Lego Marvel Super Heroes

Av i i Recensioner, 1 Mer

Lego Marvel Super Heroes

Vad har Spider-Man, Hulken, Iron Man, Captain America och Wolverine gemensamt? Jo, de är alla hjältar i det nya legospelet med idel superhjältar och superskurkar.

Det har gått minst sagt inflation i legospel. Det pumpas ut spel efter spel. TT Games ligger definitivt inte på latsidan. Trots det säljer spelen bra. Att alla spel sedan mer eller mindre bygger på samma spelidé gör att barnen borde ha tröttnat för längesedan. Å andra sidan så känner barnen igen sig och vet vad de får när de skaffar ett nytt spel. Samtidigt längtar jag som skribent efter något helt nytt. Gör inte barnen det också?

Hulken är nog den mest intressanta karaktären i Lego Marvel Super Heroes. Han är som du säkert känner till gigantisk och helt grön. Trots sin storlek är han väldigt snäll här i detta spel och han kommer med korta, gulliga repliker. Fast, här får många barn problem. Än en gång vägrar nämligen Warner Bros. Interactive att översätta legospelen till svenska och vi får nöja oss med engelskan vilket givetvis gör att många barn inte förstår replikerna. Engelskan gör dock inte så att barnen får problem att förstå hur man spelar utan Lego Marvel Super Heroes är lätt att lära sig.

Om jag fortsätter med Hulken så är han lite speciell eftersom han kan omvandlas till sitt ursprungliga jag, Bruce Banner, när han lugnat ner sig. Som Bruce Banner kan man exempelvis klättra i rep vilket man inte kan som Hulken. Lego Marvel Super Heroes innehåller precis som alla andra legospel mycket problemlösning. Nu blir problemen aldrig speciellt svåra utan man får hela tiden olika tips om vad som ska göras. Exempelvis är det aldrig någon tvekan när man ska använda Spider-Mans spindelsinne eller Wolverines motsvarighet till detta sjätte sinne. När man använder dessa sinnen så hittar man något som dolts, exempelvis en vägg man kan klättra uppför eller handtag som Spider-Man kan använda sin spindelväv på. Svårighetsgraden ligger dock på en bra nivå så att målgruppen får tillräcklig stimulans utan att tycka att det blir för svårt.

Jag fortsätter med några exempel på hjältar. Iron Man kan flyga och Captain America kan använda sin sköld som skydd mot eld. Black Widows förmåga att göra sig osynlig gör att hon kan smyga sig fram obemärkt medan Mister Fantastics gummiartade kropp kan omvandlas till skruvmejslar, tekannor, vattenledningar och mycket annat användbart. Det gäller hela tiden att använda rätt figur för att lösa olika problem och om du har en kompis så blir det extra kul om ni hjälps åt att spela banorna.

I sann legospelsanda kan man dock inte spela alla delar av banorna första gången man besöker dem utan genom. Istället måste man återkomma till banorna med andra karaktärer som har helt nya egenskaper för att kunna man klara de delar av banorna som var omöjliga att spela igenom vid första besöket.

Det som är allra bäst med Lego Marvel Super Heroes är kampen mellan det goda och det onda med härliga karaktärer som man lätt känner igen om man läst Marvels serietidningar eller sett filmer byggda på dem. Sandman är exempelvis en enorm skurk som det kräver lite list att klara av. Men, lite vatten och annat gör kampen lättare. Man får möta ett stort antal superskurkar i olika bosstrider som jag har lite dubbla åsikter om. Vissa bosstriderna är nämligen riktigt kul medan andra är på tok för lätta. Ett exempel på en löjligt enkel boss är striden mot dr. Octopus. Den går nästan helt av sig själv och man behöver inte tänka alls utan man får hela tiden instruktioner om vad som ska göras. Andra strider kräver lite mer tänk och de är betydligt roligare.

Förutom de 15 banorna består Lego Marvel Super Heroes även av en stor värld som man kan upptäcka. Man kan strosa runt i New York eller kapa en bil och åka runt i staden. Man får dessutom chansen att utföra olika uppdrag åt stadens invånare vilket förlänger speltiden en hel del åt den som gillar sådant.

Summa summarum, om du har spelat ett legospel tidigare så vet du vad som väntar dig i Lego Marvel Super Heroes. Det är samma spelidé som tidigare. När ska TT Games chocka oss med ett helt nyskapande legospel? Trots att jag längtar efter ett nytt spelkoncept så kan jag inte säga annat än att de flesta legospel är charmiga och kul. Lego Marvel Super Heroes är nog det bästa spelet i serien och om du gillar superhjältar så får du verkligen ditt lystmäte tillgodosett. Här bjuds på ren och skär spelglädje. Hade spelet varit på svenska hade tian suttit som en smäck i betyget. Fast, det är synd att alla legospel hittills varit så grabbiga, och Lego Marvel Super Heroes är definitivt inget undantag från detta. Tjejernas första legospel kommer dock snart i form av Lego Friends till Nintendo 3DS.

• Spelidén håller än
  • Ett av de bästa legospelen
  • Coola hjältar