Leo’s Fortune

Leo’s Fortune

Leo är en vresig hårboll med mustasch som misstänker allt och alla gällande hans försvunna förmögenhet. Detta i ett pusselfyllt plattformsspel.

Leo charmar då han ser ut som en luden boll. Dessutom har han mustasch vilket är kronan på verket. Även hans vresiga stämma är oemotståndligt. Han är dock sur. Han har varit en mycket framgångsrik uppfinnare vilket har gjort att han lyckats bygga upp en rejäl förmögenhet. En dag står han emellertid där helt barskrapad. Någon har tagit alla hans guldpengar. Misstanken går direkt till några släktingar som även de byggt upp en förmögenhet som dock försvunnit på något tragiskt sätt. Är det de som tagit Leos förmögenhet?

Leo’s Fortune är ett problembaserat plattformsspel som har sitt ursprung bland mobilspelen. Det märks på så sätt att spelet är relativt kort – 2-3 timmar. Fast om man vill skrapa ihop alla stjärnor får man räkna med några timmar till. Man kan få tre stjärnor per bana – samla alla mynt, inte dö och klara måltiden. Att samla alla mynt är för det mesta lätt. De två andra målen är däremot betydligt svårare. På många banor får man nämligen räkna med att dö några gånger innan man fått in snitsen förbi alla hinder. Att klara måltiden är definitivt heller inget man gör första gången man spelar då det för det mesta krävs att man övar lite på de svårare partierna först.

Leo springer tacksamt åt det håll man vill. Förutom standardutseendet kan han anta ytterligare en form som fluffig hårboll. Det är mycket användbart. Exempelvis hoppar han på det sättet och glidflyger. För att klara banorna gäller det att skifta mellan dessa två former. Den fluffiga formen kan även användas till att trycka på spakar eller se till att Leo fastnar i smala gångar.

Leo’s Fortune handlar mycket om att antingen lösa något problem eller att tajma hopp och annat på rätt sätt. Det kräver, speciellt i slutet, att man är tålmodig och lär sig undvika plötslig död. Att dö gör i och för sig inte så mycket i sig då man genast återuppstår på senaste kontrollpunkt. Ett enda dödsfall innebär emellertid att man inte får just denna stjärna. Dessutom förlorar man värdefull tid om man försöker klara banan på tid. När man dör kan man definitivt inte klaga på någon taskig kontroll utan den är mycket tajt och alla felsteg man gör beror helt och hållet på spelaren.

I spelet ställs du som sagt inför en hel del hinder. Många är försedda med taggar som du absolut inte får komma i kontakt med. Här finns också bland annat kanonkulor och lådor som du kan använda som vikter, brytare, mördande sågblad, lömska fällor, framrusande tåg och vippbrädor i mängd. Allt ser ut som man kan tänka sig att Leos bästa uppfinningar såg ut.

Förutom standardbanorna finns även några bonusbanor som på ett eller annat sätt går på tid. I ärlighetens namn tycker jag att dessa bonusbanor inte riktigt når upp till samma nivå som övriga banor. För att låsa upp en bonusbana måste man vinna tillräckligt med stjärnor vilket till en början var lätt men som senare var betydligt knepigare.

Om jag nu ska fortsätta och titta lite på grafik och ljud så tycker jag att utvecklarna lyckats bra på den fronten. Leo’s Fortune är verkligen charmigt med läcker grafik och några olika världar. Speciellt gillar jag Leo. Han är mycket snyggt animerad och berättarrösten är verkligen bra med sin östeuropeiska brytning. Musiken är också bra, om än något enformig i längden.

Mitt helhetsintryck av Leo’s Fortune är att det är ett charmigt (nu börjar det ordet bli uttjatat) spel som jag tycker att alla plattformsspelare bör ta sig en titt på. Spelet är i kortaste laget, men å andra sidan är det inte dyrt heller.

• Leo är charmig
  • Håll tungan rätt i munnen
  • Berättarrösten