Lego Pirates of the Caribbean: The Video Game

Drömmer du om att bli en ökänd pirat och segla runt bland de västindiska öarna och sätta skräck bland sjöfararna? Nu har du chansen att bli piratkapten.

Kapten Jack Sparrow har varit huvudrollsinnehavare de fyra filmerna Pirates of the Caribbean. Han är en karismatisk pirat med en stor portion självförtroende. I spelet Lego Pirates of the Caribbean kan du spela igenom samtliga fyra filmer. Du spelar inte enbart som Jack Sparrow utan även som en mängd andra karaktärer hämtade från filmerna, däribland Will Turner, Elisabeth Swahn och Hector Barbossa. Dessutom kan du skapa dina alldeles egna pirater och spela med dessa.

Ni som spelat tidigare Legospel kommer att känna igen er eftersom mycket av spelmomenten är identiska, men det finns även en del nyheter som gör att Lego Pirates of the Caribbean sticker ut lite från övriga Legospel.

Spelet är uppdelat i fyra äventyr som vart och ett baseras på en av de fyra filmerna. Varje äventyr är i sin tur uppdelat i fyra banor. Du leder hela tiden ett följe bestående av mellan en och åtta karaktärer. Det är enkelt att byta mellan dessa figurer. Antingen trycker du på L- respektive R-knappen eller också pekar du på din karaktärs ansikte på pekskärmen. Det är emellertid enbart en av dina figurer som syns på skärmen.

Du får hela tiden byta mellan karaktärerna eftersom olika figurer kan genomföra olika uppdrag. Exempelvis behövs en smed för att laga blå Legoföremål. Vissa figurer kan kasta rep med ankarliknande föremål och använda denna för att ankra i öglor. Jack Sparrow har en kompass med vars hjälp han kan hitta gömda föremål. Magiker kan bland annat flytta föremål. Vissa föremål kan användas enbart av soldater medan man måste vara pirat för att använda andra. Genom att använda rätt karaktär ska man lösa en mängd problem som man ställs inför. Problemlösningen är dock lite väl enkel. Man behöver nämligen aldrig tänka speciellt länge för att lösa de problem man ställs inför.

Ibland får man dyka i Karibiens blå vatten efter skatter och annat. Man har begränsad mängd luft i lungorna, men man kan fylla på luftförrådet genom att andas in luft som produceras av stora musslor. På vissa ställen får man även möjlighet att styra en hund, en papegoja, en apa eller en leksaksbåt vilket är kul inslag i spelandet.

De flesta karaktärer slåss med svärd. Det gör man genom upprepade tryckningar på Y-knappen. Det finns även ett alternativt sätt att slåss med svärd på. Det ger lite omväxling i spelandet. Några av fienderna utmanar nämligen din karaktär på en svärdsduell. För att vinna övervikt i duellen ska man snabbt trycka på B-knappen tills en mätare är fylld. Sedan visas tre bokstäver i följd och man ska trycka på rätt bokstavsknappar. Dessutom har vissa figurer svärd eller musketör.

Som vanligt finns en hel del föremål att samla på. Bland annat Legostenar som ligger lite varstans och som man får när man krossar olika Legoföremål. Samlar du tillräckligt många Legostenar rankas du som Äkta pirat. Legostenarna kan du använda som valuta och bland annat köpa nya karaktärer med. Du kan också samla på flaskbåtar, röda Legoklossar och mynt.

Precis som i alla andra Legospel så kan du inte samla allt på en bana första gången du besöker den eftersom vissa delar av banorna är låsta. Det kan exempelvis vara att det krävs en soldat för att låsa upp en bit av banan. Har du då ingen soldat så får du återkomma senare med en soldat i vad som kallas Fritt spel. I Fritt spel kan du fritt välja mellan alla upplåsta karaktärer medan man i berättelseläget bara kan spela med vissa förutbestämda figurer. Genom att vissa delar av banorna inte låses upp under berättelseläget är omspelsvärdet stort och det är kul att återkomma till banorna en andra gång. Det förlänger speltiden väsentligt.

Lego Pirates of the Caribbean är ett roligt spel. Det är dock i enklaste laget. Nintendo 3DS-versionen är betydligt enklare än det till stationära konsoler. Jag har tidigare spelat igenom Lego Pirates of the Caribbean till Playstation 3 och i det spelet dog jag många gånger medan jag inte dog en enda gång i 3DS-versionen. Vidare blev jag utan några som helst problem Äkta pirat på samtliga banor medan jag misslyckades på några banor till Playstation 3.

Trots detta tycker jag att Lego Pirates of the Caribbean är ett bra spel. Det har häftiga 3D-effekter och spelet är humorfyllt. Spelet har översatts till svenska vilket underlättar för barnen. Jag kan rekommendera spelet. Trots att jag spelat genom Playstation 3-versionen så hade jag mycket glädje även av spelet till 3DS.

• Humorfyllt
  • Häftiga 3D-effekter
  • Fritt spel ger ett omspelsvärde