LittleBigPlanet PS Vita

LittleBigPlanet PS Vita

LittleBigPlanet PS Vita är ett hett efterlängtat spel till en konsol som inte kan stoltsera med alltför många stortitlar. Blir färska LittleBigPlanet Vitans nya flaggskepp?

Det såg mycket lovande ut när PS Vita kom ut på marknaden. Det släpptes hyfsat många spel lagom till releasen. Efter premiären har det varit mer tunnsått med spelsläpp till Sonys värsting till bärbar konsol. De stora speltitlarna har definitivt inte duggat tätt. Nu släpps dock LittleBigPlanet PS Vita som av många anses ha potential att bli ett av konsolens bästsäljande spel.

LittleBigPlanet-spelen har av vissa setts som Sonys svar på Nintendos Super Mario-spel. Själv tycker jag dock att denna jämförelse haltar en hel del. Visst, det finns många likheter, men skillnaderna är större.

LittleBigPlanet PS Vita är ett sidscrollande plattformsspel. Det innebär att man rör sig i två dimensioner. Möjligheten att röra sig i djupled är ytterst begränsad. Grafiken är snyggt gjord i 3D. Väldigt många spelmoment som finns i andra plattformsspel finns givetvis även med i LittleBigPlanet PS Vita.

I LittleBigPlanet PS Vita spelar du som en något udda spelfigur. Du är Sackboy, en pojke gjord i säckväv. Även de andra karaktärerna är lite udda. I varje värld stöter man på en ny figur som behöver din hjälp för att inte deras värld ska gå under. I Jackpottstaden håller exempelvis den enögde Frank Stark till och i Förunderlandet stöter du på den märkliga La Marionetta. Dessa och spelets övriga karaktärer håller på att duka under på grund av den ondska som Dockspelaren sprider via sina undersåtar hålingarna. Spelets karaktärer har alla en stor personlighet och de berättar storyn om sin värld på ett underhållande och intressant sätt.

Nu är det inte bara spelets karaktärer som är udda utan hela den fantasivärld som kallas Karnevalia är uppbyggd av fantasifulla saker. Banorna är minst sagt lekfulla vilket uppväger att själva plattformshoppandet inte är lika tight som i exempelvis Super Mario-spelen. Det är dock en fröjd för ögat att se alla lustiga element som finns längs med banorna.

LittleBigPlanet PS Vita utnyttjar Vitans olika funktioner på ett riktigt bra sätt och för en gångs skull känns det inte som en gimmick utan som ett väl integrerat sätt att använda specialfunktionerna på. Pekskärmen används exempelvis för att flytta objekt, att styra raketer eller att rotera olika hjul. Dessutom används den bakre pekplattan. Detta för att peta ut vissa objekt som är för långt inne. På ett ställe används pekplattan för att styra Sackboy när han flyger i en bubbelliknande farkost. Det kändes först rejält klumpigt att styra på detta vis, men det blev bättre efter ett tags spelande. Fast detta kontrollsätt kändes aldrig helt perfekt utan var ganska oprecist. Kameran används för att ta kort och infoga bilder på olika ställen i spelet. På vissa ställen måste man vicka Vitan i sidled för att Sackboy ska kunna förflytta sig.

Förutom själva plattformsbanorna finns även sido- eller bonusbanor som låses upp genom att man hittar nycklar som gömts i plattformsbanorna. Dessa banor är uppbyggda som minispel. Ett exempel på minispel är när man ska hamra på säckfigurer som dyker upp ur hål. Ett annat är att stapla Tetrisinspirerade block i höjd.

LittleBigPlanet PS Vita behöver nödvändigtvis inte ta slut när du spelat igenom hela kampanjen. Nej, det finns mängder av saker att göra och du kan lägga ner åtskilliga timmar till. Du kan exempelvis gå tillbaka till gamla banor och försöka hitta alla samlarsaker. Det finns massvis av bubblor som innehåller kostymer, klistermärken och andra föremål. Dessutom kan du skapa egna banor. Om du är intresserad av det så är LittleBigPlanet PS Vita en guldgruva. Banbyggardelen är nämligen mycket välgjord och det går att skapa riktigt avancerade banor som du kan dela med dig av i spelets communitydel. Det finns sanslöst många banor upplagda där. Om du är skicklig banbyggare så hamnar kanske dina banor bland de coola banorna eller bland teamets utvalda banor. Det är skönt att dessa båda kategorier finns eftersom det gör det lättare att hitta bra banor att spela.

LittleBigPlanet PS Vita är bra som plattformsspel. Plattformsdelen får en sjua i betyg. Spelet är kul men får ändå se sig slaget av exempelvis Rayman Origins och Super Mario-serien. Tack vare den förträffliga baneditorn och den omfattande möjligheten att ladda ner hemgjorda banor så hamnar slutbetyget på en stabil åtta.

• Fantastisk baneditor
  • Många samlarföremål
  • Fantasifullt