Lego Marvel Super Heroes 2

Av i i Recensioner, 7 Mer

Lego Marvel Super Heroes 2

Lego Marvel Super Heroes 2 innehåller många av framgångsfaktorerna från sin föregångare. I mångt och mycket är det samma spel i en annan förpackning.

Legospelen har gjorts i så många upplagor nu att jag har svårt att ens minnas alla. Indiana Jones, Star Wars, Harry Potter, Batman, Pirates of the Caribbean och Lord of the Rings är bara en bråkdel av de filmer och hjältar som har gjorts spel om i legoform. Ett av de mer populära spelen var Lego Marvel Super Heroes. Spelet innehöll över 150 karaktärer att hitta och spela som, massvis med gömda saker och flera anledningar till att spela om uppdragen med andra karaktärer för att hitta nya saker. Spelet innehöll också en helt okej story lik de så många Marvelfilmer som dominerar biodukarna idag.

Nu är då uppföljaren här och precis som utlovat är spelet mycket större än sin föregångare. Spelets story börjar actionfyllt med att Guardians of the Galaxy måste försvara Nova Corps planet från en invasion. Guardians med sin humor passar in perfekt i Legospelen som redan var ganska knasig från början. Det visar sig vara Kang Erövraren (icke att förväxla med Thanos som också är lila) som leder invasionen mot våra hjältar. Efter att ha ödelagt Nova Corps reser Kang till Jorden. Kangs plan är förstås att erövra universum med hjälp av kraften i tidsstenen. Med stenens hjälp sliter Kang våra hjältar från tid och rum och skapar en megastad som heter Chronopolis. Chronopolis är Marvel Super Heroes 2 nya öppna värld.

Chronopolis är som namnet låter uppbyggd av flera olika zoner tagna från olika tidseror eller platser i Marvels universum.  Staden innehåller Manhattan från flera olika tidseror, Asgård och Black Panthers hemland Wakanda bara för att nämna några.  De olika områdena är små men väldigt olika varandra och när alla är upplåsta är världen många gånger större än New York från första spelet.

Allt eftersom sluter fler och fler hjältar upp för att i slutändan storma Kangs citadell i mitten av kartan. Vägen dit är dock väldigt lång när Kang även transporterat en stor skara superskurkar till Chronopolis. De är antingen allierade med Kang eller så planerar dem att ta över makten och sedan förgöra hjältarna.

Storyn är som dragen direkt ur en serietidning och blir därmed rätt rörig men det gör inget för karaktärerna är oftast väldigt väl skrivna. Humor sitter och jag kom ofta på mig själv glatt skratta åt de skämt som drogs. Karaktärer som Wolverine och hans X-men lyser med sin frånvaro men har ersatts med andra färgglada karaktärer som Captain Marvel och Black Panther.

Kanske det mest negativa med Lego Marvel Super Heroes 2 är att det i slutändan är ett Legospel. Oavsett hur mycket välskriven story eller hur många 100 karaktärer de trycker in i spelet så följer spelet exakt samma formula som tidigare spel. Överallt i Chronopolis finns det uppdrag där du antingen ska hämta något, följa efter någon eller slå sönder legogubbar tills det slutar komma fler. Varje storyuppdrag betyder att du kommer trycka på attackknappen tills varje fiende faller isär för att sedan slå sönder hela banan i hopp om att hitta en väg framåt eller någon undangömd skatt. Vid slutet av varje banan är det en boss som du slår på tills han får slut på liv.

Kameran och kontrollen har alltid varit en plågsam sak i Legospelen och här är de faktiskt sämre än tidigare. Flyga som var en av de häftigaste superkrafterna i det första spelet har här förvandlats till det sämsta. Flyger man uppåt så hamnar kameran under spelaren och nedåt så hamnar den över. Detsamma gäller när man simmar. Kameran är alltid lite för nära och det blir svårt att se vart man ska och tyvärr innehåller spelet en stor mängd flygning och simning som aldrig blir speciellt kul.

Spelets pussel kan stundvis bli frustrerande när jag flera tillfällen sprang och letade hur jag skulle komma vidare bara för att inse att det fanns ett litet objekt som behövde slås sönder för att kunna bygga en manick som gör det möjligt öppna en dörr. Det rör sig inte om svåra pussel men de kommuniceras dåligt.

Som jag skrivit tidigare är Lego Marvel Super Heroes 2 ett enormt spel. Mängden karaktärer man kan spela som är nästan skrämmande och då fanns det redan många i det förra spelet. Tyvärr är de flesta rätt lika. Vissa kan flyga, vissa kan klättra, vissa använder skjutvapen och vissa slåss med nävarna. Det tas inte heller någon hänsyn till om du är bekant med karaktärerna sedan tidigare. Hade det inte varit en idé att bilda spelarna i vem She-Hulk är och vilken relation hon har till Hulken? Eller vem Spider-Gwen är för de som inte läser serietidningarna? En missad chans till att få fler att läsa serietidningar.

Efter att ha klarat ut storyn i spelet hade jag bara slutfört lite över 30 % av spelet så det finns mängder att göra även efter storyn tagit slut. Frågan är dock om man orkar. Spelet erbjuder absolut ingen utmaning förutom i form av dålig kontroll och kamera. För ett fan av Marvel finns det mycket att uppskatta när storyn och karaktärerna är välskrivna. Själva spelet osar gammal speldesign som är i ett stort behov av uppdatering. Har man spelat ett Lego-spel har man snart spelat alla.

• Chronopolis är enormt
  • Mängder av saker att göra
  • Välskrivna karaktärer och story