Lego Ninjago: Shadow of Ronin

Lego Ninjago: Shadow of Ronin

Legos egna ninjakrigare är på krigsstigen mot den mystiske superskurken Ronin. Vem är han? Vad vill han? Varifrån har all hans ondska kommit?

Att skriva en recension om ett Legospel blir lätt en upprepning. Varför? Så undrar säkert den som inte spelat Legospel tidigare. Jo, det beror på att alla Legoälskare formligen överöses med Legospel. Utvecklarna, TT Games, är minst sagt flitiga. På gott och ont har Legospelen dessutom i stort sett samma spelupplägg vilket gör att man kan undra när marknaden är mättad. Nu älskar kidsen Legospelen så marknaden lär inte bli mättad på ett tag.

I Lego Ninjago: Shadow of Ronin får barnen spela som de populära ninjakrigarna i Legoserien Ninjago. Man har alltså byggt spelet på Legos egna karaktärer och inte på någon licens som i många tidigare spel. Här får man bland annat spela som Jay, Wu, Nya och Zane. Av dessa är Jay en komisk prick. Han tror sig vara störst, bäst och vackrast. Han kan ta sig an allt och alla. Åtminstone om man får tro hans stora mun. Det visar sig snart att han istället är klumpig och att övriga i gänget ofta får komma till hans undsättning. Allt under dråpliga former som ger en perfekt komisk krydda åt spelet. Synd bara att så många barn inte förstår engelskan. Det gör att barnen missar den härliga handlingen som verkligen känns som ur en barnfilm. Varför envisas Lego med att inte översätta sina spel?

Spelmässigt hamnar Lego Ninjago: Shadow of Ronin i samma fack som övriga Legospel. Här finns inte mycket nytt i den grundläggande spelmekaniken. Som vanligt använder du dina olika Legogubbar för att lösa mängder av problem. Varje karaktär har sin egen egenskap vilket gör att den exempelvis kan öppna en viss port. Nästa problem kanske kräver en annan figur och då är det bara att byta. Totalt kan man växla mellan åtta figurer samtidigt. Givetvis finns även det obligatoriska byggandet av olika konstruktioner med Legoklossar samt en mängd fientligt inställda skurkar.

Den ultimata belöningen efter varje bana är fem specialklossar. En får man automatiskt när man klarat en bana. De övriga kräver olika motprestationer, exempelvis att hitta stora klossar på banan eller samla ihop ett stort antal små klossar. De två sista klossarna får man genom prestationer som är specifika för varje bana som att besegra en viss motståndare eller att samla ihop några specialgrejer.

Hur är då Lego Ninjago: Shadow of Ronin att spela jämfört med tidigare Legospel? Jo, det är riktigt kul. Inte lika bra som Batman-spelen, men ändå riktigt bra. Här får barn som gillar Ninjago utlopp för sin fantasi. Det är inte bara själva spelande som är bra utan storyn är även den mycket bra. Dessutom har man försett alla Legokaraktärer med bra röster vilket inte alltid är fallet med barnspel.

• Storyn
  • Komiken
  • Kul spel