Little Deviants

Little Deviants

Devianterna lever inget enkelt liv. De har blivit nedskjutna av robotar och är bland oss människor. Nu väntar ett äventyr med fientliga robotar och zombies.

Sony och Bigbig Studios tycks ha haft ett syfte med utvecklingen av spelet – att ta fram ett spel som utnyttjar och åskådliggör PS Vitas alla finesser. PS Vitan är välförsedd just när det gäller finesser och Little Deviants utnyttjar dessa väl. PS Vita har bland annat försetts med touchskärm, styrplatta på baksidan, mikrofon, kamera och rörelsedetektorer och samtliga dessa används i Little Deviants.

Little Deviants består av 30 nivåer. Varje nivå består av ett minispel, men eftersom vissa minispel återkommer är det totala antalet minispel lägre än så. Jag vet inte det exakta antalet, men jag tror det rör sig om ett 20-tal.

Kvalitén på minispelen varierar kraftigt, alltifrån trista till väldigt kul. Det första minispelet, kallat Rullande ängar, visade sig vara riktigt krångligt. Det tog ett tag innan jag fick till styrningen. I spelet pekar man på styrplattan som finns på baksidan av PS Vita. När man gör det höjs landskapet och det gäller att rulla devianten till mål. Precis som i andra minispel gäller det även att samla stjärnor då dessa ger poäng. Har man tillräckligt med poäng när minispelet är slut så vinner man en medalj. För att låsa upp en ny bana krävs minst brons. Det är i de flesta minispel inte så knepigt att vinna denna medalj, men att vinna ädlare medaljer är svårt, speciellt guldmedaljen som för det mesta är näst intill omöjlig att erövra.

Ett annat exempel på minispel är Fallskärmsframfart där man styr en fallande deviant genom ringar med hjälp av Vitans rörelsekänsliga sensorer. I Ruckelknuff använder man både touchskärmen och den bakre styrplattan. Man greppar runt Vitan och likt en slangbåge skjuter man iväg devianterna mot robotar. Mikrofonen används bland annat i Tonträff där man genom att sjunga eller vissla ska träffa rätt toner – svårt för en som nästan är tondöv.

Tonträff är ju inget spel som man direkt spelar på en fullsatt buss då man känner sig pinsam värre. Likaså passar det inte att spela Robotinvasion i en buss. I detta minispel skjuter man ner flygande robotar och med hjälp av den bakre kameran befinner sig både dina devianter och robotarna på den plats där du är. Det är riktigt kul och helt plötsligt måste man vända sig om och skjuta ner fiender som kommer bakifrån.

Det här var exempel på spel som använder PS Vitans olika finesser som kontroller. Little Deviants är ett spel som ger god variation i och med man kontrollerar sina devianter på så många olika sätt. Däremot är det inget spel för dig som vill drömma dig in i en avancerad story.

Jag gillar Little Deviants även om det finns några bottennapp bland minispelen. En annan mystisk detalj är att det, i äventyrsläget, inte finns något snabbt sätt att hoppa vidare till nästa spel. Grafiskt är Little Deviants ett sött spel, men det söta innebär inte att spelet är lätt. Som sagt är det näst intill omöjligt att vinna den ädlaste medaljen. Ett stort plus till att spelet är helt översatt till svenska.

• Stor variation
  • Kul med Vitans alla finesser
  • Sött