Lethal Lance

Lethal Lance

Lethal Lance flörtar hejvilt med äldre plattformsspel. För den skull är det inget omodernt spel om vi ska tro Mats.

Det vimlar av spel som mer eller mindre hämtat inspiration från den gamla skolans plattformsspel. Det är lätt att ett sådant spel inte syns i vimlet av liknande spel. Dessutom är det lätt att ett retroflörtande spel känns omodernt. Det måste finnas något speciellt för att kunna sälja bra. Lethal Lance har en del som gör att det känns fräscht och inte omodernt. Det är främst två saker som gör att jag tycker att Lethal Lance känns som ett spel som sticker ut. Dels är det en självironisk humor. Och dels att det är rejält utmanande för den som vill samtidigt ganska lätt för den som så önskar. Det senare kräver en förklaring, men jag börjar med humorn.

Utvecklarna LL Team har lyckats lägga in en hel del humor trots att det knappast finns någon story alls i Lethal Lance. Ta bara hur man valt att betygsätta dig efter varje bana. Att vara en gentleman i ett actionladdat plattformsspel är givetvis inget att sträva efter. Men om du lyckas lite bättre kan du bli Mr. Serious, fast då har du ändå inte lyckats fullt ut på en bana. Även vissa fiender är lite komiskt skapade. Det gäller exempelvis ett sorts gulligt monster som bär en riktigt ful krona.

Så till det här med att Lethal Lance är både utmanande och lätt samtidigt. Efter några banor valde jag att spela varje bana på två sätt. Första gången jag spelade en bana nöjde jag mig med att ta mig i mål – det kvittade om jag blev kallad Rookie eller Gentleman. Det visade sig att det var riktigt lätt att klara banorna utan att tänka på hur man betygsattes. Det var egentligen bara några få banor i slutet som kändes utmanande.

Däremot får du en riktigt tuff utmaning om du vill vinna alla stjärnor och därmed få högsta betyg på alla banor. Betyget är beroende på tre faktorer – att samla alla mynt, att inte tappa någon hälsa samt att klara banorna inom utsatt tid. Man får en stjärna för varje mål man klarat. Av dessa var tiden absolut svårast att klara av. Man var tvungen att klara banorna utan att slösa speciellt mycket tid i onödan för att få tidsstjärnan. Myntstjärnan var betydligt lättare att erbjuda även om vissa mynt kunde vara knepiga att nå. Svårighetsgraden att erövra hälsostjärnan, där man inte förlorat något av de tre hjärtan man hade från start, varierade en del från bana till bana. På vissa banor var det jättelätt att vinna hälsostjärnan medan det betydligt var tuffare på andra.

Lethal Lance ger sig ut på jakt att rensa bort alla fiender. Spelupplägget är mycket enkelt. Det är bara att hoppa runt bland plattformarna och skjuta fiender samt samla mynt. Ibland dyker en nyckel upp som låser upp någon specifik del av banan. Kontrollen är mycket enkel. Det finns fyra knappar – vänster, höger, hoppa och skjuta. Det är allt. Knapparna fungerar bra, men om du tycker de placerats fel så kan du faktiskt flytta dem dit det passar dig. Det är något som fler spel till mobiler och surfplattor borde erbjuda.

Det finns fyra världar med vardera åtta banor (alltså totalt 32 stycken så slipper du räkna ut det). Världarna har spännande namn såsom Frozen Den och Deathlands. Tyvärr skiljer sig inte banorna åt speciellt mycket mellan världarna. Inte ens fienden varierar speciellt mycket. Vissa fiender byter färg såsom en apa som är vit i Frozen Den medan den är brun i övriga världar. Nu ska man ju inte kräva alltför mycket av ett såhär billigt spel, men lite större variation hade inte skadat. När du väl köpt spelet så behöver du dock inte oroas för att du måste köpa en massa saker inifrån spelet utan allt finns med från början.

Lethal Lance är som sagt ett plattformsspel stöpt ur den äldre skolan och som tydligt flörtar med retrospelen, men som ändå känns som ett modernt spel. Trots ett enkelt upplägg är Lethal Lance riktigt kul att spela och rejält utmanande om du vill vinna alla stjärnor på varje bana. Synd bara att banorna är väl lika varandra och att det finns få sorters fiender.

• Utmanande att vinna alla stjärnor
  • Självironisk humor
  • Kan flytta knapparna i kontrollen som man vill