Lego Worlds

Lego Worlds

Legos fantasifulla värld finns nu i en Nintendo Switch (eller annan konsol) nära dig. Är du redo att bygga ditt livs skapelse?

Lego Worlds är precis som namnet anger ett spel fyllt av legovärldar som ligger utspridda som platta planeter runt vårt universum. Det gäller att bygga så mycket man bara orkar.

Det är klokt att börja med äventyrsläget och vänta med sandlådeläget ett tag. Äventyrsläget börjar med några planeter där man lär sig grunderna i legobyggandets konst. När man väl tagit sig igenom den biten kan man om man vill gå vidare till sandlådeläget eller fortsätta äventyret.

Man får ett antal verktyg som används till att såväl vinna nya klossar och objekt som att bygga allt möjligt och förändra det man skapat. De flesta verktygen är enkla att använda, men mycket känns trots det lite småklumpigt gjort där byggandet kunde varit smidigare. Disney hade tidigare en spelserie kallad Disney Infinity. Byggandet där var enligt mig både smidigare och roligare än i Lego Worlds. Ett exempel på klumpighet: Jag fightades med mitt svärd mot en ondsint typ. Det gick bra, men plötsligt stod jag där med en påse nötter i min hand som jag försökte slå den där typen i skallen med. Den hade jag ofrivilligt plockat upp på marken. Det gick givetvis inte så bra i striden. Det är lite omständligt att byta tillbaka till svärdet så det hann jag inte innan jag dog. Men, detta är ett legospel. Därför återuppstod jag givetvis igen även om jag tappade några legomynt.

Nu är allt inte bara att bygga med klossar vilket ingår i byggverktyget. Vill man byta färg använder man… rätt gissat, färgverktyget. Det var inte kul att använda detta verktyg eftersom det var lite bångstyrigt. Man kan även kopiera hela eller delar av ens skapelser för att placera på andra ställen. De sparas smidigt nog så att man kan placera kopian i en helt annan värld. Detta verktyg var enkelt att använda.

Landskapet är en viktig del av byggandet. För att omforma befintligt landskap används ett landskapsverktyg där man bland annat kan höja och sänka landskapet och bygga broar. Landskapsverktyget är fullt okej och mycket användbart, men man får lätt med delar av landskapet av misstag vilket känns lite trist. Man kan till och med skapa grottor och tunnlar. Det var kul, men kameran fick ofta problem i trånga utrymmen vilket gjorde att man inte såg speciellt bra.

I fribyggarverktyget får man tillgång till samtliga verktyg i ett i en meny. Det verktyget känns lite konstig och inte helt nödvändigt då alla verktyg även finns samlade i ett hjul.

Förutom att lära sig grunderna ska man även samla in objekt. Det gör man med upptäcktsverktyget. Rikta det mot ett objekt – en blomma, grind eller annat – och du får det i din samling. Dessutom kan man samla såväl karaktärer som djur på detta sätt.

När lärodelen är avklarad fortsätter äventyret på planet efter planet. Jag vet inte hur många sådana världar det finns, men det är många. Dessa kan slumpas fram om man så önskar. Resultatet blir ofta riktigt bra med tuffa världar som resultat. I världarna väntar utmaningar i form av uppdrag från olika karaktärer. Ibland kan man dessutom mata hästar, kaniner, ekorrar och andra djur. De flesta uppdrag går ut på att använda något verktyg eller leta upp något. Variationen är inte stor. När man klarat ett uppdrag får man en värdefull guldkloss samt ofta möjligheten att spara karaktären i ens samling.

Sandlådeläget är en fri värld, eller rättare sagt världar, där man kan skapa allt möjligt med hjälp av de verktyg och kunskaper man fick i äventyrsdelen. Allt är upplåst från början. Såväl verktyg som objekt och klossar väntar på dig utan att du behöver anstränga dig för att låsa upp dem.

Jag frågade ett par killar som tidigare spelat Lego Worlds på andra konsoler (inte Switch) vad de tyckte om spelet. De tyckte att det var roligare att bygga i Minecraft. Om det beror på att Minecraft är inne och att de spelat det ett tag eller vad det beror på kan jag inte uttala mig om. Killarna sa att de spelat några få världar innan de tröttnade. Det var inte speciellt kul sa de. Antagligen har de spelat färre världar än jag. Att de tröttnade fort är inget bra betyg åt Lego Worlds. Själv tycker jag att spelet är värt ett högre betyg än så. Disney hade tidigare en spelserie kallad Disney Infinity. Byggandet där var enligt mig både smidigare och roligare än i Lego Worlds.

Lego Worlds stimulerar fantasin och kreativiteten. Det finns väldigt mycket innehåll i form av mängder av häftiga världar, klossar och objekt. Många verktyg är lite klumpigt utformade vilket ger att en hel del blir småbökigt. Dessutom är uppdragen i äventyrsdelen inte speciellt inspirerande.

• Många världar, klossar och objekt
  • Coola världar och skapelser
  • Stimulerar kreativiteten