Lethal VR

Av i i Recensioner, 6 Mer

Att ge sig ut på skjutbanan med måltavlor runt omkring sig kan väl aldrig vara fel? Speciellt inte i ett spel utvecklat för VR?

Virtual reality har nu haft ett halvår på sig att mogna. Det har funnits många möjligheter för nya genrer och djärva grepp. En imponerande mängd mindre indiespel har skapat upplevelser som verkligen inte kan jämföras med något som funnits tidigare. Med dessa spel kan man inte beskriva upplevelsen för den som inte provat HTC Vive på egen hand, så jag tänker inte lägga tid på att försöka. Det har så klart också skapats en stor mängd spel som är antingen anpassningar av icke-VR-spel eller mer klassiska spelupplevelser i ett VR-omslag. Lethal VR hör helt klart till den senare kategorin.

leathal_vr01
Team17 är en mindre brittisk spelstudio vars namn för de flesta är synonymt med deras absolut största spelserie, Worms. Man skulle kunna hoppats på att se något lika fantasifullt och humoristiskt som studions turbaserade shooter-spel. Istället är Lethal VR en ytterst fantasilös skjutbana med liten variation och låg återspelbarhet. Spelet har enbart ett huvudläge som är en serie utmaningar där spelaren använder olika vapen för att skjuta prick på måltavlor, rörliga personmåltavlor eller andra objekt. Spelets enda utmaning i min mening ligger i att maximera sin poäng på varje utmaning. Själva tröskelvärdena för att klara sig vidare till nästa utmaning är så låga att det inte upplevs som underhållande.

Lethal VR förhåller sig relativt väl till de möjligheter som virtual reality erbjuder. Spelet är utvecklat från grunden för VR. Något som inte bara är viktigt, utan vitalt för att en titel ska kunna ge en bra vr-upplevelse. Tyvärr nöjer sig spelet med att utnyttja stående position och 360 graders spelfält som möjligheter under spelandet. Om man jämför spelet med andra framgångsrika shooter-titlar till Vive som Space Pirate Trainer eller Budget Cuts så ser man snabbt vilka otroligt starka interaktionsmönster man missar genom att ta den här typen av lätta beslut.

leathal_vr05

Den version av spelet jag har testat var en betaversion. Med detta sagt fann jag att spelet var buggigt på vissa ställen och inte kändes förlitligt med vissa av vapnen. Och inte bara för att jag är kass på att kasta knivar. Spelet kommer kosta €15 när det släpps på Steam. Ett otroligt överpris för vad spelet erbjuder. Jag skulle rekommendera alla Vive-ägare att först köpa Holopoint, Space Pirate Trainer, Budget Cuts och Hover Junkers som mycket bättre alternativ till Lethal VR. Som ett gratis demo kan jag se att någon som verkligen älskar att skjuta prick skulle kunna ha en bra upplevelse, men utöver detta kan jag inte se Lethal VR gå hem någonstans.

Det Bra

  • Byggt för VR
  • Bra utseende
  • Dubbla uzis är kul

Det Dåliga

  • Ensidigt
  • Tråkigt
  • Många bättre alternativ
3

Skriven av: Viktor Larsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

I uppföljaren till Bungies storsäljare Destiny får du möjlighet att utforska fyra nya världar med tre nya subklasse… https://t.co/QZcRjHFTK0
Creative utökar sitt produktsortiment för gamers med en ny mus. Är deras debut bland spelmössen lyckad? #siegem04… https://t.co/xNMq9C2Mod
Tonårsproblem låter kanske som vardagsmat. Life Is Strange har dock sin egna twist på den så kallade vardagsmaten.… https://t.co/ii5QrmH3sp