor: The Dark World och Captain America: The Winter Soldier. Jag råkar ha alla dessa filmer vilket gör att handlingen blev otroligt splittrad och fruktansvärt rörig för mig. Den blev faktiskt ett hemskt hopkok av ett gäng bra filmer. För barnen spelar det här ingen större roll även om de säkert kommer att finna storyn rörig. För de yngre spelar handlingen ingen som helst roll. De kan ju inte engelska. Warner Bros och Lego har nämligen inte bemödat sig med att översätta spelet den här gången heller. Varför? Visst, det kostar pengar, men Legospelen säljer som smör i solsken. SKÄRPNING!

Så till själva spelandet. Är det Star Wars? Är det Batman? Om man inte känner till dessa filmer så är det faktiskt svårt att veta. Varför? Jo, Traveller’s Tales fortsätter att mata oss med spel med i princip samma spelmekanik. Det är praktiskt taget bara nya teman som tillkommer från spel till spel. Jag kunde mer eller mindre ha kopierat en tidigare recension och bara bytt ut namnen utan att ni misstänkt att jag fuskat. Trots det tycks inte kidsen tröttna, och inte jag heller för den delen. Att återanvända ett spelkoncept på det här viset hade antagligen inte fungerat för någon annan än Lego.

Skämten haglar i mellansekvenserna där fiskar kastas i fientliga munnar, en gubbe blir en lampa och får en rejäl stöt med mera. Det gör givetvis att barnen får kul. Samtidigt gör det inte lika mycket att de kanske inte förstår engelska. De får ändå stor glädje av mellansekvenserna med många skratt som följd. Däremot kan de behöva hjälp i själva spelandet för att förstå de olika pusslen.

Lego Marvel Avengers är speciellt likt Lego Marvel Super Heroes. Många av superhjältarna i det spelet återfinns nämligen i Lego Marvel Avengers och de har samma egenskaper här. Det finns lite nya figurer, men det gäller främst olika agenter och civilpersoner. Jag har inte stenkoll, men det finns inte många nya superhjältar i Lego Marvel Avengers – det är mest nya varianter av samma superhjältar.

För er som inte känner till Legokonceptet kommer här en kort beskrivning. Man spelar med en Legofigur och en kompis kan när som helst hoppa in och hjälpa dig genom att spela med en annan figur. Man kan när som helst byta mellan de Legofigurer som är aktiva för tillfället. Varje figur har sina egna egenskaper. Hulken är exempelvis stark och kan dra sönder föremål. Iron Man kan, i motsatts till sitt alter ego Tony Stark, flyga vilket givetvis är användbart. Captain America har en praktisk sköld som inte bara kan skydda mot fientlig eldgivning utan kan även användas för att släcka bränder eller kastas på fiender. Överallt finns olika problem att lösa. Om det brinner ska man använda – gissa. Just det, Captain America. Och så fortsätter problemlösningen. Man kan aldrig hitta alla samlarföremål vid första genomspelningen av en bana. Man måste återkomma om man är ett samlarfreak. Detta då vissa banpartier bara kan nås med en figur som man inte har tillgänglig vid första spelomgången. När man låst upp en figur med rätt egenskaper kan man återkomma. Förutom de linjära banorna finns även en ganska stor hubbvärld där man befinner sig i New York. Här är det fritt att utforska staden lite som man själv vill.

Det här konceptet är som sagt definitivt inte unikt för Lego Marvel Avengers utan har använts under många år. Trots det håller det än idag. Lego Marvel Avengers når visserligen inte upp till de bästa Legospelen såsom Lego Batman och Lego Marvel Super Heroes men det är ändå bra.

• Mängder av figurer
  • Kul koncept
  • Massvis med saker att samla på